solar powered arduino systeem

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: solar powered arduino systeem

Berichtdoor Gompy » 02 Dec 2019, 16:49

Helaas heb ik maar een 100Wp paneeltje van 80x80 cm, dus iets meer dan een 0,5 m^2
Als ik nu meet met mijn Wp-meter zie ik dat er maar 9 Wp/m^2 op het hoogst van de dag (dus een paar uurtjes) kan worden opgewekt, de rest van de dag (~20 uur) is de opbrengst NUL, NADA, NIKS.
Niet eens genoeg voor de installatie (2,4W/24h) en zelfs te kort om de accu te laden, laat staan om de (LED) tuinverlichting (5 Watt/h) 's avonds te laten branden.
Ik moet in ~2 uur die ~2,4 Watt + bufferen = tenminste ~4,8 Watt x 24h = ~115 Watt in die accu zien te proppen, dat gaat van zijn lang zal ze leven niet lukken.
Mijn paneeltje is ~5A5 bij 18 Volt = ~100 Watt/h (100Wp) bij volle zonneschijn en dat haal ik dus deze maanden niet.

Ik heb een Wp/Lux-sensor (MAX44009) gecombineerd met de mA/Volt meter.
Op deze manier zie ik wat de zon aan Wp oplevert en wat er uiteindelijk in de accu's overblijft en natuurlijk wat ik verbruik.

Als je genoeg ruimte op het dak oid hebt kan je inderdaad bij de netbeheerder "sparen", maar dat gaat helaas niet op voor selfsupport.
De kosten van de restore accu's is veel te hoog tov wat het gaat opbrengen, per cel van 2 Volt (je hebt 48 Volt nodig = 24 cellen) betaal je ongeveer 600 tot 800€/st.
Dan kan je beter 0,06€ per Kwh aan de netbeheerder betalen of in de zomermaanden saldeert dan dat je dat in accu's steekt.

Er staan hier op een terrein van die tinyhouses en die moesten in de eerste instantie selfsupport zijn, maar half december vorig jaar werd er toch een dikke kabel naar dat terreintje gegraven.

A - omdat er een selfsuppoted huis was afgebrand door teveel panelen en accu's om de wintermaanden door te komen.
B - om verdere schade aan de overige huisjes te voorkomen die met het zelfde probleem kampte.....te weinig opbrengst.
C - branden van zonnecelinstallatie is levens gevaarlijk met die accu's en moeilijk te blussen (het huisje hebben ze uit laten branden)

Als ik je kan helpen wat betreft mAh enz geef je maar een gil, als hoogspanning- installatie technicus weet ik wel het eea ;)

Mvg, Rob

Advertisement

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 14 gasten