Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Jan 2019, 01:53

Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor Brekvoort » 26 Jan 2019, 02:23

Beste allen,

Ik ben compleet nieuw op dit gebied en geheel onervaren.

De afgelopen dagen heb ik mij suf gezocht naar informatie voor mijn project(je). Ten einde raad probeer ik het hier maar eens. Wellicht had ik dit eerder moeten doen, maar nu ik hier ben stel ik gelijk maar mijn vragen.

Ik ben mijn trap (15 treden) aan het updaten met RGB SMD 5050 led strips, deze zou ik graag via bewegingsmelders (onder en boven aan de trap) 1 voor 1 (als een looplicht) aan en uit willen laten gaan, daarbij dan ook de mogelijkheid willen hebben om deze simpel (bij voorkeur op afstand) van kleur willen laten veranderen en te dimmen.

Wat raden jullie mij aan om aan te schaffen en zijn er al programma's voor geschreven die ik kan gebruiken?

Ps. ik heb geen interesse aan programmeerbare leds (WS2812B) want mijn trap hoeft geen kermis te worden en ik het liever hou op een sfeerverlichting.

Ik hoop dat er personen zijn die mijn verhaal begrijpen en mij verder willen en kunnen helpen.
Mijn dank in ieder geval alvast.

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor shooter » 26 Jan 2019, 11:32

dat betekent dus 4 draden per trede want er is geen serieel signaal. dat zijn dus 45 RGB signalen en dat is wat veel voor een UNO, dus liever een speciaal PWM IC .
Met de WS2812 gaat het ook want het is geen kermis als je het stil laat staan. Dan heb je nog steeds 4 draden nodig hoor. maar dat gaat wel op een UNO, zie de andere posts hier.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Jan 2019, 01:53

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor Brekvoort » 26 Jan 2019, 14:04

Beste Shooter,

Bedankt voor de snelle reactie.
Dat van de "kermis" is misschien wat overdreven, maar mijn keuze voor SMD 5050 komt vooral omdat ik hier nog diverse strips van heb liggen.

Het betekend inderdaad 4 draden per trede. Ik zou dus met een Arduino uno samen met een PWM IC (TLC5940) genoeg signalen hebben voor 15 treden?

Is het eventueel ook mogelijk met alleen de Arduino Mega 2560? Heb ik nog meer modules nodig om de rest van mijn wensen waar te kunnen maken?

Alvast bedankt.

Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Jan 2019, 01:53

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor Brekvoort » 26 Jan 2019, 14:51

Hier zie ik het gebruik van 1 IC, maar daar kunnen maar 5 led strips op aangesloten worden.

https://www.youtube.com/watch?v=77_MJe9cNT4

Betekend het dan dat ik met een Uno 3 IC's moet gebruiken om 45 signalen te krijgen?

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor shooter » 27 Jan 2019, 00:40

ja want elke kleur moet naar een PWM poort, dan kun je kleuren laten verlopen, want minimaal is 15 en dat kan een uno of een Mega niet.
dus een PWM IC of meerdere.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Jan 2019, 01:53

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor Brekvoort » 27 Jan 2019, 13:27

Dus als ik het goed begrijp moet ik een Adrduino Uno met 3 PWM IC (TLC5940) of een Arduino Mega met 3 PWM IC (TLC5940) aanschaffen?

Maar hoe kan ik dan de LED strips via een afstandsbediening van kleur veranderen en dimmen? Kan ik mijn eigen 2.4G dimmer/afstandsbediening gebruiken en deze controller rechtstreeks op de Uno of Mega aansluiten?

Ik vraag misschien wat veel, maar als ik er uiteindelijk mee aan de slag ga heb ik het wel graag compleet. Niet dat ik later nog weer allerlei onderdelen moet bestellen.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor shooter » 27 Jan 2019, 16:39

met die IC 16 kanalen kun je dus elke tree bedienen, en dan voor elke kleur een apart IC is slimme oplossing.
en ja je kunt 2.4 shieldje gebruiken die dan luistert naar je afstandbediening.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Jan 2019, 01:53

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor Brekvoort » 27 Jan 2019, 17:15

2.4 shieldje? Je bedoeld een NRF24L01?

Maar aangezien ik nu steeds dichterbij een antwoord kom die al heel lang zoek, is het beter om een Uno of een Mega aan te schaffen?
Want ik heb een post voorbij zien komen dat een Uno met 3 IC problemen kan opleveren bij het aansturen van zoveel SMD 50505 leds. Dit heeft de desbetreffende persoon opgelost door een Mega aan te schaffen.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Is mijn project mogelijk en wat heb ik nodig

Berichtdoor shooter » 29 Jan 2019, 20:31

ja een mega heeft veel meer geheugen, en dus meer patronen, maar dat heb jij niet nodig.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten