Lichtsluis teller voor transportband

Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Jan 2018, 13:18

Lichtsluis teller voor transportband

Berichtdoor Arduino150118 » 15 Jan 2018, 22:16

Hallo,
Ik ben nieuw met Arduino. Ik heb een Arduino uno r3 met usb kabel - schroef terminal + 1 kanaals relais board +Infrarood afstand sensor gekocht.

De bedoeling is dat als bv 3 voorwerpen voorbij de lichtsensor komen, er na het 3e voorwerp een signaal komt waardoor een relais aangestuurd kan worden.
De cyclus dient daarna opnieuw te beginnen.
Wie kan mij helpen met een programmaatje heirvoor en wie kan zeggen hoe ik deze 3 componenten op elkaar dien aan te sluiten.

Alvast hartelijk Dank.

Marco

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lichtsluis teller voor transportband

Berichtdoor shooter » 16 Jan 2018, 18:30

Je bent nogal vrij hoor welke pinnen je gebruikt. Dus maak eerst een schema in fritzing bijvoorbeeld.
Wel een waarschuwing vooraf, dat je de voeding van het relaisbordje beter niet uit de arduino kunt halen, want een relais heeft nogal veel stroom nodig, dus beter een aparte 5 Volt voeding daar kun je dan alles op aan sluiten.

kijk op de website arduino.cc voor debounce (antidender) en gebruik een simpele teller.
Maak een klein blokschema wat je wilt en dan rolt het programma er vaak al vanzelf uit. Probeer het eerst zelf, want de arduino is bedoeld als leer object.
Een andere manier is om Scratch (Mblock) te gebruiken dat kan zelfs een basisschool leerling.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Jan 2018, 13:18

Re: Lichtsluis teller voor transportband

Berichtdoor Arduino150118 » 16 Jan 2018, 23:44

Beste Paul,

bedankt voor je reactie, maar ik kom hier niet echt verder mee omdat ik niet weet wat ik precies moet zoeken. ik ben nog een echte leek(beginner)

heb je een link naar een teller die k kan gebruiken?
hoe maak ik een blokschema, me welk programma

alvast bedankt.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lichtsluis teller voor transportband

Berichtdoor shooter » 18 Jan 2018, 21:57

haal het programma mblock op, en probeer het ZELF hierin te schrijven.
een teller maak je door een variabele telkens als het signaal verandert 1 op te tellen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten