Automotive sensor, MINI PRO

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Apr 2013, 21:48

Automotive sensor, MINI PRO

Berichtdoor justinb » 04 Apr 2013, 22:20

Goedendag,

Ik ben bezig met een projectje opzetten van een sensor die gebruikt kan worden in de automotive.
Hierbij wil ik gebruik maken van een Arduini Mini Pro met de ATmega328 microcontroller

De sensor zelf wordt bekrachtigd met 12V en geeft een zogenaamd square-wave signaal van 5v uit.
Hierbij is de frequentie bepalend voor de aanwezige hoeveelheid van een bepaalde stof.
50 hz= 0%
150 hz= 100%

De pulswidth in ms geeft de temperatuur aan.
1 ms=-40 g Celsius
5 ms= 125 g Celsius

Nu gaat het mij hoofdzakelijk alleen om het eerste gedeelte(de frequentie uitlezen naar een percentage en uitlezen)
Hierbij wil ik dus dat wanneer er een signaal van 50hz uit de sensor komt er op de 7 Segment LEDs 00 komt te staan en zo oplopend tot 99.
Hiervoor zou ik denk ik een functie moeten maken icm de binaire codes om zon LED aan te sturen

Voor dit allemaal heb ik een blokschema gemaakt om een stukje duidelijkheid te scheppen.

De aansturing van de 7 Segment Nummer LEDS even buitenwege laten. Ik heb daar al eerder als lesmateriaal mee gespeeld maar ik moet dat eerst even opfrissen.
Afbeelding

Ik wil hierbij het boardje 1 maal programmeren en daarna niet meer en alleen bekrachtigen met de 5V.
Een klasgenoot gaf me het advies om het op een pin met interrupt te doen icm een timer(timer moet ik even uitzoeken hoe dat zit)
Ook wil ik het signaal omzetten in een bruikbare output(0-5) waarbij 5V 100% is. Hiervoor wil ik PIN 3 gebruiken dmv een PWM signaal met een enorm hoog delay.

Hebben jullie adviezen, vergelijkbare dingen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Automotive sensor, MINI PRO

Berichtdoor astrofrostbyte » 05 Apr 2013, 18:27

Zoals je het aangeeft moet dat wel lukken, in een interrupt kan je micros() pakken, resolutie is 4 a 8 us van de clock , hangt een beetje af van welk model micro-pro je neemt.

Qua resolutie zit je dan nog onder 1% naukeurigheid op 150Hz,
Je geeft aan dat je de pulsbreedte van het signaal die de temperatuur aangeeft niet gaat meten, dus de code blijft dan vrij kort/simpel.

Toevallig paar dagen geleden enkele Mini-Pro's gekocht $4,60 !, http://www.ebay.com/itm/New-Pro-Mini-atmega328-5V-16M-Replace-ATmega128-Arduino-Compatible-Nano-/130839929399? toch wel erg goedkoop hoor.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten