ESP8266 mesh netwerk opzetten

Software vragen voor ESP chip familie
Berichten: 144
Geregistreerd: 29 Okt 2012, 16:54

ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor dirk ambu » 31 Okt 2016, 10:44

beste,

ik wil graag meerdere waardes van sensoren op verschillende locaties gaan meten.
hiervoor wil ik gebruik maken van de 4 maal ESP8266 met bijvoorbeeld een ds18d20.
en een ESP8266 als master router
de data wil ik door sturen naar https://thingspeak.com/.
nu werkt dit wel met 1 ESP8266 maar niet met meerdere tegelijk.

nu zou ik graag een 5de ESP8266 in willen zetten om de data te verzamelen en door te sturen naar https://thingspeak.com/

maar wat is de beste manier?

ik denk het volgende te gaan proberen te maken.
1 x ESP8266 als router te configureren ( is me tot op heden nog niet gelukt) master
4 x ESP8266 met een ds18d20 slave

de master/ router verzamelt de data die aangeleverd wordt door de slave 1 tot en met 4

de master doet dit door slave 1 tot en met 4 aan te roepen
als voorbeeld

master roept slave 1 aan en om de waarde van dat moment richting de master te zenden.
dit doet slave 1 5 maal ( ter voorkoming dat het signaal wordt gemist) zodra dit minimaal 1 maal goed is ontvangen stuurt de master een ontvangs bevestiging naar de slave 1
vervolgens doet de master dit bij zowel slave 2 3 en 4
als alle data binnen is verstuurd de master dit naar https://thingspeak.com/
en begint vervolgens opnieuw


als een ESP8266 slave te verweg is van de master dan zou deze eigenlijk gebruik moeten kunnen maken van een andere slave in het netwerk
maar hoe is dit op te zetten ?

ik hoor graag of ik op de juiste weg zit voordat ik een poging gaat doen
ik hoor ook graag waar ik rekening mee moet houden

met vriendelijke groet

dirk ambu

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor nicoverduin » 31 Okt 2016, 11:26

Al gezocht naar esp8266 mesh netwerk?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor Koepel » 31 Okt 2016, 12:19

Een DS18B20 en misschien een paar andere sensoren zou ook met een klein Arduino boardje kunnen op 3 AA batterijen, of met een zelfgemaakte bare-bone Arduino.
Als je teveel data naar ThingSpeak stuurt, dan sluiten ze het even af. Ook werkt ThingSpeak wat minder gemakkelijk dan vroeger. Ik ben daardoor gestopt met ThingSpeak.

Een hoofdmodule die eerst de gegevens verzameld en dan pas doorstuurt, dat lijkt me een goed idee.
Dan zou je dus ook eenvoudig modules kunnen toevoegen met een transceiver of LoRa of Bluetooth.
Dan kun je ook de gegevens aanpassen in die hoofdmodule. Ik had namelijk een module die de verkeerde waarde door gaf. Dus het is soms verstandiger om de ruwe waarde door te geven, en pas in de hoofdmodule de echte waarde te berekenen.

De ESP8266 als router zetten, daar kan ik je helaas niet mee helpen. Ik heb er wel eentje liggen, maar nog niets mee gedaan.

Berichten: 144
Geregistreerd: 29 Okt 2012, 16:54

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor dirk ambu » 31 Okt 2016, 21:53

hoi nico,
ik ben al aan het zoeken geweest met google en er is best wat over te vinden
maar mocht er iemand hier al ervaring mee hebben dan hoor ik graag

vooral waar ik op moet letten


groet dirk ambu

Berichten: 144
Geregistreerd: 29 Okt 2012, 16:54

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor dirk ambu » 31 Okt 2016, 21:59

beste koepel,

ik wil proberen om alleen de esp8266 te gebruiken zonder een arduino bordje er tussen.
ik wil verder gebruik maken van een paar powerbanks voor de voeding.
en dan gebruik maken van de sleep modus zodat de accu redelijk lang mee kan gaan.
ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik een alram kan verzenden als de accu bijna leeg is
maar dat is vooral voor later zodra het meeste klaar is

als je een esp8266 heb liggen zou ik er maar eens mee aan de slag gaan
het is erg leuk om mee te werken en erg klein hierdoor is hij erg goed inzetbaar

ik ben er erg content mee

je bent gestopt met ThingSpeak schrijf je
gebruik je nu iets anders ?




groet dirk ambu

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor Koepel » 31 Okt 2016, 23:34

De Adafruit IO ( https://io.adafruit.com/ ) leek me wel wat, maar ik bleef steken bij het MTTQ protocol. En een live grafiek maken met HTML5 direct vanuit de Arduino lijkt me ook wel mooi. Maar voorlopig liggen nieuwe dingen stil.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2016, 09:33

Soms kun je overwegen een eigen MQTT server te installeren op een eigen domein. Ik betaal rond de 35-40 euri per jaar voor 15G opslag en onbeperkte data doorvoer. Ben je van alle gezeik af en kun je doen wat je wilt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2016, 09:35

dirk ambu schreef:hoi nico,
ik ben al aan het zoeken geweest met google en er is best wat over te vinden
maar mocht er iemand hier al ervaring mee hebben dan hoor ik graag

vooral waar ik op moet letten


groet dirk ambu

Ik denk dat je er goed aan doet om eens die mesh lib te proberen van de ESP8266. Het enige wat ie doet is een boodschap sturen met zijn eigen ID aan alle andere nodes. Je zult dus bijvoorbeeld een teller moeten toevoegen om te voorkomen dat je dubbele berichten binnen krijgt (want dat gaat gebeuren). En verder een node de koppeling laten maken met het internet om alles door te pompen. Dan krijg je het in je vingers.

@edit: Kreeg net dit binnen. Geen idee nog of het wat is : https://dzone.com/articles/setting-up-y ... oud-server

@edit: Volgens mij krijg je evengoed nog wel wat uitdagingen. Die dingen moeten in AP mode staan als er geen Wifi is om als eigen access point toegankelijk te zijn voor nodes in de buurt. Leef je uit zou ik zeggen :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2016, 17:03

@dirk_ambu, je gebruikt de Library Manager neem ik aan ?
Dus in het menu : Schets / Bibliotheek gebruiken / Bibliotheken beheren -> "BibliotheekBeheerder".
Daar zit de ThingSpeak library.

Ik heb intussen MQTT werkend op Adafruit IO, maar ik moet er een beetje van huilen :cry:
Alle voorbeelden op de website van Adafruit met de PubSubClient library bleken verkeerd. Daar kwam ik achter omdat ik mosquitto_pub in linux probeerde, en dat werkte wel.
Code: Alles selecteren
// Regels die niet goed zijn:
#define FEED_PATH ADAFRUIT_USERNAME "/feeds/demo/"
if (mqttclient.connect(ADAFRUIT_USERNAME, AIO_KEY, "")) {

// Zo werkt het wel, zonder trailing '/' en volgorde parameter bij connect anders.
#define FEED_PATH ADAFRUIT_USERNAME "/feeds/demo"
if (mqttclient.connect( "", ADAFRUIT_USERNAME, AIO_KEY)) {

Omdat ik de sockets controleer met de code van SurferTim, krijg ik een melding dat er een socket frozen is, en daarna stopt de MQTT.
Over Adafruit IO ben ik ook niet heel erg enthousiast. Ik stoei nog even verder...

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ESP8266 mesh netwerk opzetten

Berichtdoor Koepel » 06 Nov 2016, 17:44

nicoverduin schreef:Soms kun je overwegen een eigen MQTT server te installeren op een eigen domein. Ik betaal rond de 35-40 euri per jaar voor 15G opslag en onbeperkte data doorvoer. Ben je van alle gezeik af en kun je doen wat je wilt.


Ik begrijp nu die opmerking 8-)

Bij ThingSpeak wordt er veel in de webpagina geladen. In het verleden hadden ze zelfs een popup. En met veel datapunten wordt het traag. En ik kan bijvoorbeeld geen snel maandoverzicht opvragen (waarbij de hoeveelheid datapunten ingekort zijn).
Het aantal velden is beperkt. Als ik een 'Status Update' tekst veld heb, precies hetzelfde in private en public view, dan blijft het leeg in public view.

Bij Adafruit IO is het echt nog in ontwikkeling. Ze kijken er tegenaan alsof het BlueTooth is. Ik stuur wat gegevens door en je ziet het meteen. Maar bijvoorbeeld een maandoverzicht lijkt onmogelijk. Er is ook geen auto-scaling.
Het is best leuk allemaal, maar bijvoorbeeld een groot log file bijhouden lukt ook niet.
Ik gebruikte de PubSubClient in combinatie met Adafruit IO, dat vergt nogal wat ram geheugen :(
Het is echter wel twee richtingen op, je kunt dus ook de Arduino besturen vanaf de website.

Maar ja, een eigen MQTT server, dat zou weer iets zijn dat ik moet onderhouden. Dus dat doe ik nog niet. Mijn webhoster heeft een groot aantal pakketten die ik gratis kan installeren, misschien zit daar iets bij dat handig is.

Volgende

Terug naar ESP Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten