nodemcu data uitlezen en bewaren

Software vragen voor ESP chip familie
Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor ercmrj » 18 Dec 2016, 15:34

Bestaat er een eenvoudige manier om de data van een nodemcu op te slaan op bv internet, zodat ik de data ten alle tijden kan lezen en bewerken zonder dat ik heel de dag de pc aan moet laten staan.
Ik heb genoeg voorbeelden gezien op internet maar ik kan niet direct zeggen dat er een eenvoudige is.

Blynk vind ik nog het simpelste maar ik geloof niet dat je daar je data al mee op kan slaan.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor nicoverduin » 18 Dec 2016, 15:47

Meest eenvoudige manier is een eigen php server applicatie waar je mee verbind die dan weer alles op een mysql database opslaat.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor ercmrj » 18 Dec 2016, 17:33

Even zitten zoeken op internet, maar dat kost me weer weken voordat ik dat allemaal snap. Jammer dat dat allemaal zo moeilijk is.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor Koepel » 18 Dec 2016, 17:54

Er zijn nu eenmaal heel veel mogelijkheden. Met PHP en mySQL is de meest gebruikte, maar dat begrijp ik zelf ook nog niet :(

Ik denk dat je bij ThingSpeak.com ook de data kunt opvragen met de knop "Data Export". Maar dan zit je dus vast aan ThingSpeak, en vroeg of laat wil je zelf bepalen wat je met de data doet. Er is een library om ThingSpeak te gebruiken, kijk eens in de Library Manager ("Bibliotheekbeheerder"). Nadat je die library hebt geinstalleerd, kun je een voorbeeld uit het menu pakken, en dat volgen. Dat lijkt me de snelste manier om een grafiekje op internet te laten zien.

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor ercmrj » 18 Dec 2016, 17:57

Thingspeak had ik ook al voorbij zien komen op dit forum. Ik zal deze week nog eens proberen of ik daar iets mee kan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor nicoverduin » 18 Dec 2016, 19:41

ercmrj schreef:Even zitten zoeken op internet, maar dat kost me weer weken voordat ik dat allemaal snap. Jammer dat dat allemaal zo moeilijk is.
meestal als je vak wil beheersen.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor ercmrj » 18 Dec 2016, 20:31

Kijk met dat thingspeak schiet het tenminste op.

Ik heb de sketch "WriteVoltage.ino" geprobeerd en dat werkt.

Ook de data is te downloaden, maar je kunt zeker niet de data om de zoveel tijd naar een bestand laten schrijven.

Gebruikers-avatar
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 Jan 2017, 11:54

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor PieterE » 04 Jan 2017, 12:45

ercmrj schreef:Even zitten zoeken op internet, maar dat kost me weer weken voordat ik dat allemaal snap. Jammer dat dat allemaal zo moeilijk is.

Wat vind je precies lastig? Heb je ooit geprogrammeerd in PHP, C#, Java, Python of Ruby? Met welke type database ben je bekend?

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor ercmrj » 05 Jan 2017, 09:55

Heel veel geprogrameerd met Delphi (pascal) en laatste tijd wat met python en C++, maar wel op niveau middelbaar beroeps onderwijs zeg maar.

Ik heb een tutorial gevolgd om een php server te installeren, dat is wel gelukt maar was wel veel werk en toen was ik er nog niet want daarna was het nog een hele toer om uit te vogelen hoe dat allemaal met elkaar werkt.

Heb inmiddels wel iets gevonden om met de nodemcu's als server en client met elkaar te laten communiceren.

Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Mei 2013, 20:41

Re: nodemcu data uitlezen en bewaren

Berichtdoor eenander » 17 Jan 2017, 17:30

Meest makkelijke google eens op fopen($file,a)
Je opent een lege html pagina die je zelf gemaakt heb (of laat hem maken)
Nadeel is dat je de data lastig per stuk kan terug lezen als je meerdere dingen op één regel heb.

Als het gaat om de temperatuur in de tuin dan include je de data gewoon en kan je het makkelijk lezen.

De html pagina vul je met:
$fp='dataform.html';

$data = "<tr><td>$dag_vd_week</td><td>$datum</td><td>$tijd</td><td>$data1</td><td>$data2</td><td>$data3</td><td>$temp gr C</td><td>$data4</td> <td>$client</td></tr>".PHP_EOL;// php_EOL regelt een nieuwe regel tijdens het invullen
$fp = fopen($file, 'a')or die ("Operation Failed!" ); // open voor invullen boven aan het document.
fwrite($fp, $data);
fclose($fp);

en tonen doe je b.v. vanuit PHP pagina met echo '<table>'; include 'dataform.html'; echo '<table>';

Terug naar ESP Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 8 gasten