interrupt op wemos d1r1 werkt niet goed

Software vragen voor ESP chip familie
Berichten: 7
Geregistreerd: 11 Okt 2017, 17:51

Re: interrupt op wemos d1r1 werkt niet goed

Berichtdoor paai » 12 Okt 2017, 08:38

Koepel schreef:Die link naar het project maakt het nog niet duidelijk genoeg.
Dat het een dag werkte, komt misschien omdat de accu nog voller was, het kan ook puur toeval zijn. Als je op de grens zit van wat gedetecteerd kan worden dan is veel van invloed.

Is er een pullup weerstand nodig.
Heb je misschien een led aan het signaal hangen waardoor het signaal te laag wordt ?
Alles is mogelijk. We hebben veel te weinig gegevens.

De juiste oplossing is om het signaal te meten met een storage scope. Het is misschien te laag in voltage.


Ja, maar het signaal komt wel aan; het onboard ledje gaat uit als de bumper wordt ingedrukt... Overigens heb ik een bare bones programma met die interrupt in een andere WEMOS geduwd, en die vertoont dezelfde kuren.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: interrupt op wemos d1r1 werkt niet goed

Berichtdoor Koepel » 12 Okt 2017, 10:12

Welk onboard ledje, en wie zet dat aan ?

Heb je een Wemos d1r1 zoals je in de titel zegt of een Wemos D1R2 ?
Kun je een link geven naar waar je het hebt gekocht.

Kun je een link geven naar een voorbeeld dat deze code "attachInterrupt(digitalPinToInterrupt(CONTACTSENSOR), bumper, CHANGE);" geldig is voor pin 5 ?

Als je een sketch laat zien, dan graag een volledige sketch die je ook echt hebt gebruikt.

Mijn vraag: "Is er een pullup weerstand nodig" heb je nog niet beantwoord.

In de video zie ik een Arduino Mega 2560. Wanneer je daarvan het voltage van de 5V pin meet, dan moet die meer dan 4.5V zijn.

Het blijft onzettend vaag, we weten nog geen 10% van wat we zouden willen weten.

Berichten: 7
Geregistreerd: 11 Okt 2017, 17:51

Re: interrupt op wemos d1r1 werkt niet goed

Berichtdoor paai » 12 Okt 2017, 12:36

In ieder geval heb ik de code

if (buttonstate) {doe iets nuttigs}
buttonstate=0;

vervangen door:


if (buttonstate) {doe iets nuttigs
buttonstate=0;
}

en dat werkte nu goed (los van de Dirt Devil).

Maar verbonden met de Dirt Devil werkt het nu helemaal niet meer... Vanavond ga ik maar eens experimenteren met andere modussen, RISING, FALLING enzo.


Aan Koepel:

Arduinos en ook de Wemos hebben een onboard ledje dat correspondeert met een pin.
Zover ik weet is d1r2, D1R2, d1-r2, D1-R2, spaties voor, achter en tussen allemaal mogelijk en verwijst naar een en hetzelfde board.
Zelf erger ik me altijd een beetje aan mensen die sources van duizenden regels laten zien en dan aan de welwillende lezer overlaten daar doorheen te ploegen. Is het niet beter eerst de essentie zeker te stellen?
Ik heb hem gekocht bij tinytronics in Eindhoven.
Als ik de tabellen https://www.addicore.com/D1-DevBoard-p/ad286.htm goed interpreteer is er geen pullup nodig.
In de video wordt inderdaad een ander board gebruikt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: interrupt op wemos d1r1 werkt niet goed

Berichtdoor nicoverduin » 12 Okt 2017, 13:41

paai schreef:Zelf erger ik me altijd een beetje aan mensen die sources van duizenden regels laten zien en dan aan de welwillende lezer overlaten daar doorheen te ploegen.

Het ligt er maar net aan wat het probleem is. Daarnaast zijn er weinig hier op het forum die meer dan een paar honderd regels schrijven. Waarbij het nog maar de vraag is of die echt nodig waren.
Wel blijkt vaak dat de oorzaak van een storing elders ligt en niet in het stukje code wat men laat zien.
Dus vind ik het wat voorbarig om resoluut 'zo'n uitspraak te doen.


En waar je uit concludeert dat een pullup niet nodig is, is mij niet geheel duidelijk. Als er slechts IO staat betekent dat niet dat er geen pullup staat. Wel geef je aan dat er signaal binnen komt omdat het ledje aan/uit gaat. Is dat die van de wemos? of die stofzuiger?
De enig manier om vast te stellen of er een goede puls binnenkomt is gewoon meten. Of met een scope of een DVM. Met het eerste kun je zien of het levels zijn of een enkele puls en met welke amplitude. Wie weet heeft die sensor een open collector output. Alles kan.... weinig specs...
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 11 Okt 2017, 17:51

Re: interrupt op wemos d1r1 werkt niet goed

Berichtdoor paai » 12 Okt 2017, 15:33

Mmmm... nu heb ik als Pinmode INPUT_PULLUP en als modus CHANGE, en nou werkt het prima. Toch ben ik niet gelukkig, ik ben er zeker van dat ik dat al eens geprobeerd had. Misschien stond het op nul zetten van de buttonState toen nog buiten de lus.

Nou ja, de andere kant op kijken en hard weglopen.

O ja, de bumper leverde 4.97 Volt op de pin.

Iedereen bedankt voor het meedenken. En wie nog tips en tricks heeft bij mijn verslagje: graag! paai at paijmans punt net.

Volgende onderdeel: bij lage accu met IR sensor het laadstation zoeken.

Vorige

Terug naar ESP Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten