Delayed script om vnc server te starten ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Delayed script om vnc server te starten ?

Berichtdoor Koepel » 04 Apr 2017, 10:43

Graag zou ik een remote desktop host willen starten op een Raspberry Pi Zero W.
Mijn rdp of vnc client draait op Ubuntu linux.

De al geïnstalleerde RealVNC werkt niet samen met Remmina in Ubuntu linux.
Van de drie of vier programma's in de repositories werkte na veel moeite eindelijk tightvncserver (ik moest ook nog een base font installeren).

Nu wil ik 'vncserver' automatisch opstarten als gewone gebruiker. Maar pas als de desktop helemaal is opgestart, want anders werkt het niet.
Daar gaat het mis, dat lukt me niet.

De /etc/rc.local draait als root, dat wil ik niet.
De .bashrc werkt, maar .bashrc wordt opnieuw uitgevoerd als ik bijvoorbeeld een terminal programma start.
De ~/.config/..LXdesktop../autostart (of zo iets) kan met @myScript een script uitvoeren, met daarin een sleep, en dan vncserver opstarten. Maar dan wordt het oneindig vaak opnieuw uitgevoerd.

Voor zover ik weet heb ik alles op internet doorgelezen en alles al geprobeerd.
Mijn Raspbian is helemaal up-to-date en dat lijkt het probleem te zijn, want wat ik probeerde werkte misschien wel voor oudere versies.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Delayed script om vnc server te starten ?

Berichtdoor nicoverduin » 04 Apr 2017, 11:44

Ik weet niet of je hier wat aan hebt : http://stackoverflow.com/questions/3235 ... with-delay
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Delayed script om vnc server te starten ?

Berichtdoor Koepel » 04 Apr 2017, 13:46

Dat is als root, ik wil vncserver starten als een gewone gebruiker.

Intussen was ik met .desktop bestanden bezig, en zag ik dit: https://learn.adafruit.com/adafruit-raspberry-pi-lesson-7-remote-control-with-vnc/running-vncserver-at-startup
Dan is er geen delay nodig, en het werkt !

Nu nog proberen om bestanden over te zetten en een sketch vanuit de Raspberry Pi naar de Arduino te uploaden. Dan kan ik op afstand ook een gewone Arduino Uno programmeren :geek:
Een browser zonder Javascript werkt een beetje op de "Zero W", maar de Arduino IDE werkt best aardig.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Delayed script om vnc server te starten ?

Berichtdoor Koepel » 04 Apr 2017, 23:14

Update:
Het is gelukt :D Ik kan een Arduino op afstand programmeren.

De Raspberry Pi Zero W is single core 1GHz, dus dat is erg traag. Hij kost dan ook maar 11 euro.
De microSD kaart schijnt door de hardware van de Raspberry Pi beperkt te zijn in de snelheid, sneller dan een class 10 kaartje zou niet nodig zijn, en het kan eigenlijk alleen een SDHC zijn.
Met een USB OTG kabeltje heb ik er een USB hub op aangesloten, en daar kan ik van alles op aansluiten.
Mijn Raspberry Pi zit via wifi verbonden met mijn thuisnetwerk.
Voordat ik een update/upgrade draaide, verwijderde ik Wolfram en Mathematica. Die zijn nogal groot en een update daarvan kan uren duren.
Met Chromium zonder Javascript zijn eenvoudige websites een beetje te bekijken, maar het natuurlijk niet heel snel.
De browser Dillo is sneller, maar dat is erg beperkt en onhandig.

Bij "Preferences / Raspberry Pi Configuration / Interfaces" heb ik de SSH aangezet (voor een beveiligde terminal en SFTP) en Serial (voor de Arduino boards).

Met putty op mijn desktop computer kan ik via een terminal verbinding contact maken.
In Ubuntu linux (mijn desktop computer) is er een standaard "Verbinden met server..." in het menu. Die opent een map via SFTP. Dan kan ik eenvoudig bestanden verplaatsen.

Op de Raspberry Pi heb ik tightvncserver draaien, zoals in mijn vorige bericht geschreven. De naam van het font dat geïnstalleerd moest worden kon ik niet meer vinden, iets met: base font.
Misschien dat achteraf het al geïnstalleerde RealVNC gemakkelijker is, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
In linux draai ik Remmina voor de remote desktop via vnc.

Voor de Raspberry Pi is er de Arduino IDE 1.8.2, ARM versie. Die werkt goed, maar het is natuurlijk wel traag.
Een Arduino clone met een CH341G werkt, zonder verder iets te installeren.
Een shortcut op de desktop maak ik zelf met een .desktop bestand. Het Arduino IDE installatiescript deed raar, dus dat heb ik niet gebruikt.
Een Arduino board verbind ik via de USB, niet via de seriële pinnen van de Raspberry Pi.
Ik hoefde mezelf niet toe te voegen aan een group, en ik hoefde geen regels toe te voegen voor de USB.

Terug naar Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten