Newbee vraagt hulp

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 Nov 2018, 17:50

Newbee vraagt hulp

Berichtdoor Alicante » 16 Nov 2018, 13:08

Beste Arduino gebruikers,

Bij deze wil ik jullie het volgende voorleggen:
Ik ben 68 jaar en een volslagen newbee voor wat betreft het gebruik en het programmeren van een Arduino.
Ik heb nog niet eens een Arduino aangeschaft.
In het verre verleden heb ik wat geprogrammeerd in Cobol en QBasic, maar dat is al weer meer dan 25 jaar geleden.
Nu -inmiddels met pensioen- heb ik meer tijd voor hobby's en wil ik gaan ontdekken of het maken Arduino projecten iets voor mij zou zijn.
Natuurlijk kan ik een Arduino kopen en gewoon beginnen met experimenteren; maar ik weet uit ervaring dat ik een doel en toepassing voor ogen moet hebben.
En.. dat heb ik. Uiteindelijk wil ik een systeempje bouwen die het mogelijk maakt om via een internetverbinding een tuin-beregeningssysteem te beheren en te controleren van een tuin (in Spanje) waar -tijdens mijn afwezigheid- geen wifi verbinding is en geen elektriciteit.
Mijn vragen:
Wellicht is het nodig/handig/wenselijk/mogelijk de Arduino (Uno?) te gebruiken tezamen met een Raspberry.Ik heb op begrepen dat dat mogelijk zou zijn.
1) Is er één hulpprogramma die het mogelijk maakt om zowel de Arduino als de Raspberry te programmeren zodat ik daarvoor niet twee verschillende talen hoef te leren.?
2) Als ik sensoren in mijn tuin wil plaatsen hoe lang mag dan de signaaldraad van de sensor naar de Arduino zijn zonder dat er signaalverlies ontstaat ?
3) Denkt u dat mijn uiteindelijke doel goed te realiseren zal zijn.? en welke Arduino zou dan het meest geschikt zijn.?

Natuurlijk begin ik niet meteen aan zo'n groot project en zal ik heel simpel beginnen om de basiskennis van de hardware en software te leren.

Wie kan mij helpen met mijn vragen en tips om een goede start te maken.?

Bij voorbaat dank.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Newbee vraagt hulp

Berichtdoor Koepel » 16 Nov 2018, 15:54

Hallo, welkom op dit forum.

Een beetje programmeerervaring is goed.
De Arduino is met 'c' en 'c++' of met blokjes schuiven met Scratch (https://en.wikipedia.org/wiki/Scratch_(programming_language)).
Sommigen proberen microPython te introduceren in de Arduino, maar dat slaat niet echt aan.

Mijn voorstel is om er mee aan de slag te gaan.
Koop bijvoorbeeld een goedkope Arduino Uno clone, en laat het ledje knipperen op het board. In de Arduino IDE (de ontwikkelomgeving) zitten eenvoudige voorbeelden.
Het eenvoudigste board is een Arduino Uno, maar als je sensoren gaat gebruiken dan kun je beter naar een nieuwere generatie Arduino boards overstappen die op 3.3V werken. Dus daarom lijkt het me beter om niet meer dan een paar euro uit gegeven aan een Arduino Uno clone.

1) Nee. Op de Raspberry Pi draait Python goed, maar circuitPython op de Arduino is niet handig. Laat die Raspberry Pi nog maar even zitten. Daar zijn andere mogelijkheden voor of is misschien niet nodig. Je kunt natuurlijk ook 'c' en 'c++' programma's voor de Raspberry Pi schrijven, maar dat wijkt nogal af van de Arduino. De taal is hetzelfde, maar de Arduino heeft geen toetsenboard, beeldscherm of harde schijf.

2) Dat hangt er van af hoe je de communicatie doet.
In 1866 lag er een kabel op de boden van de oceaan tussen Europa en Amerika (https://nl.wikipedia.org/wiki/Telegrafie#Overzeese_telegrafie).
Deze (beeld)sensor hangt vrij hoog en toch kun je de gegevens bekijken: https://www.satellietdataportaal.nl/.

3) Dat is voor later. Misschien valt de Arduino tegen, dan kun je beter een kant-en-klare timer of PLC kopen en een commerciële vochtigheidssensor.


Het meten van de grondvochtigheid is lastig. Dan kom je op het terrein van de agrarische sector. Daarvoor zijn goede sensoren nodig die op verschillende dieptes de vochtigheid meten. Als je dat met een Arduino wilt maken, dan heb je misschien een Arduino board per sensor nodig. Zo'n sensor doet het misschien een paar jaar.
Je kunt een sensor in de grond steken om een globale indicatie te krijgen.
Misschien is het eenvoudiger om de zonsterkte en de regen te meten.

Berichten: 2
Geregistreerd: 07 Nov 2018, 17:50

Re: Newbee vraagt hulp

Berichtdoor Alicante » 16 Nov 2018, 19:40

Dank U wel voor uw reactie.!
Zal uw raad ter harte nemen en een Arduino clone bestellen.
mvrgr

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten