Uno naar webpage via ESP01

Software vragen voor ESP chip familie
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Uno naar webpage via ESP01

Berichtdoor DeDraak » 11 Apr 2019, 15:54

Hallo Allemaal,

Ik heb een draaiend project met een aantal temperatuur meters en een 1602 LCD.
Nu heb ik een ESP 01 geconfigureerd met WiFi Manager en dat werkt goed. Nu zou ik alleen het een en ander naar de webpage willen sturen maar kan iemand mij uitleggen hoe ik dat via de serial communicatie voor elkaar kan krijgen?

Dennis

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Uno naar webpage via ESP01

Berichtdoor Gij Kieken » 11 Apr 2019, 16:31

Bij de Esp-01 is er geen serieel naar usb ic aanwezig.
Dus die moet je zelf verzinnen.
Bijvoorbeeld een schakeling rond de ch340 of iets dergelijks ofwel een arduino bijvoorbeeld een Uno zo configureren dat ze praat met Esp.
Let wel alles op de Esp is niet 5 volt tolerant, dus level adapters voorzien waar nodig.

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: Uno naar webpage via ESP01

Berichtdoor DeDraak » 20 Aug 2019, 20:38

Ik gooi hem nog een keer omhoog...

Ik heb dit project weer opgepakt en zal mijn bedoeling even beter uitleggen.

Ik heb een draaiend project met een Uno en 2 temperatuursensoren.

Ik wil via de rx/tx deze twee data doorgeven naar mijn esp01. Kan dit?
Op mijn ESP01 heb ik een webserver draaien waarin mijn temperaturen weergegeven moeten worden.

Dennis

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Uno naar webpage via ESP01

Berichtdoor Koepel » 21 Aug 2019, 00:29

Ja, dat kan, maar het is omslachtig.
Welke temperatuursensoren heb je ? Toch geen TMP36-achtige rommel ?
Kun je overstappen op een normale gangbare ESP8266 of ESP32 ? Zie http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3790.
En dan daar twee DS18B20 sensors aan verbinden.

Ik ben de AsyncWebserver (https://github.com/me-no-dev/ESPAsyncWebServer) aan het proberen. Daar ben ik wel tevreden over. Je kunt een %KEYWORD% in de html-code zetten, en die dan via een callback functie invullen.
Om een waarde op een pagina te verversen zonder de hele pagina opnieuw te laden kan AJAX gebruikt worden. Dat is nog een beetje te moeilijk voor me, maar de voorbeelden werken wel.

Als je de Uno en de ESP01 wilt blijven gebruiken, dan heb je een flink probleem met de seriële poorten die al gebruikt worden om een sketch te uploaden. In de Uno kun je de SoftwareSerial gebruiken (dan werkt de rest van de sketch misschien niet meer) en voor de ESP01 is er ook een SoftwareSerial. Maar dan blijven de problemen zich opstapelen. Dan is het nodig om ook nog een goed protocol uit te denken om de gegevens over te sturen. Bijvoorbeeld met een start-byte en een stop-byte. Dan ga je dus veel tijd besteden om dat allemaal voor elkaar te krijgen, terwijl dat nergens voor nodig is :!:

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: Uno naar webpage via ESP01

Berichtdoor DeDraak » 23 Aug 2019, 14:16

Ik gebruik een NTC temperatuur sensor.

Ik kan overstappen maar heb nu een aantal printjes klaar waar ik destijds al een voorbereiding had gemaakt voor een esp01. Dus wilde eigenlijk gaan kijken of dit gaat lukken.

Als ik de esp01 via rx/tx verbonden heb met een atmega328 chip (want die zit los op de print) zou ik toch gewoon gebruik moeten kunnen maken van deze esp01?

Ik heb op de esp01 een webserver draaien maar kan ik dit ook via de atmega328 doen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Uno naar webpage via ESP01

Berichtdoor Koepel » 23 Aug 2019, 17:38

Uhm, bestuur je de ESP-01 met AT... commando's, of draait er een sketch in de ESP-01 ?
In beide gevallen maak je het jezelf enorm moeilijk en als je AT... commando's gebruikt, dan weet ik helemaal niet wat ik daar van moet denken.

Op deze website staan een aantal verschillende manieren voor een webserver: https://randomnerdtutorials.com/esp32-dht11-dht22-temperature-humidity-web-server-arduino-ide/.
Een webpagina in Flash of in SPIFFS of op en SD kaartje, een statische webpagina, of met updates of AJAX.

Er staan ook voorbeelden met de ESP-01: https://randomnerdtutorials.com/sending-data-from-an-arduino-to-the-esp8266-via-serial/.
Daar lees ik altijd heel snel overheen. Brrrrr :o

Terug naar ESP Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten