BH1750 Luxmeter

TI LaunchPad specifieke Software.
Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

BH1750 Luxmeter

Berichtdoor hmjswt » 30 Dec 2016, 17:54

Hallo,

BH1750 code geplaatst op mijn website : http://www.swtcomp.com

Groet,
Henk Siewert

Afbeelding

Afbeelding

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: BH1750 Luxmeter

Berichtdoor Koepel » 30 Dec 2016, 18:27

Leuk :D
Hoe ga je die sensor plaatsen ? Die arme sensor zal toch niet de hele dag in de brandende zon zitten ?

Voor 10 euro zag ik een sensor op AliExpress die UVA, UVB en zichtbaar licht meet. Hoe moeilijk kan het zijn om dan voor 20 euro een sensor te maken die het hele spectrum meet in bijvoorbeeld 10 stappen dacht ik zo. Maar dat bestaat (nog) niet.

Je gebruikt nu 1 lux tot 65k lux. De sensor kan van 0.11 lux tot 120k lux.
Dit haalt alles uit de sensor: https://gist.github.com/Koepel/b70f81c71a52d8d6d3da86b9fe56d50e.
Mijn bedoeling was om daar een class van te maken, en ook geschikt te maken voor een Arduino op batterijen, maar voorlopig is het alleen nog wat daar staat. Ik vind 0.11 lux nog te veel.

In je functie BH1750_Read() gebruik je beginTransmission() en endTransmission(). Maar die zijn alleen nodig bij het schrijven van data. De Wire.requestFrom() doet een complete I2C transaction op zichzelf.

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: BH1750 Luxmeter

Berichtdoor hmjswt » 30 Dec 2016, 20:33

Beste Koepel,

Voor mij is een resolutie van 1 Lux voldoende.
Ik zou echt niet weten wat ik met meer zou moeten.
Het licht dat we op aarde opvangen schommelt zo wie zo al behoorlijk heen en weer door dat het licht door de atmosfeer heen moet.
Kijk 's nacht maar eens naar de sterren.
Waarom denk je dat die flikkeren?

Ik gebruik wel degelijk het hele bereik.
De sensor kan maar tot 64K.
Maar als hij tegen de 60K aan gaat lopen wordt er automatisch een ND2 filter, zoals ook in de fotografie wordt gebruikt, voor gedraaid met een servo motor.
Mocht het nodig zijn dan kunnen ook nog ND4 en ND8 filters worden voorgeschakeld.
Deze filters heb ik gekalibreerd zodat ik hun werkelijke verzwakking in de berekeningen op kan nemen.

Kun je een link, of een typenummer geven van de sensor die je op AliExpress zag?
Kan ik eens kijken of het wat voor mij is.

Het hele spectrum meten zou misschien wel mogelijk zijn. Zo ben ik bezig met kleuren LED's als sensoren.
Maar er is, naar mijn weten, nog geen lichtgevoelig materiaal dat over het hele spectrum even gevoelig is.
De vraag is ook wat je met het spectrum bedoelt.
Een apparaat dat over het heel groot deel van het elektromagnetische spectrum afstembaar is hebben we al.
Radio heet dat ;-)

Ik zal eens naar beginTransmission() en endTransmission() kijken.
Ik ben nou eenmaal gewend om alles netjes te starten en af te sluiten.

O ja, die sensor zit wel degelijk in een behuizing de hele dag in de zon.
Ik heb er een temperatuur sensor bij ingebouwd.
Bovendien zit in de 2553 microprocessor een temperatuur gevoelige diode die je uit kunt lezen.
Ik ben al temperaturen van 65 graden Celsius in de doos en 80 graden Celsius in de chip tegengekomen.
Als je de rest van de onderdelen, bijvoorbeeld tantaal elco's gebruiken, daar aan aanpast kan het best.

Groet,
Henk Siewert

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: BH1750 Luxmeter

Berichtdoor Koepel » 30 Dec 2016, 22:58

Het is de Vishay VEML6075: https://www.aliexpress.com/item/I2C-VEML6075-UVA-UVB-Solar-Ultraviolet-Light-Intensity-Sensor-Detection-Module/32765165729.html
Die meet geen zichtbaar licht zoals ik dacht, alleen UVA en UVB.
De sensor zelf kost maar 1 euro bij 1000 stuks bij Mouser.com, dus ik begrijp niet hoe AliExpress aan 10 euro komt.

Het spectrum meten schijnt met een "spectral sensor" te kunnen. Ik bedoel dat je dan een grafiek kunt maken van UV tot en met IR met de lichtintensiteit voor iedere golflengte.

Er zijn wel RGB sensors zoals de VEML6040, maar die meet maar drie kleuren. De sensor is bedoeld om de kleurgevoeligheid van onze ogen te evenaren. Maar het zijn maar drie banden in het spectrum, dat is weinig. Is dat genoeg om de kleurtemperatuur van het daglicht te bepalen ?

De BH1750 gaat bij mij tot zo'n 120k lux, volgens de datasheet tot 100000 lx (met een aangepaste tijd-meet-window).

Kun je ook de rest van je I2C functies nakijken op verkeerd gebruik van de Wire library ?

Terug naar Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten