Temperatuursturing voor drie aquaria

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor de ware » 01 Nov 2018, 19:17

Ga starten met een nieuw projectje.

In onze berging komt een rek met drie aquaria om vissen te kweken.
Alle drie de bakken moeten worden verwarmd.
Omdat de thermostaatjes in de verwarmingselementen niet al te betrouwbaar zijn (en omdat het ook met Arduino kan :-)) zou ik een controller willen bouwen die drie stopcontacten aan of af schakelt naar gelang de warmtevraag.

Wat wil ik voorzien:

-Arduino met 4 temperatuursondes die de omgevingstemperatuur en de temperatuur in de drie aquaria meten

- 3 potentiometers waarmee ik de gewenste temperatuur van de drie aquaria kan instellen

- 3 schakelaars waarmee ik de drie aquaria afzonderlijk kan afschakelen


- 6 ledjes die per aquarium aangeven of de temperatuurregeling aanstaat en of er warmtevraag is


- 4-lijns LCD schermpje waarop omgevingstemperatuur (lijn 1) en gewenste temperatuur + werkelijke temperatuur per aquarium wordt weergegeven (lijnen 2 tem 3)

Graag suggesties naar welk LCD schermpje jullie aanbevelen.
Waarmee schakel ik de stopcontacten? Ik vind veel "relay boards" waar meerdere relais op gemonteerd zijn. Zijn die voldoende betrouwbaar of neem ik beter per aquarium een apart Solid State Relais
Geschakeld vermogen max 500W per aquarium.


Thx!

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor shooter » 01 Nov 2018, 19:39

puntje 1 temperatuurmeting: dat kan natuurlijk met een simpele NTC, maar veel betrouwbaarder is toch wel een Pt100, daar heb je wel een omzetter voor nodig die het vertaalt naar 4/20 mA, en dat kan dan best precies meten, zoals 0.1 graad is zeer eenvoudig. je hebt namelijk maar een heel kleine band nodig dus 10 graden in 1000 punten is 0.01 graad.

ik zou solid state gebruiken (heb een doos vol van die dingen) dan kun je heel simpel en zonder extras regelen.

persoonlijk zou ik voor elk aqaurium een aparte regeling maken.
en een aparte uitgang gebruiken als alarm.
en afhankelijk van je programmeer ervaring kun je ook een hex display gebruiken.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2018, 19:49

Er ontbreekt nog iets: ofwel een recept voor gekookte vis, ofwel een backup die de verwarmingselementen uit schakelt bij een bepaalde temperatuur. Bijvoorbeeld met een eenmalige temperatuur schakelaar of met een bi-metaal schakelaar.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor de ware » 01 Nov 2018, 20:23

Koepel schreef:Er ontbreekt nog iets: ofwel een recept voor gekookte vis, ofwel een backup die de verwarmingselementen uit schakelt bij een bepaalde temperatuur. Bijvoorbeeld met een eenmalige temperatuur schakelaar of met een bi-metaal schakelaar.


:D Misschien een tweede Arduino die op het juiste moment de nodige kruiding toevoegt en een SMSje stuurt dat de soep klaar is.


Is een tweede t-sensor per aquarium die het hele zootje uitschakelt als de temperatuur bvb 1 graad boven de ingestelde temperatuur gaat?
Dat zou een kapotte sensor overrulen maar een kapotte Arduino blijft dan een probleem.

Wat kan er concreet mis gaan?
Bestaat de mogelijkheid dat de Arduino blijvend spanning zet op de stuurcontacten van de SSR?
Kan zo'n SSR (met NO contact) blijven hangen? Als ik het mij goed herinner laat die stroom door wanneer er intern een ledje brandt. Als de Arduino geen spanning zet op de stuuringang kan er toch nooit stroom lopen aan de vermogen kant?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor Koepel » 01 Nov 2018, 20:43

Wat er precies verkeerd zou kunnen gaan is het punt niet. Het gaat er om dat er een eenvoudige (altijd werkende) backup is die het kan uitschakelen, en die niet op dezelfde manier werkt als de controller.

Als iets jarenlang werkt, dan kan er vettigheid of vocht of vuil ergens ophopen. Of een condensator kan gaan lekken. Er kan een fout in de sketch zitten, bijvoorbeeld een millis() rollover probleem na 50 dagen. Relaiscontacten kunnen plakken, enzovoorts. Er kan zoveel verkeerd gaan.
Ik heb een inductiekookplaat waarbij de ventilator van onder tegen het printplaatje van het bedieningspaneel blaast. Dat printplaatje heeft geen enkele beschermlaag. Na twee jaar werkten sommige knoppen op het bedieningspaneel niet meer. Gelukkig sprong de inductiekookplaat niet in de hoogste stand.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor shooter » 02 Nov 2018, 22:04

Ik zou eerst maar eens een schakeling opbouwen.
En ja beveiligen heeft zeker zin, maar dat geld natuurlijk ook voor die dompeldingen, dus ik vind dat echt een apart verhaal.
ik zou een paar goedkope thermostaten kopen (van die simpele oude honeywell dingen of zo, en die tegen het glas aanplakken. als er eentje afgaat dan onderbreekt deze de 230 spanning in de hele voeding.
Is een keer toegepast in een testruimte voor PLC units bij Siemens, die hadden brand gehad omdat de lamp aan was gebleven in het weekend.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor benvo » 04 Nov 2018, 13:41

Wat zou er mis zijn met deze temperatuur sensors? Zelf gebruik ik ze ook in mijn aquarium.

https://www.hobbyelectronica.nl/product ... gKA3fD_BwE

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor Koepel » 04 Nov 2018, 20:24

Met de DS18B20 is niets mis, dan heb je meteen een goede nauwkeurigheid van ±0.5°C. Er is alleen een pullup weerstand nodig voor de 1-Wire bus.
Dus zonder moeilijk te doen een nauwkeurigheid van ±0.5°C, dat is mooi.

In apparaten zit vaak een NTC. Dat is bekend en betrouwbaar en kan nauwkeuriger zijn dan ±0.5°C. Er is echter wel een analoge ingang voor nodig en het type van de NTC moet bekend zijn en de gebruikte weerstand moet nauwkeurig zijn.
Dus als alles precies klopt, dan is een NTC betrouwbaar en nauwkeurig. Maar als de NTC vervolgens vervangen wordt door een andere NTC met een curve die iets anders is, dan klopt de temperatuur niet meer. Dat is veel lastiger dan een DS18B20.

Het kan nog eenvoudiger. Een elektronische buitenthermometer gebruikt vaak een diode. De doorlaatspanning van een diode hangt af van de temperatuur. De meest gangbare kleine diode is een 1N4148, en daarmee is vrij gemakkelijk de temperatuur te meten op 3 graden nauwkeurig.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor de ware » 05 Nov 2018, 20:40

hmmm de melding van nieuwe berichten in een geabonneerd topic loopt blijkbaar niet goed.
Al een paar dagen niet meer gekeken omdat ik dacht dat er geen berichten gepost waren...

De opmerking dat er met zo'n zelf gebouwde controller minder rap iets zal misgaan dan met die verwarmingen met een bimetaal als temperatuursregeling was ook mijn bedenking.
Extra beveiliging zou natuurlijk nog beter zijn maar voorlopig zal ik al blij zijn als ik comfortabel de temperatuur in de dire bakken kan regelen.

Hierbij mijn shoppinglist.
Moet wel nog eens checken of ik met een A.Uno voldoende in- en uitgangen heb om alles aan te sluiten.

Drie sondes met DS18B20 voor de aquaria
1 DS18B20 op de controller om de omgevingstemperatuur te meten (kan ik laten wegvallen, gewoon leuk extraatje...)
Potmeters om gewenste temperatuur in te stellen (1K of 10K?)
Drukknopjes met led om elke aquarium apart af te schakelen
Relais bordje (eventueel te vervangen door Solid State Relais maar deze kunnen elk 10A schakelen terwijl ik hoogstens 2A zal nodig hebben)
LCD schermpje voor opvolging

bemerkingen?

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor Koepel » 05 Nov 2018, 21:03

Dat is een schermdump van https://www.kiwi-electronics.nl/.
Zou de I2C backpack (https://www.kiwi-electronics.nl/i2c-SPI-character-LCD-backpack?search=i2c%20lcd&description=true) ook bij het 20x4 LCD schermpje werken? Ik denk van wel.

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten