Aansturen 2 polige motor....

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 22:58

Aansturen 2 polige motor....

Berichtdoor draadloos » 10 Apr 2013, 23:02

Hoi,

Ik heb een vraagstuk in mijn auto, en dacht dit "even" met arduino op te lossen... blijk toch niet zo heel simpel te zijn, voor mij dan..

Ik heb een 12v electromotor in de auto, die een scherm aanstuurt. Dit scherm gaat open bij contact aan, en uit bij contact uit. Scherm beschikt over 2 eindschakelaars, voor scherm=open en scherm=dicht. De motor weet dus zo wanneer hij moet stoppen.

Motor is 2 polig, eindschakelaars verbinden naar massa bij bereiken positie. Dus bij scherm open = eindschakelaar open gesloten. Als het scherm "onderweg" is, liggen dus beide schakelaars aan massa. Positie van scherm is dus te bepalen aan de hand van een combi van beide schakelaars, 1 is open, de andere is gesloten dan.

Iemand een idee hoe ik dit in een arduino programma stop? Heb een arduino uno aangeschaft hiervoor...

Alvast erg bedankt voor de hulp!!! Mocht iemand hier in willen duiken, een vergoeding is geen probleem.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Aansturen 2 polige motor....

Berichtdoor pjh » 10 Apr 2013, 23:39

Anderen weten dit beter. Maar ik zou zo beginnen:

5Volt arduino naar bijvoorbeeld 10Kohm weerstand. Andere kant van weerstand op eindschakelaar zetten en precies op dit punt ook een draadje naar een input-pin van de arduino.
Is de schakelaar open, dan staat er via de weerstand 5 volt op de Arduino pin. Dit wordt dan een 1 bij een digitalRead(pin)
Is de schakelaar gesloten, dan "verliest" de 5 VOLT het van de massa en dan wordt je digitalRead(pin) een 0.

Maar waarschijnlijk is het werken met een optocoupler beter.
Dan zet je de 12 volt op de schakelaar. Ook via een weerstand.
Ik meen dat het ledje in een optocoupler 1 volt is en dat 10 mA meer dan genoeg is.
Dus bij 12 volt min 1 Volt = 11 volt, heb je een weerstand van 11000 mV/ 10 mA = 1100 Ohm nodig.

Is de schakelaar open, dus niet verbonden met massa, dan staat er 12 Volt op, wat je via de OC uitleest met een arduino.
Is die dicht, dan NUL volt, geen signaal naar Arduino.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/100943

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Aansturen 2 polige motor....

Berichtdoor pjh » 10 Apr 2013, 23:50

Afbeelding
hier plaatsje van een optocoupler op 12 volt links en arduino rechts.
Ze gebruiken 1kOhm ipv mijn 1.1 kOhm.

En dan zet je je schakelaar ergen in het linker 12 volt circuit.

De weerstand naar de arduino pin is volgens mij niet nodig, maar kan geen kwaad. Zou ook 1 Kohm nemen.
Correcties welkom.

Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 22:58

Re: Aansturen 2 polige motor....

Berichtdoor draadloos » 11 Apr 2013, 00:54

Ok, hier kan ik al wat mee :-)

De bedoeling is wel dat het arduino bord alles aan gaat sturen, ook de motor... Het mooiste is dat ik een puls geeft op een ingang van het arduino bordje, en dan het scherm open gaat. bij nog een puls, dicht gaat etc...

Hier eenzelfde scherm waar het om gaat, is in een Audi A8. Controller is waarschijnlijk defect, en kost 800 euro. vandaar dat ik voor arduino ga :D :D

http://www.youtube.com/watch?v=Bg3ZxqX_GBg

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Aansturen 2 polige motor....

Berichtdoor pjh » 11 Apr 2013, 07:32

Je kunt de motor niet direct aansturen vanuit de arduino. Te veel stroom.
Daarom heb je een transistor of IC nodig, die o.b.v. je arduino signaal de motor aanstuurt.
Het is daarom van belang te weten hoeveel stroom je motor maximaal trekt.
Indien < 600mA, dan kun je het motorshield van adfruit (http://www.adafruit.com/products/81) (of goedkope kloon via eBay: http://www.ebay.nl/itm/200727260111) gebruiken.
Deze prik je op je arduino en dan kun je 4 DC motoren aansturen (elk max 600mA dus)

Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Apr 2013, 22:58

Re: Aansturen 2 polige motor....

Berichtdoor draadloos » 11 Apr 2013, 08:15

Ok, dat had ik wel verwacht, bordje is al besteld :-)

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten