1 assige tracker op het zuiden

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 Jun 2023, 21:33

1 assige tracker op het zuiden

Berichtdoor Kasper » 25 Jun 2023, 08:36

Hallo,
Ik heb een 1 assige solartracker gebouwd in de tuin. De panelen moeten van noord naar zuid bewegen afhankelijk van de stand van de zon. Gewoonlijk wordt dit van oost naar west gedaan. Ik kreeg geen toestemming om de panelen van oost naar west te laten draaien. Dus ik heb gekozen voor noord naar zuid. In de wetenschap dat de controller dit ook zou kunnen uitvoeren. Ik heb een controller gekocht die dit zou kunnen en tevens een storm beveiliging heeft, maar helaas lukt mij dat niet om de motoren de panelen van noord naar zuid te bewegen. Heeft dat te maken met hoe de sensor is gericht. Zie foto van sensor en controller. Zijn er via Arduino wel mogelijkheden.

https://www.ebay.de/itm/144938660737?ch ... eed3e7987b

Groet Kasper

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 1 assige tracker op het zuiden

Berichtdoor shooter » 25 Jun 2023, 21:38

heb je al uitgezocht wat je nodig hebt zoals motoren en eindschakelaars. en eigenlijk heb je genoeg aan twee kleine lichtsensoren die de richting bepalen en een driver die wat ampere kan sturen voor jouw motortjes en de software is erg simpel als er meer lichtop 1 sensor valt dan stukje draaien.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 09:02

Re: 1 assige tracker op het zuiden

Berichtdoor Surwold » 25 Jun 2023, 22:51

Fijn dat je snel reageert. De panelen zijn al op de tracker gemonteerd en de bekabeling is aangesloten op de panelen en gelijkrichter en op het net. Dus eigenlijk klaar. De windmeter werkt samen met de controller zie foto. De parameters voor de noord zuid besturing lukt niet. De sensor lijkt mij te bestaan uit 4 ldr weerstanden, om zowel van oost naar west te sturen als van noord naar zuid. Aangezien ik alleen van noord naar zuid wil sturen kan ik alleen de oost west parameter instellen. eigenlijk moet het met mijn set kunnen, tenslotte heb ik de controller gekocht als een single solartracker controller, maar enig mogelijk heid van info bij de fabrikant ontbreekt.
Jou verhaal zal ook naast de controller kunnen bestaan, zodat ik met de controller wel de stormbeveiliging ( panelen worden dan horizontaal gestuurd) kan gebruiken???
Zou je mij willen helpen met de besturing van noord naar zuid? Ik weet weinig van Arduino.
Groet Kasper

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 1 assige tracker op het zuiden

Berichtdoor shooter » 26 Jun 2023, 09:43

als er 4 ldr op zitten dan kun je ook de andere richting sturen en wellicht kun je de oost west op nul zetten of zelfs niet aansluiten, de leverancier is belgisch dus een mailtje naar hem toe is mogelijk het antwoord.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 1 assige tracker op het zuiden

Berichtdoor shooter » 28 Jun 2023, 20:54

uploaden zou moeten gaan nu volgens de admin
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten