Timer voor doseerpomp

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Okt 2018, 14:19

Timer voor doseerpomp

Berichtdoor Borsalino » 03 Okt 2018, 14:30

Hello,

Zou zelf een timer voor 1 doseerkop met Arduino willen maken.
Geen ervaring mee!

Motortje is 12v dc.

Bedoeling is dat van een bepaald uur 00:00: tot 10:00 elke 6 min een bepaalde hoeveelheid ml = tijd dat motortje moet/mag draaien.

Bediening via pc met Usb kabel, dus geen display op kastje doseerpomp.

Wat heb ik daar allemaal voor nodig?
Liefst zo klein mogelijk om mee in te bouwen in doos doseerpomp zo klein mogelijk te houden.


Gr Freddy,

Advertisement

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor sterretje » 05 Okt 2018, 04:36

Je zult een wat betere beschrijving moeten geven. Ik heb geen duidelijk idee hoe de PC in het geheel past.

Wordt de PC gebruikt om de duur en tijd(en) in te stellen? In dat geval heb je een terminal programma nodig (bv serial monitor). En een Real Time C zoals bv. een DS3231.

Of zal de PC de Arduino vertellen wanneer deze de pomp moet activeren en de-activeren? Dan zul je moeten zoeken naar een PC programma dat dat kan doen of zo'n programma moeten schrijven.

Heb je al een motor (op het oog)? Indien ja, kun je een link geven?

Arduinos kunnen geen 12V aan en er zijn beperkingen wat betreft de stroom die een pin kan leveren; voor een DC motor heb je een stuurtrapje nodig zoals bv https://www.gammon.com.au/motors. Het hangt af van de specificaties van de motor welke fet je moet kiezen; de fet moet van het 'logic level' type zijn.

Als de motor beide kanten uit moet kunnen draaien (bv. om een klepje te openen en weer dicht te doen), kun je een zogenaamde H-bridge gebruiken; het hangt weer van je motor af welke daarvoor geschikt is.

De meest geschikte Arduino voor een beginner en rekening houdend met je eis van "zo klein mogelijk" is waarschijnlijk een Arduino Nano; een stapje kleiner (ruwweg 50%) is de Sparkfun Pro Mini maar je hebt een programmeer apparaatje nodig.

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Okt 2018, 14:19

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor Borsalino » 05 Okt 2018, 07:41

Bedoel gewoon met de pc instellen.
Dat ik geen display nodig heb op de arduino.
USB verbinding dus.

Motortje moet maar in 1 richting draaien.

Dit is het pompje/motortje.
https://nl.aliexpress.com/item/INTLLAB- ... 3c0062OGvB

RTC zal er op moeten, want moet op een bepaald uur beginnen met doseren en op een bepaald uur eindigen met doseren.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor shooter » 05 Okt 2018, 10:43

er zijn een paar mogelijkheden:
1. de PC doet de tijd en kan dus ook een tabel hebben die bepaalt wanneer je de arduino de pomp aan laat zetten. dan gebruik je de arduino alleen om van USB naar de stroomschakelaar te gaan.
2. je laat de Arduino samen met een RTC alles zelf doen, en af en toe zet je de USB(en PC) aan om de tabel te veranderen.

Voor de aansturing heb je alleen nog een FET en een diode nodig. bijv een BUZ11 en een 1N40001. Je kan dan zelfs de snelheid nog regelen.
Je hebt voldoende aan een 12 Volt voeding, de arduino UNO Nano en vele anderen kunnen met gemak 12 Volt hebben die wordt intern naar 5 Volt omgezet.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor sterretje » 05 Okt 2018, 10:49

Die motor verbruikt 3W (0.25A). Opstart stroom is hoger; geen idee hoe dat te bepalen (een datasheet voor je motor kon ik niet vinden) maar laten we dat op 1A houden.

Het is verder een beetje buiten mijn praktische ervaring; anderen met meer ervaring op dit gebied kunnen waarschijnlijk beter adviseren. Maar voor de fet zou ik een IRL520 proberen. Gewoon proberen, als de IRL520 te heet wordt (je moet je vinger erop moeten kunnen houden zonder je vingers te verbranden), een andere zoeken of koellichaam gebruiken ;) Er zijn hoger gespecificeerde fets die niet warm zullen worden (mijn enige ervaring is met RFP30N06LE die ik voor een project heb gebruikt) maar dat is zeer waarschijnlijk overkill.

Voetnoot
Je moet een beetje voorzichtig zijn met de zooi die op ebay en aliexpress en ... wordt aangeboden. De sticker op de motor zegt 12V maar de beschrijving zegt 24V. Zo wat is het?

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Okt 2018, 14:19

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor Borsalino » 05 Okt 2018, 11:09

Shooter; optie 2 is het.

Een Fet is dat zoals een Relais?

Snelheidsregeling zou fijn zijn, kan dan door het aantal rpm het juiste aantal ml dosing bepalen volgens specs pomp/motor.
Elke 6 min dosering zou ml moeten zijn, dus middels rpm te regelen is perfect.

Sterretje; Het is wel degelijk een 12 volt hoor.

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor sterretje » 05 Okt 2018, 12:19

Borsalino schreef:Shooter; optie 2 is het.
Een Fet is dat zoals een Relais?

Je kunt het zien als een relais.

Zie verder de link in mijn eerste antwoord.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor benvo » 23 Okt 2018, 17:14

Je zou kunnen werken met Timealarms. Verder gebruik maken van een motorshield van Adafruit. Je kunt daar vier peristaltische pompjes mee aansturen. Waarschijnlijk maakt dit alles wat eenvoudiger?


Hieronder een voorbeeld van zo'n shield:

http://nl.aliexpress.com/item/Motor-Ste ... 2a9741e4fc

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Okt 2018, 14:19

Re: Timer voor doseerpomp

Berichtdoor Borsalino » 23 Okt 2018, 17:54

Bedankt Benvo, maar voorlopig heb ik het anders opgelost.
Middels een RTC Timer Relay printje.
Vandaag eerste testen ermee gedaan en werkt zoals ik wil.



Het Arduino was te moeilijk-ingewikkeld.
Tis maar om 1 peristaltische pomp om mijn Kalkroerder te voorzien van osmosewater.

Gr Freddy,

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten