Kan iemand mij helpen met een project?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Sep 2013, 20:15

Kan iemand mij helpen met een project?

Berichtdoor Vincentmiata » 30 Sep 2013, 20:25

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum omdat ik de vraag heb of iemand mij kan helpen met een scriptje schrijven. Ik denk dat het redelijk simpel is voor iemand die wat ervaring heeft

Ik ben al een tijdje bezig met zoeken van een zogenaamde emergency brake light system voor de auto. Het princiepe is heel simpel, dmv een accelerometer bij een bepaalde vertraging moeten de remlichten snel gaan knipperen en de knipperlichten met een normale snelheid zolang je de rem ingetrapt hebt. Als je normaal remt branden de remlichten gewoon normaal.

Het is een bewezen veiligheidsfunctie wat tegenwoordig veel autofabrikanten op hun auto's zetten. Het is aftermarket verkrijgbaar met die kost bijna 250,-

Hier een voorbeeldje hoe ik het precies wil hebben
http://youtu.be/H9Nww7iBIrM

Ik had ook al een een buitenlandse arduino forum gevraagd, maar die bleven praten over of het wel legaal is.

Advertisement

Berichten: 7
Geregistreerd: 05 Sep 2013, 22:36

Re: Kan iemand mij helpen met een project?

Berichtdoor BartDeW » 30 Sep 2013, 20:48

Een accelerometer gebruiken is niet erg lastig, zie http://arduino.cc/en/Tutorial/ADXL3xx voor voorbeeldcode.

Ik weet niet genoeg van auto's om je te kunnen zeggen hoe je je alarmlichten moet aansturen, maar waarschijnlijk zou ik het knopje voor de alarmlichten parallel zetten met een relais. Een schema voor een relais met de arduino aansturen vind je hier: http://www.electroschematics.com/8975/a ... rol-relay/. Je kan hem niet direct met de arduino aansturen, want een relais trekt te veel stroom.

Ik zie niet vaak dat mensen op dit soort fora gratis code voor je schrijven, maar als je het zelf probeert en het lukt niet zijn we meer dan bereid om je te helpen.

(Ik ben trouwens ook niet zeker van de legaliteit van je plan, maar dat is je eigen verantwoordelijkheid. Zorg ervoor dat de accelerometer goed vast zit, en dat je systeem niet automatisch op heuvels aangaat.)

Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Sep 2013, 20:15

Re: Kan iemand mij helpen met een project?

Berichtdoor Vincentmiata » 30 Sep 2013, 20:56

Ik zie dat ik iets vergeten er bij te zetten

dit heb ik al, een arduino uno en GY 45 MMA8452 accelerometer


Ik heb eerst al een simpel plug en play unit gehad die ik gewoon in de winkel gekocht heb. Maar werkte niet zoals ik het wilde. Ik heb redelijk verstand van auto elektronica, tevens is mijn Mazda MX-5 uit 1994 voorzien van een volledig keyless entry met startknop, coming home lights. Bijna alles LED verlichting en Bi-xenon koplampen, stoelverwarming, spiegelverwarming. volledige instelbare motor managment etc.


Mijn idee was een normaal relaytje die tussen de remlichten en knipperlichten zit. Die zonder signaal gewoon alle stroom door geeft en bij een pulserend signaal vanuit de arduino de lampen knipperend onderbreekt. Mocht er iets fout gaan bij de arduino dan werkt alles gewoon normaal. Ik moet dus in iedergeval 2 verschillende uitgang signalen hebben die 2 relays apart onderbreekt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Kan iemand mij helpen met een project?

Berichtdoor nicoverduin » 30 Sep 2013, 22:12

Je kan of een relais gebruiken (wel een transistor NPN (bijv. BV547) er voor gooien met de bijbehorende diode tegen de spikes).
Ik zou het gewoon stap voor stap doen:
- eerste kijken hoe je een led aan en uit zet (zie blink voorbeeld) en dan de led vervangen voor een transistor met relais.
- daarna de volgende stap met de GY45 nemen om te leren omgaan met de G-kracht meting. zie: https://www.sparkfun.com/products/10955
- en combineren
En daarna ben je verslaafd :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Sep 2013, 20:15

Re: Kan iemand mij helpen met een project?

Berichtdoor Vincentmiata » 30 Sep 2013, 22:32

Dat leek me eerst ook het beste, ik heb wat dingen zitten proberen. De standaard dingen heb ik tijdje geleden al geprobeerd etc, servo aansturing met potmeter.. lampje aan dmv een lichtsensor. Dat is allemaal wel gelukt

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Kan iemand mij helpen met een project?

Berichtdoor shooter » 17 Okt 2013, 11:00

het is inderdaad illegaal, maar zeker mogelijk.
ik denk overigens dat fabrikanten naar de druk op het rempedaal kijken om dit geintje te doen, vele vrachtwagens hebben het juist andersom eerst knipperen en dan constant, maar dat is een keuze.
de accelerometer lezen zie sparkfun.
dan als accel > setting en time (0.2 s) want anders gaat hij bij elke bult al af. dan uitgang aan voor 0.2 seconden
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten