Object 360° laten draaien

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 20:50

Object 360° laten draaien

Berichtdoor tweevoet » 03 Nov 2019, 20:59

goedenavond

Laat ik me even voorstellen , ik ben steve 43 jaar woonachtig in antwerpen belgie
Helemaal een leek in arduino maar het interesseert me enorm en wel om de volgende reden:

Ik bouw al meer dan 25 jaar r/c boten ( is ook men werk dus vandaar)
Nu heb ik een boot gemaakt met schottels (z-drives) en wil die graag 360° laten draaien maar ik wil ze bvb graag per graad laten draaien wanneer ik wil

Ik gebruik de tanaris x9e zender en daar kan je zoveel mee dat het ook mogelijk is met arduino samen te werken (ook al gezien bij modelbouwers)

dus ik zou een soort stuurhendel uittekenen en printen en daarin moeten dan de gas en stuur in verwerkt worden

die sluit je dan aan via een trainer poort van de zender die dan communiceert met de arduino in de boot die dan herkent welke graden die ik heb ingesteld

ik ben er helemaal niet in thuis maar hoop dat dit een beeje duidelijk is en dat ik van start kan gaan met arduino
Vragen en antwoorden meer dan welkom



Groeten Steve
Bijlagen
Z-drive control.jpg
Z-drive control.jpg (18.33 KiB) 361 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 2957
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor shooter » 04 Nov 2019, 22:06

de richting is te doen met een 360 servo of een motor met terugkoppeling en de andere is gewoon toeren.
er is trouwens wel een groot verschil tussen een schottel die met twee posities werkt en een z drive die ronddraait.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 20:50

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor tweevoet » 07 Nov 2019, 08:23

De motor van de z-drive draait 1 richting en de bedoeling is om de z-drive 360° om haar As te laten draaien zowel CW als CCW

Berichten: 2957
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor shooter » 08 Nov 2019, 22:44

dat kun je toch met een simpele servo oplossen?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 20:50

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor tweevoet » 19 Nov 2019, 20:09

Kan je me verrijken met hoe u dit ziet dan met die servo ?

Ik heb al eens gegoogeld en een mogelijkheid is te werken met een rotary decoder denk ik
Maar kan je een stappen motor vervangen door een 360° servo

Het mooiste zou zijn dat je de servo zou kunnen verstellen per 0.5° of 1° dit kan ook

Berichten: 2957
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor shooter » 21 Nov 2019, 00:01

een vervanging van een stappenmotor door een servo zou ik niet doen zeker niet omdat de nauwkeurigheid veel minder wordt. een stappenmotor met een encoder is dan beter, dan kun je 0.5 graden bereiken door of vertraging of met een pwm aansturing van de stappenmotor.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 20:50

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor tweevoet » 21 Nov 2019, 09:32

shooter schreef:een vervanging van een stappenmotor door een servo zou ik niet doen zeker niet omdat de nauwkeurigheid veel minder wordt. een stappenmotor met een encoder is dan beter, dan kun je 0.5 graden bereiken door of vertraging of met een pwm aansturing van de stappenmotor.



Inderdaad Shooter dit had ik al gelezen , dus ik blijf bij stappenmotors maar nu zag ik 200 stappen en 400 stappen motors wat is hier het verschil in ?
als ik het object per graad kan verzetten ben ik al zeer tevreden 0.5 ° per keer is natuurlijk nog nauwkeuriger

Grts Steve,

Gebruikers-avatar
Berichten: 4988
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor nicoverduin » 21 Nov 2019, 10:37

360 / 200 = 1.8 graden / stap
360 / 400 = 0.9 graden / stap

Echter door microstepping kan je zelfs
360 / 3200 = 0.1125 graden per stap
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2957
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor shooter » 22 Nov 2019, 00:04

je ziet geen verschil hoor tussen een 200 stappen en een 400 stappen.
vooral niet als je er een vertraging tussen zet zodat de motor bijvoorbeeld 10 keer rond gaat en de schroef zelf maar 1 keer, maakt eigenlijk niet veel uit hoor die verhouding.
je zou wel kunnen overwegen om micro stepping te gebruiken waardoor je helemaal geen schokken zult zien.
zet er een schakelaar op die een keer per omwenteling open of dicht gaat, dan weet je altijd waar de schroef staat bij opstarten.
in een servo zit al een positieterugkoppeling in de servo zelf, maar is tijdkritischer en lang niet zo smooth.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 20:50

Re: Object 360° laten draaien

Berichtdoor tweevoet » 28 Nov 2019, 08:57

Dus om dit te realiseren moet ik een arduino uno , stappen motor (400 steps) , rotary encoder en microstepper

@ shooter het systeem dat ik zou willen bouwen (als het lukt) is niet om de schroef te laten draaien maar de behuizing van de schroef

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast