Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor Koepel » 13 Dec 2019, 21:25

Het ene of het andere is met ||
Het ene en het andere is met &&

Code: Alles selecteren
if( key == '7' || key == '8' || key == '9' || key == '#')
{
  ...
}


Weet je nog dat je van mij de NO_KEY weg mocht laten. Stel dat je dat er terug in zet, en de sketch anders maakt, dan kun je het ook oplossen. Dan kun je kijken of er iets is ingedrukt dat niet een van de andere mogelijkheden is die al is afgehandeld.

Advertisement

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 14 Dec 2019, 16:31

helemaal top! het werkt nu zoals ik zou willen. dank voor de support!

nu nog een aanvullende vraag.

Is het mogelijk om ook nog een led te laten branden bij elke ingedrukte keuze? dus als ik 6 losse leds heb dan wil ik bij keuze 1 (dan beweegt dus ook servo 1 én krijg ik de gewenste melding in mijn display) ook nog led 1 laten gaan branden? (ik kan dan bij het gereedschap waar de stofafzuiging dan is afgestemd een led laten branden.)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor Koepel » 14 Dec 2019, 23:06

Daar heb je te weinig pinnen voor.

Wil je een kabel (6 draden plus GND) tussen de Arduino en de ledjes leggen ? Dat is een eenvoudige oplossing. Hoe groot is de afstand ?

Een Arduino Mega 2560 heeft meer pinnen: http://www.aliexpress.com/item/32640363848.html.

Je kunt een paar output pinnen toevoegen met een shift-register: https://www.adafruit.com/product/457, en dan met shiftOut(): https://www.arduino.cc/reference/en/language/functions/advanced-io/shiftout/.
Of een I/O expander via de I2C bus: https://www.adafruit.com/product/593 of een PCA8574, er zijn er nog meer.

De I2C bus is een "bus", maar dat is niet geschikt om door een kabel te sturen. Dus het display en de I/O expander dicht bij de Arduino houden.

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 15 Dec 2019, 12:51

bij alle machines moet een led komen. de afstand varieert dan tussen de 2 en de 12 meter. Is dat haalbaar?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor nicoverduin » 15 Dec 2019, 13:06

Theoretisch is bij 12 meter en 0.2mm diameter de weerstand 6,5 ohm ongeveer. Dan wel x 2 =13 ohm. Op de serie weerstand voor de Led van iets van 330 ohm is het effect minimaal
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor Koepel » 15 Dec 2019, 13:22

Je kunt een kabel leggen met draden voor de leds, voor elke led een draad.

De I2C kan als vuistregel tot 50 cm. Maar eigenlijk is de I2C bus ontworpen om op hetzelfde pcb board gebruikt te worden (in Philips televisies).

Met extra hardware zoals shift-registers heb je risico dat er iets mis gaat met slecht contact van de draden.
Je kunt een module kopen of een shield (een add-on boardje dat je op een Uno kunt prikken).

Volgens mij is het meeste handige: een shield voor de Arduino Uno met daarop een I/O expander chip en connectors waar je draden op vast kunt schroeven. Er zijn heel veel van zulke shields, maar laat ik nu precies dat niet kunnen vinden !

Een Arduino Mega 2560 kan ook. Ik gebruik prototype shields die ik er op prik, en daar maak ik de draden aan vast.
Er zijn een aantal verschillende prototyping shields. Ik gebruik die met pinnen en sockets zodat ik er meerdere op elkaar kan stapelen: https://www.adafruit.com/product/192.
Sommige goedkope prototyping shields hebben hele dunne platte pinnen, dus de goedkoopste op Ebay/Amazon/Aliexpress zijn waarschijnlijk slechte kwaliteit.

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 15 Dec 2019, 13:29

Koepel schreef:
Volgens mij is het meeste handige: een shield voor de Arduino Uno met daarop een I/O expander chip en connectors waar je draden op vast kunt schroeven. Er zijn heel veel van zulke shields, maar laat ik nu precies dat niet kunnen vinden !




Als ik deze wel zou kunnen vinden (als ik moet solderen is het ook geen probleem) heb ik dan voldoende poorten (1 poort per led?) en is het dan een kwestie van de poorten toewijzen aan de Leds en dan in de bestaande code dit toevoegen? Of moet ik dan nog meer ingewikkelde (voor mij als starter) dingen doen?

En is dit met een Arduino Mega ook zo?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor shooter » 15 Dec 2019, 16:56

er zijn vele mogelijkheden om dat te doen bijvoorbeeld met een schuifregister bijvoorbeeld met een 595
of met I2C (8574)
bij een mega kun je de pinnen een ledje aansturen, als je er maar eentje tegelijk aanzet is dat geen probleem. je kunt er bijvoorbeeld nog wel een uln2003 tussenzetten om de stroom wat te beperken in de processor.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 01 Jan 2020, 17:04

shooter schreef:er zijn vele mogelijkheden om dat te doen bijvoorbeeld met een schuifregister bijvoorbeeld met een 595
of met I2C (8574)
bij een mega kun je de pinnen een ledje aansturen, als je er maar eentje tegelijk aanzet is dat geen probleem. je kunt er bijvoorbeeld nog wel een uln2003 tussenzetten om de stroom wat te beperken in de processor.



ik heb ondertussen een Mega met een shield. Ik raak de draad een beetje kwijt door alle antwoorden hierboven :oops: Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden. Als ik het goed begrijp kan ik dus zonder extra toevoegingen leds aansturen met de Mega? moeten er dan ook nog weerstanden tussen? de kabel afstanden variëren van 2 tot 12 meter. (10mm blauwe leds)

en welke pinnen kan ik hiervoor gebruiken? (en hoe sluit ik de leds aan (anode/kathode))en welke code heb ik nodig om de leds toe te wijzen en te laten branden bij de keuze op het keypad?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor Koepel » 01 Jan 2020, 17:32

Okay, ik zal proberen om het eenvoudig te houden. Het Arduino Mega 2560 board is een goede keuze. Je kunt gewoon de Arduino functies gebruiken zoals bij het Uno board.

Heb je een link naar die leds ?
Die hebben natuurlijk een weerstand nodig. Maar om te weten hoe groot die weerstand moet zijn willen we graag de gegevens van die led.

Het Arduino Mega 2560 board heeft heel veel pinnen. Die kun je allemaal met pinMode() en digitalRead() en digitalWrite() doen.
Misschien wil je later nog iets toevoegen, dus het is handig om sommige pinnen met een speciale functie vrij te houden.
Het rechtse deel van de dubbele rij zijn gewoon pinnen zonder speciale functie. Dat zijn pinnen 53 t/m 78. Maar als je niet wilt uitbreiden dan pak je maar gewoon een stel pinnen.
Wil je die leds later mooi laten in- en uitfaden of zachter kunnen zetten. Dan heb je pinnen nodig die PWM kunnen, dat zijn pinnen 2 t/m 13.

Er zijn mooie plaatjes, zoals deze: https://i.stack.imgur.com/bBUfz.png.
Als je die afdrukt dan heb je het bij de hand. Sorry als dat een beetje teveel is :?

Op school leerde ik "KNAP", dat is "Kathode Negatief, Anode Positief".
Dus alle kathodes aan een draad naar de GND en iedere led met een weerstand naar een pin van het Arduino board.
Bij een led is de kathode poot vaak langer.

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten