bevochtiging en ventilatie wineador

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jul 2021, 04:24

bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor gandalf999 » 13 Jul 2021, 04:45

Hoi,

Voor het bewaren van mijn sigaren onder de optimale omstandigheden ben ik een zelfbouwproject gestart.

Nu wil ik het bouwen van de ventilatie- en bevochtigingseenheid starten en dit zou ik willen aansturen met een Arduino als dit mogelijk zou zijn.

Ik heb geen ervaring met Arduino, maar heb wel een beetje basale kennis van programmeren en ben best wel handig genoeg om met simpele electronica om te gaan.

Is dit project haalbaar voor een newbie, ik denk het namelijk wel.

Wil iemand dit eens even bekijken en me eventueel een beetje op weg zetten?

In deze link: https://1drv.ms/u/s!AiT7v2ZcOOjPgYcM7BDtvNH5Mhw1Zg heb ik een rudimentair ontwerp gezet, de precieze waarden moet ik uitproberen als de unit functioneel is.


thx

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor shooter » 13 Jul 2021, 11:55

Ziet er prima uit hoor, je moet dus de temperatuur meten en regelen en daarnaast de vochtigheid.
De temperatuur omhoog is geen probleem met een simpele lamp of verwarming. De temperatuur omlaag kun je doen door een doek en daar lucht overheen laten gaan die vervolgens via een warmtewisselaar droge lucht kan koelen.
de vochtigheid kun je doen door te circuleren over een droger (let daarbij welop dat je goede droger pakt want sommige stinken of geven een reuk af), en bevochtigen kan door een ventilator over een waterbakje te laten stromen.
denk aan de regeling dat er zones zijn dat er niks hoeft aan te staan.
denk ook aan PWM sturing waardoor het allemaal wat geleidelijker werkt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jul 2021, 04:24

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor gandalf999 » 14 Jul 2021, 04:03

Het is toch beter dat ik de situatie iets beter schets...

Het betreft hier een wijnkoelkast van 160L die eigenlijk voorlopig alleen gebruikt wordt om de luchtvochtigheid te regelen, de temperatuur is minder belangrijk in eerste instantie omdat deze binnen de grenzen van 16°C en 22°C moet blijven.
In onze woonruimtes (NW-Europa) zijn meestal deze grenzen automatisch gerespecteerd, en dit is ook minder kritisch voor de inhoud in tegenstelling tot de vochtigheid.
De koelkast wordt eigenlijk gebruikt als luchtdichte container die bekleed wordt met een liner van cederhout en cederhouten lades. Deze hebben een bufferende werking op de luchtvochtigheid omdat in het hout vocht opgeslagen wordt (plus een antibacterieel en aromatisch effect op de inhoud).
De luchtvochtigheid zal automatisch dalen, dit na opening van de kast en ook op natuurlijk verlies doordat onze verwarmde woonruimtes meestal een luchtvochtigheid bereiken tussen de 30 en de 55 % (op dit moment rond de 63% procent in België door het natte weer, uitgeschakelde verwarming en hogere buitentemperatuur).

Voor handgerolde sigaren moet de luchtvochtigheid zich bevinden tussen de grenzen van pakweg 70 en 75 procent. Dit is wel erg kritisch (te hoog:uitdroging en te vochtig: schimmel), te vochtig zal zelden het geval zijn onder deze controlenormen tenzij door snelle afkoeling van de omgeving buiten de koelkast. Te droog is nefast voor de sigaar.

Een luchtvochtigheidssensor zal dit op een centrale locatie in de kast meten en indien de luchtvochtigheid zich onder de pakweg 71% bevindt dit doorgeven aan de control unit (arduino). Deze stuurt 2 ventilatoren aan die een luchtstroom creëren door een buis die gevuld is met gehydrateerde acrylaat micropellets en die zo de luchtvochtigheid opdrijven. De ventilatoren functioneren dan pakweg 30 minuten en na een uur vindt een nieuwe meting plaats. De unit gaat dan ofwel terug aanslaan (lager dan 71) of niets doen (73 of meer).

Een luchtcirculatie creëren van onderaan naar bovenaan en terug wordt bereikt door een ander set ventilatoren die onder, midden en boven geplaatst worden in de kast en onafhankelijk van de vochtigheidsgraad elk uur op laag debiet een tiental minuten aanspringen, dit om de lucht steeds goed te mengen. De vochtigheid onderaan en bovenaan de kast zou anders kunnen verschillen. Tegelijkertijd met het eerste set ventilatoren (vochtigheidsgecontroleerd) moeten deze ook een half uur gaan draaien op volle capaciteit om de lucht tijdens de bevochtigingsfase extra te mengen, daarna vervallen ze terug in hun uurlijkse cyclus.

Temperatuurcontrole zou je kunnen controleren door de koelkast van stroom te voorzien met de thermostaat op 18°C maar dat wil ik niet omwille van mogelijk condensatie op de sigaren met schimmelgevaar, dat zou een later deel van het project kunnen omvatten, maar is nu te gevaarlijk. Ik wil eerst de minimumgrens van de humiditeit voldoende onder controle krijgen om niet teveel variabelen te creëren in dit moeilijke evenwicht.

De elektronische constructie en het softwarematige deel van de Arduino zijn voor mij grotendeels onbekend terrein. Voor de ventilatoren zou ik PC ventilatoren gebruiken, een humiditeits/temperatuur sensor voor Arduino heb ik al tegengekomen. De voeding zou het mooist zijn via een herlaadbare batterij, dan kan deze in de koelkast geplaatst worden. In het geval van netstroom moet ik een gat boren in de kast (liever niet). Het technisch design van de vochtigheidsunit is geen probleem.

Dat is het zo een beetje
thx voor de reactie alleszins @shooter

Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jul 2021, 04:24

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor gandalf999 » 14 Jul 2021, 04:29

in functie van een programma had ik ongeveer zoiets in gedachten (maar beheers geen goede syntax van een programmeertaal)

"motorset1" = humiditycontrolled
"motorset2" = intervalcontrolled

Loop motorset1
motorset1="ON"
Timer 1000 sec mediumspeed
If motorset2 = "ON""
Timer 1000 sec fullspeed
motorset1 ="OFF"
Wait 3000 sec
EndLoop

Loop motorset2
if humidity<72
motorset2 ="ON"
Timer 1000 sec fullspeed
motorset2 ="OFF"
wait 3000 sec
Else
motorset2 ="OFF""
EndLoop

Ik veronderstel dat dit naar python ofzo moet met geschikte variabelen en sensorinput/motoroutput

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor Gompy » 14 Jul 2021, 12:55

Ik heb ooit eens een modulerende verwarming gemaakt om koninginnen bijen te kweken welke ook als droger voor kruiden of als humidifier voor sigaren gebruikt werd.
http://web.archive.org/web/200805012314 ... ndex3.html
Even zoeken op broedstoof op de pagina want de beste man is ondertussen overleden en er staat alleen nog wat op de WayBack Machine over het geheel (schema's zijn nog wel aanwezig).
Voor de luchtvochtigheid werd gebruik gemaakt van een peltier element, afhankelijk van de luchtvochtigheid liet je de lucht langs de warme- (vocht toevoegen) of koude kant (condenseren) stromen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor Gompy » 14 Jul 2021, 14:07

Om te ontvochtigen kan je natuurlijk ook de circulatie lucht over een vochtvreter (silica gel) sturen dmv een klepje, scheelt in ieder geval in het afkoelen van de circulatie lucht.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor Gompy » 14 Jul 2021, 18:26

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ?
https://www.youtube.com/watch?v=TUbnsNfK8Z4

Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jul 2021, 04:24

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor gandalf999 » 14 Jul 2021, 19:26

@Gompy Geweldig, daar wist ik het bestaan niet van en dat maakt het natuurlijk veel simpeler. Het meest verbazende is de prijs van die unit, op amazon nl kost dit nog geen 22 €. Dankje voor de gouden tip !!

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: bevochtiging en ventilatie wineador

Berichtdoor Gompy » 14 Jul 2021, 20:39

Kan nog veel goedkoper bij Ali, maar dan moet je even geduld hebben.
Je kan trouwens kiezen tussen 12 VDC of 220 VAC.
https://nl.aliexpress.com/premium/stc%2 ... t=1&page=1

Amazon.nl 14 euro en je hebt hem vrijdag in huis.
12 VDC
https://www.amazon.nl/Temperatuurregela ... 162&sr=8-2

220VAC
https://www.amazon.nl/Temperatuurregela ... 162&sr=8-2

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten