Pneumatisch motor project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 Jun 2019, 10:58

Pneumatisch motor project

Berichtdoor JohannesMeister » 05 Jun 2019, 11:05

Beste Leden!

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, mijn naam is Johannes! Ik ben al een tijdje aan het spelen met arduino en wil nu een wat groter project gaan maken. Ik wil het volgende project gaan maken:
Afbeelding
Alle arduino spullen heb ik al besteld, maar ik blijf nu een beetje hangen bij de pneumatische onderdelen. Alles wat ik tegenkom is aardig prijzig en wil toch een beetje op de centjes letten.
Heeft iemand wat tips?

Alvast bedankt!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Pneumatisch motor project

Berichtdoor Koepel » 05 Jun 2019, 13:24

Om eerst eens een prototype werkend te krijgen en de code te verbeteren kun je goedkoop dingen kopen op AliExpress.
Het werkt misschien anders dan gedacht, of het gaat stuk, en het duurt een maand voordat je het ontvangt.

Sommige goedkope pompjes en kleppen doen het bij mij al 20000 uur.
Zo'n pneumatische cilinder heeft meer druk nodig, dat vergt meer van de onderdelen.

Misschien kun je een pneumatische cilinder vinden die weinig druk nodig heeft. Ik kan die niet vinden, ze zijn allemaal 0.1 tot 0.7 MPa.

Bijvoorbeeld deze: https://www.aliexpress.com/item/CDJ2B-Type-Mini-Pneumatic-Air-Cylinder-Double-Acting-Single-Rod-16mm-Bore-10-150mm-Stroke-CDJ2B16/32840091028.html

Je zou drie pompjes kunnen nemen, in plaats van de drie kleppen. Even denken... dan is er toch nog een klep nodig om de lucht er uit te laten. Dat geeft niet, de Arduino kan dat allemaal besturen.
Er zijn goedkope pompjes, die toch nog wat druk kunnen opbouwen. Voor 20 euro een 12V pompje bijvoorbeeld. Ik kan er nu geen vinden, maar ik kan nog eens zoeken als je wilt.

De standaard industriële kleppen in de foto hebben flink wat druk nodig. De goedkoopste dingen op AliExpress van dat type hebben misschien nog meer druk nodig. Heb je flink wat (werkplaats)druk voorhanden ?
Van dat soort is heel veel te vinden op AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/4v210-08-Single-Coil-2-Position-5-Way-Pneumatic-Solenoid-Valve-12V-24V-110V-220V-Fittings/32869208815.html
Ik vond de kwaliteit niet goed.

Dit soort "gewone" kleppen kunnen soms een paar bar aan: https://www.aliexpress.com/item/DC-12V-1-4-Inch-Metal-Electric-Solenoid-Valve-For-Water-Oil-Air-Gas-Solenoid-Valve/32921347748.html

Een goedkope Arduino Uno clone kun je er ook vinden.

Uiteindelijk is het natuurlijk zo, dat kwaliteit geld kost.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Pneumatisch motor project

Berichtdoor shooter » 06 Jun 2019, 15:31

Rij eens een keer naar BACO in ijmuiden wellicht kun je daar wat vinden.

of een dumpzaak. Je kunt ze ook zelf maken van injectiespuiten of lego
de kleppen kun je ook maken uit een wasmachine of met een servo een slang indrukken.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten