hulp bij instellen / maken stappenmotor project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Jan 2019, 14:19

hulp bij instellen / maken stappenmotor project

Berichtdoor hansio1234 » 25 Jan 2019, 16:55

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier wat hulp te kunnen vinden.

Ik heb het volgende "project" om opgelost te krijgen.

Voor mijn hobby fotografie ben ik bezig om hele kleine priegelbeestjes (vliegjes, torretjes, mieren etc) met extreme macro op de foto vast te leggen.

Daartoe maak ik gebruik van de fototechniek "foto-stacking". Dit is in het kort : een heleboel foto's maken met een extreem kleine scherptediepte en die d.m.v. een computerprogramma aan elkaar knopen.
Je krijgt dan een extreem scherpe foto met allerlei details zichtbaar van het beestje.

Nu doe ik dit volledig handmatig en loop tegen het probleem op dat ik niet de stapgrootte van mijn camera/slider in de hand heb. Dit wil ik gaan perfectioneren.

Hiertoe wil ik een slider maken aangedreven met een stappen motortje waarbij ik kan instellen
- maak 1 omwenteling (360 graden van de as )
- maak een halve omwenteling (180 graden draaien van de as)
of iets anders tussen 0 en 360 graden.

d.m.v. van een drukknopje zou de stappenmotor dan de ingestelde omwenteling moeten maken.
na stabilisatie (= wachten) maak ik dan de foto en druk weer op de knop waardoor de volgende ingestelde omwenteling gemaakt wordt
weer wachten, foto, druk op knop, wachten, foto etc. etc. totdat ik het aantal gewenste foto's gemaakt heb.

is dit mogelijk met een Arduino en zo ja wat moet ik allemaal aanschaffen?
en als ik dat allemaal aangeschaft heb zijn daar dan handleidingen voor om de boel in te stellen?

Ben al in verschillende winkels geweest maar die kwamen er niet helemaal uit.

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: hulp bij instellen / maken stappenmotor project

Berichtdoor shooter » 26 Jan 2019, 11:38

dat is zeker goed mogelijk.
telkens een paar stappen en dan de ontspanner een klik geven, dan is alles automatisch.
je hebt natuurlijk nodg een stappenmotor en een driver daartussen, en een relaisbordje voor het aansturen van de ontspanner, Dan een klein stukje software, om een stap te zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten