Graphics bij Adafruit

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Gompy » 28 Sep 2019, 00:03

Ik ben aan het rommelen met een I2C 128x64 (0,96") OLED displaytje en als deze opstart komt er een graphic van Adafruit op de diplay alvorens de sketch start.
Mijn vraag is waar komt die graphic(s want ik krijg verschillende) vandaan want ik zie deze niet in de sketch staan ?

Wat me ook opvalt is dat als je een voorbeeld sketch in de Arduino stopt dat deze graphic een sloot aan geheugen vreet terwijl die graphics bij het opstarten geen enkel (?) geheugen gebruiken.

Website waar ik eea vanaf haal en mee speel https://randomnerdtutorials.com/guide-f ... h-arduino/

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Koepel » 28 Sep 2019, 06:30

Je gebruikt twee libraries van Adafruit. Daar zit nogal wat grafische data in.
Misschien is dit het opstart logo: https://github.com/adafruit/Adafruit_SSD1306/blob/master/splash.h

De grafische library (https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library) gebruikt de heap. Er wordt dus runtime geheugen van de heap gebruikt. En dat is niet gering, een Arduino Uno met de Adafruit-GFX-Library gaat maar net (of net niet).

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Gompy » 28 Sep 2019, 12:17

Dus als ik het goed begrijp zou ik bv splash.h en Adafruit_GFX.h weg kunnen laten zolang ik geen graphic's gebruik ?

Bij een zelf gemaakte graphic kreeg ik met de nano ook gelijk de melding dat ik problemen zou krijgen met de sketch en zag dat ook iets van 82% gebruikt geheugen staan.
Ook met een kleine sketch zonder graphic's gebruik ik voor 60 regels 52% van het geheugen en 17% van dynamisch geheugen terwijl de sketch van het zonnepaneel vele malen groter is en maar 34% om 23% geheugen gebruikt.

Wil dit eigenlijk zeggen dat de uno, nano enz niet geschikt zijn voor grafische displays ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Koepel » 28 Sep 2019, 13:03

Je kunt die splash misschien in de code uitzetten: https://github.com/adafruit/Adafruit_SSD1306/blob/master/Adafruit_SSD1306.cpp#L459.
Maar dan ga je de library wijzigen.

Ik weet niet wat Adafruit_GFX doet. Volgens mij zit daar ook de fonts voor tekst in. Dan kun je die niet zomaar weglaten.

Het alternatief is u8g2, die vraagt ook enorm veel geheugen. Maar die heeft dan nog twee extra mogelijkheden om minder geheugen te gebruiken. De u2g2 heeft een kleine library voor tekst zonder grafische dingen. Dat is de U8x8 library, die is echt klein: https://github.com/olikraus/u8g2/wiki.

Een ARM M0 processor (zit veel in de MKR boards) is beter als je een grafisch display hebt.

Een Nextion display is een flinke stap vooruit, maar de code voor het display kost moeite om dat te begrijpen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Gompy » 28 Sep 2019, 13:25

Ik heb net voor beide even een // gezet en opnieuw geupload, maar er is geen enkel verschil op de display te zien (ook niet in geheugen).

Code: Alles selecteren
#include <Wire.h>
#include <MAX44009.h>
#include <Adafruit_SSD1306.h>
// #include <splash.h>
// #include <Adafruit_GFX.h>
#include <Fonts/FreeSerif9pt7b.h>


Ik dacht deze kleine display te gaan gebruiken voor mijn mini solarpanel welke ik op de werkbank heb staan, maar als deze zoveel geheugen gebruikt dan ben ik bang dat de boel echt vast gaat lopen.

In de lib's wil ik (voorlopig) niet gaan spitten want daar heb ik te weinig kennis voor en ben bang dat ik dan echt de boel ga verzieken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Gij Kieken » 29 Sep 2019, 11:17

overstappen op Esp is een alternatief.Daar heb je wat meer geheugen ter beschikking.
Op een uno en Nano lukt het wel maar is heel erg krap zoals je zelf ondervonden hebt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Gompy » 29 Sep 2019, 11:34

Ik heb het wel voor elkaar gekregen dat ik niet telkens die adafruit plaatjes zie, maar die 60 regels blijven een sloot aan geheugen gebruiken.
Met het commando display.display(); krijg je dus die plaatjes, alleen vraag ik me af waar die zitten verstopt ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Gij Kieken » 29 Sep 2019, 12:22

Daarvoor moet je kijken in de bibliotheken denk ik.
Zou kunnen dat ze in ProgMem zitten ook via de bibliotheek,,,

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Gompy » 29 Sep 2019, 13:11

Daar staat niet veel in en kan al helemaal geen display(.h) vinden.
Bijlagen
Bibliotheken.jpg
Bibliotheken.jpg (33.6 KiB) 7143 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Graphics bij Adafruit

Berichtdoor Koepel » 29 Sep 2019, 16:05

U8x8 al bekeken ?

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten