Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor shooter » 08 Dec 2019, 18:32

ga uit van een aantal situaties die elk een eigen case krijgen, dan heb je geen last meer van al die if statements.
elke case kun je zelfs een eigen functie geven.
en vioor je lcd heb je een include nodig en daarbij bij elke if wat schrijf dingen, maar dat ligt allemaal heel erg aan je display.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 08 Dec 2019, 19:03

hmmm.. ik geloof dat ik nu mijn Arduino gesloopt heb :oops: :oops: :oops:

Ik was aan het testen met het display en heb hem aangesloten volgens de instructie. Het blauwe backlight ging wel aan maar ik kreeg geen beeld. Ik heb toen -terwijl de USB poort nog in mijn laptop- zat ook de 12volt externe voeding aangesloten. (ik denk dat ik hem beter eerst even los had kunnen koppelen van de USB?) toen heel even de tekst op het display gekregen maar daarna de letters weg, een verbrande geur en een gecrashte laptop. :shock:

nu herkent de laptop de Arduino niet meer en branden alle leds van de Arduino als ik hem aansluit op de laptop.


wat is de prognose een nieuwe Arduino kopen of is een nieuw IC voldoende?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor Koepel » 09 Dec 2019, 01:44

Als de Arduino verbonden is met de computer kun je gewoon 12V aansluiten en weer loshalen.
Als de Arduino power krijgt van 12V, dan kun je gewoon de USB met de computer verbinden en weer loshalen.

Heb je een ongeregelde voeding die misschien 18V geeft ?
Heb je een hele goedkope voeding van 12V die de 230V laat doorsijpelen naar de 12V ?
Heb je een hele sterke voeding van 12V die bij het aansluiten zo'n stroompiek kan leveren dat er een condensator uit klapt ?
Heb je een nagemaakte clone Arduino ?
Heb je per ongeluk de + en de - verwisseld ?

Ik heb een geschakelde voeding, een klein adaptertje die ik op 7.5V zet. Anderen gebruiken vaak een voeding van 9V.

Die Arduino kun je beter weg doen, en niet meer proberen om aan de computer te hangen.
Hopelijk is je laptop nog heel.
Heb je een link naar die adapter ? Bij voorkeur een link naar waar je het hebt gekocht. Als je die op Ebay of AliExpress hebt gekocht, laat dan maar zitten. Dan vertrouw ik het sowieso niet. Koop een voeding die aan de Europese regels voldoet.

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 09 Dec 2019, 09:11

De adapter is deze: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1307595. Het is een 3A maar ik gebruik deze wel vaker voor de Arduino.

ik kan me niet voorstellen dat deze 18 volt geeft of 230 door laat sijpelen. Ik zal straks voor de zekerheid eens even meten.



Het is, eeh was wel een clone Arduino, wellicht dat deze toch kwetsbaarder is dan een echte..

Laptop is gelukkig nog heel.

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 09 Dec 2019, 11:10

Ik zal een originele Arduino bestellen.


@ Koepel, je gaf aan dat "Een I2C display ? Dan heb je A4 en A5 nodig. Dus wat daar nu op zit zul je moeten verplaatsen naar andere pinnen" ik heb de servos nu op de bussen A0 t/ A5, Naar welke moet ik deze verplaatsen? oftewel op welke pinnen kan ik de servos aansluiten?

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor shooter » 09 Dec 2019, 13:04

Zal wel een kortsluiting zijn geweest, doet je USB op de PC nog wel gewoon ?
de Vin op de arduino gaat naar een voedingregeleaar , maar een nieuwe UNO is goedkoper dan een transistor repareren.
En nee je hoeft echt geen origineel te kopen, is duurder met hetzelfde.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 09 Dec 2019, 15:18

Ja, de USB poort werkt gelukkig nog wel.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor Koepel » 10 Dec 2019, 10:05

De I2C bus voor de Arduino Uno zit op A4 en A5. Dat is niet te wijzigen.

Je hebt pinnen 2 t/m 8 voor het Keypad ?

Dan heb je dus 9 t/m 13 nog over. Je kunt elk van die pinnen gebruiken.
Pin 0 en 1 is voor de seriele monitor en het uploaden van een sketch. Bij oude Arduino Uno boards kan pin 13 beter alleen als uitgang gebruikt worden.

Op de website van Arduino is er een plaatje van de "pinmapping": https://www.arduino.cc/en/Hacking/PinMapping168.
Maar er zijn ook hele mooie plaatjes: https://forum.arduino.cc/index.php?action=dlattach;topic=146315.0;attach=90365.

Stel dat je A0 t/m A3 zo laat, en die twee overgebleven servo motoren op pin 9 en 10 zet. Dan krijg je dit:

Code: Alles selecteren
 
  servo1.attach( A0);
  servo2.attach( A1);
  servo3.attach( A2);
  servo4.attach( A3);
  servo5.attach( 9);
  servo6.attach( 10);


Dan hou je nog steeds 3 pinnen over. Voor een ledje, een piezo piepdingetje, of zo iets.

Die voeding lijkt me in orde, toevallig staat daaronder het adaptertje dat ik gebruik: https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter/7207/1307586/universele-voedingsadapter.html. Dat is een handig adaptertje. Ik zet hem op 7.5V.

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 10 Dec 2019, 10:13

Dank je wel! zodra mijn nieuwe Uno binnen is ga ik er weer mee "prutsen".

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Voorstellen en vraag m.b.t. Servos en keypad

Berichtdoor jabjab » 13 Dec 2019, 19:58

Ik ben alweer een grote stap verder! de servos doen wat ik wil en ook het display geeft aan welke keuze er is gemaakt. een aantal knoppen op het display zijn echter overbodig en ik wil dat er dan ONGELDIGE KEUZE komt te staan.

Ik krijg dat wel voor elkaar als ik voor elke key een stukje code maak maar voor knop 7,8 en 9 is dit hetzelfde. de code die ik voor knop 7 heb is:

Code: Alles selecteren
if( key == '7')
{
  Serial.println( "Er is een 7 ingedrukt");
  servo1.write( 90);
  servo2.write( 90);
  servo3.write( 90);
  servo4.write( 90);
  servo5.write( 90);
  servo6.write( 90);

 lcd.clear();                  // wis het scherm
  lcd.setCursor(0, 0);   
  lcd.print("  - ONGELDIGE-");
  lcd.setCursor(1, 1);          // zet de cursor op positie 1, regel 1
  lcd.print("    INVOER");  // schrijf op scherm



kan ik dit stukje code uitbreiden zodat dit ook voor knop 8 en 9 werkt?

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten