Doseerpomp aquarium

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Apr 2021, 12:35

Doseerpomp aquarium

Berichtdoor timturbo » 12 Apr 2021, 15:08

Beste,

Ik vraag mij af of ik via dit platform beroep kan doen op jullie kennis voor het ontwikkelen van een doseerpomp voor een zee-aquarium.

in een notendop;
Betreft een doseerpomp met daarop 5 kanalen ( 12V DC 0,35A Kamoef KEF motortjes.)
- Kanaal 1 (Buffer) in te geven hoeveelheid te doseren op in te geven tijdstip A
- Kanaal 2 (Calcium) in te geven hoeveelheid te doseren op in te geven tijdstip B
- Kanaal 3 (Carbon) in te geven hoeveelheid te doseren op in te geven tijdstip C
- Kanaal 4 (Trace) in te geven hoeveelheid te doseren op in te geven tijdstip D
- Kanaal 5 (Phyto) in te geven hoeveelheid te doseren op in te geven tijdstip E
Doseerpomp zou moeten gestuurd worden via een bluetooth module zodat ik via een simpele app kan communiceren met de pomp.
1 pagina met daarop de 5 kanalen, en op welk uur welke hoeveelheid moet gedoseerd worden.
Een real time klok op die pagina kan ook handig zijn.

Pagina 2;
Bijkomstig zouden de pompen moeten gecalibreerd kunnen worden. D.w.z. dat moeten kunnen bepaald worden hoe lang een pomp moet draaien vooraleer ze bepaalde hoeveelheid heeft gedoseerd.
(vb 15seconder doseren = X milliliter. Daarna kan simpel omgerekend worden hoe lang pomp moet draaien om bijvoorbeeld 50ml te doseren. )
Elke pomp/motor is verschillend en heeft een andere densiteit, dus elke pomp moet gedoseerd kunnen worden.
Deze calibratie staat uiteraard gelinked aan bovenstaande dagelijkse doseringen.

Extra's
- Tool om na te gaan hoeveel ml nog in de flessen zit (1000ml - telkens dagelijkse verbruiken)
- Alarm als flessen bijna leeg zijn.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Doseerpomp aquarium

Berichtdoor shooter » 14 Apr 2021, 15:06

Ja hoor dat is allemaal mogelijk, maak een schema, en zoek uit hoe je het allemaal aan wilt sluiten, want de pompen moeten via een driver (het zijn volgens mij gewoon DC motoren en geen stappenmotoren, je zult dus moeten calibreren want je al noeemt, maar dat is simpel door de tijd van een waterfles zuigen te meten bij diverse PWM getallen.
De tijden kun je gewoon doen met de millis()
en ja een RTC is zeker mogelijk, verder heb je een aflezing nodig om in te stellen, kan ook via de PC
Je hebt 6 PWM signalen dus geen probleem voor de motoren,
en dan een BL erop, kijk eens of een ESP (moderner dan de UNO) of een ander type geschikter is.
En alarmen en zo is geen probleem je hoeft alleen de tijd bij te houden in een array en kijken in een andere array of hij leeg is.
als je slim bent dan zorg je dat als je een volle fles inhangt dat je de waarde terugzet.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Doseerpomp aquarium

Berichtdoor ctunes » 20 Apr 2021, 21:58

timturbo schreef:Beste,

Ik vraag mij af of ik via dit platform beroep kan doen op jullie kennis voor het ontwikkelen van een doseerpomp voor een zee-aquarium.


Ja en Nee en Misschien.

Bugs en dergelijke in je eigen geschreven software aanwijzen? Ja.
Kant-en-klare oplossingen? Nee.

Wil je dat iemand die software voor je schrijft? Maak dat dan kenbaar, en zul je waarschijnlijk wel aanbiedingen krijgen, inclusief prijsopgave.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten