Muurbeugel voor TV

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Jun 2013, 17:55

Muurbeugel voor TV

Berichtdoor Pushpin » 28 Jun 2013, 18:07

Een goeiedag allemaal,

Ik heb net een nieuwe TV voor op mijn kamer gekocht en nou had ik het idee om hiervoor zelf een muurbeugel te gaan maken,
aangezien ik ook 180 graden om moet in een doorloop poort (Kijken vanaf bed). De technische kant (het maken) is geen probleem verder, daar kom ik zelf wel uit.
Maar toen kreeg ik het idee om servo's en motoren te gaan gebruiken om de arm met een druk op een knop (Met een afstandsbediening) naar een voorgeprogrammeerde positie te draaien, en met nog een druk op de knop weer terug.

Ik was van plan een arm te maken met een draaipunt aan de muur, 1tje midden in de arm, en nog een 2 draaipunten bij de TV (1tje voor het op en neer draaien van de Tv en de andere voor het links/rechts werk. Dit zou ik ook graag met de afstandbediening willen afstellen).

Nou heb ik al even wat rondgekeken op een aantal site's maar ik kon zo niks van motoren o.i.d. wat gelinkt kan worden aan arduino. Ik heb ook geen idee of ik voor dit idee het beste Arduino kan gebruiken of iets anders.

het is een 32 inch Led TV dus hij is nog redelijk zwaar (2~4 Kilo?).
Ook iets wat belangrijk is, Het moet eigenlijk niet veel meer dan 50~70 Euro kosten, Ik heb geen flauw idee of ik hiermee een redelijk budget heb genoemd maar dat hoor ik gauw genoeg :)

Mvg, Peter

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor nicoverduin » 28 Jun 2013, 20:24

Het kan wel met servo's maar:
a) je zult een paar sterke motoren nodig hebben
b) een stevige voeding voor die servo's. De Arduino kan dat vermogen niet leveren
c) De kracht op de as wordt extra verzwaard omdat de hefboom werking gaat optreden. Die druk komt of op de assen of je verzint iets dat de zwenk armen eigen draaiassen krijgen en dan indirect worden aangedreven door de motoren.
d) met dat budget kan je het wel vergeten. dat ben je al kwijt voor 1 motor.... (een goede dan). Of je moet een andere aandrijving verzinnen met tandwielen en vertraging en zo. Kijk eens in de binnenkant van een ouderwetse fietsbel waar de beweging wordt omgezet in een draaibeweging. En dan in jouw geval omgekeerd.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Jun 2013, 17:55

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor Pushpin » 28 Jun 2013, 22:45

Hallo en bedankt voor de reactie,

Ik teken nog even wat uit zodat jullie er ook een beter beeld bij hebben (Haha, snap je hem? beeld? :oops: )
Ik hoop dat het daarmee nog ietsje duidelijker word.

Zou het kunnen lukken met een kleine goedkope motor als de draaipunten belager? (Is dat een woord?)

Dan heb ik 1 zware nodig voor de TV 'omhoog' te houden bij het een na laatste draaipunt (zie Detail A)

Misschien is het ook wel mogelijk om met cilinders oid te werken? Al heb ik hier natuurlijk wel een perslucht leiding voor nodig dus dat word al gouw minder...

Ik hoop in elk geval dat je wat aan de tekening hebt!
Afbeelding
Afbeelding

P.S: Ik heb net even wat gemeten en de arm wordt ongeveer 700 mm lang

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor nicoverduin » 29 Jun 2013, 00:06

Ik ben bank dat je dit zwaar onderschat.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Jun 2013, 17:55

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor Pushpin » 29 Jun 2013, 08:13

Haha okee, dan laat ik dit idee vallen. Dan doe ik gewoon een arm zonder robotica oid.

bedankt in ieder geval!

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor bigred » 03 Jul 2013, 00:16

Het budget is misschien wel wat krap maar kijk eens rond of je een paar gebruikte ruitenwisser motoren kunt vinden.
Dit in combinatie met een oude voeding van 12 volt (laptop model met redelijke stroom) wat motor sturing en een arduino kun je best ver komen.
Nadeel van deze ¨goedkope¨ motoren is wel dat je de positie niet direct kunt bepalen, een paar eind schakelaars op strategische punten kan dit goedkoop en simpel oplossen.

Misschien niet direct een project om mee te beginnen maar je kunt wel een start maken met infra rood ontvanger en een afstands bediening.
Als je er een paar leds mee aan kunt sturen kun je later verder kijken naar motor sturing.
Er is met google best veel te vinden over arduino en ir (infra rood gebruikt door simpele afstands bedieningen).
De site van arduino zelf geeft ook een standaard beschrijving: http://playground.arduino.cc/Code/InfraredReceivers

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor nicoverduin » 03 Jul 2013, 17:50

Ik ben zelf zeer gecharmeerd van IRremote.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor pjh » 03 Jul 2013, 18:26

Ik zag bij de Action (de winkel) een handboormachine liggen voor 16 euro zoveel.
Hij ligt inmiddels open geschroefd hier voor me op tafel.
Afbeelding

Er zit een RS380S-4128 3.6V DC GEARED DC motor in. Draait 3 rondjes per seconde (180min-1)
Hij is zo'n 3 cm in diameter en 12 centimeter lang met de "boor-kop" er nog op.

Heeft genoeg torque om een schroef vast te draaien (of los).
De vermoed dat de vertragings-bak 1:100 is.
De motor lijkt het meest op deze datasheet: http://www.mabuchi-motor.co.jp/cgi-bin/catalog/e_catalog.cgi?CAT_ID=rs_380sh

Nu moet het niet moeilijk zijn deze motor aan te sturen met een arduino.
Mocht er interesse zijn wil ik wel kijken of ik iets in elkaar krijg.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Muurbeugel voor TV

Berichtdoor pjh » 03 Jul 2013, 23:08

Motortje toch maar even op een L298N driver gezet.
VIDEO: http://youtu.be/2cShPRmdtWc?t=3m25s
Eigenlijk net voldoende.
Bezwijkt na 25 watt totaal.
Motor trekt 2 Ampere op 6 volt= 12 Watt
Maar dat is onbelast....

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten