pwm voor autokoplamp

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Nov 2018, 21:30

pwm voor autokoplamp

Berichtdoor Brammetje » 05 Nov 2018, 22:06

Dag forumleden,

ik wilde al een tijdje 'angel eyes' in mijn auto bouwen. Dit heb ik inmiddels gedaan, ze zitten aangesloten op het stadslicht(zie foto in bijlage). Ik kan ze nu dus gewoon via de normale lampschakelaar bedienen. Nu heb ik echter het idee om de angel eyes aan te sturen zodra je de auto met de afstandsbediening opent. Deze schakeling kan ik zelf maken, waar ik jullie hulp bij nodig heb is het programma om de angel eyes op te laten 'gloeien' door middel van de pwm uitgangen op de arduino. Ik heb nu het standaard programma voor pwm aansturing (file-->examples-->basics-->fade) ik heb een testopstelling gemaakt met de angel eyes die werden aangestuurd door de arduino. Dit werkte perfect, alleen weet ik niet hoe je de 'loop' uit het programma kan halen. De led moet wel 'opgloeien' (fade in) ,maar dan niet uitgloeien (fade out). De led moet na de fade in dus continu blijven branden.
Kan iemand me hier bij helpen?

En wat is een goed boek om de beginselen van arduino te leren?
ik kwam dit boek tegen: arduino in control van Marc Friedheim. Kent iemand dit boek en is het geschikt om als beginner te gebruiken?
Bijlagen
angel eyes.jpg
angel eyes.jpg (19.94 KiB) 3994 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: pwm voor autokoplamp

Berichtdoor sterretje » 06 Nov 2018, 07:59

Je moet het programma begrijpen.

Het onderstaande stukje bepaalt of de led langzaam aangaat of langzaam uitgaat door fadeAmout positief te maken of negatief te maken.
Code: Alles selecteren
  // reverse the direction of the fading at the ends of the fade:
  if (brightness <= 0 || brightness >= 255) {
    fadeAmount = -fadeAmount;
  }


En dit stukje verandert de helderheid waarde.
Code: Alles selecteren
  // change the brightness for next time through the loop:
  brightness = brightness + fadeAmount;

Als fadeAmount positief is, wordt brightness groter, als die negatief is wordt brightness kleiner.

Terug naar het eerste stukje; aangezien je alleen de helderheid wilt vermeerderen, kun je dat eerste stukje weg laten. Als een result zal de brightness alleen maar worden vergroot omdat fadeAmount niet negatief wordt.

Nu moet je een limiet implementeren omdat de waarde voor brightness niet groter kan zijn dan 255.
Code: Alles selecteren
  // reverse the direction of the fading at the ends of the fade:
  if (brightness >= 255) {
    brightness = 255  }

Je kunt dit plaatsen op de plek waar je net het eerste stuke hebt verwijdert.

Ik denk dat dat zal werken.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: pwm voor autokoplamp

Berichtdoor shooter » 06 Nov 2018, 20:32

je hebt eigenlijk geen loop nodig, maar het kan in setup.
for teller tot 255
zet analogWrite (pin,teller);
delay
en klaar.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Nov 2018, 21:30

Re: pwm voor autokoplamp

Berichtdoor Brammetje » 07 Nov 2018, 09:09

Zowel sterretje als shooter bedankt! Door jullie uitleg is het geluk en ik snap het programma nu. Ik heb al weer een nieuw idee: er zitten 2 angel eyes per koplamp. Het lijkt me gaaf om eerst de binnenste ringen aan te sturen tot ze volledig branden (255) en daarna de buitenste. Ik denk dat ik hier nu zelf wel uitkom. Mocht het niet lukken, dan horen jullie het van me ;)

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten