Amateur kaasmaker

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Mrt 2013, 13:25

Amateur kaasmaker

Berichtdoor HvdH » 15 Mrt 2013, 13:50

Ik dacht, laat ik er eens een opvallend onderwerp van maken.... ;)
Ik ben zowel nieuw hier op het forum als nieuw mbt electronica in het algemeen. Mijn hobby is inderdaad kaas maken en de vraag die ik heb is daar uit afkomstig.
Ik gebruik voor het verwarmen van de melk een electrische weck-ketel met een ingebouwde thermostaat en een vermogen van 1800W. Omdat de thermostaat bedoeld is voor hogere temperaturen en voor het verwarmen waarschijnlijk iets van een gloeispiraal wordt gebruikt, is het regelen van de temperatuur een lastig en handmatig karwei.
Ik gebruik daar momenteel een digitale thermometer voor, mijn gezond verstand en een stekkerblok met schakelaar, zodat ik ongeveer met intervallen van 1 minuut, een minuut lang de verwarming aanschakel en (afhankelijk van de hoeveelheid melk) een tijdje voor het bereiken van de streef-temperatuur stop met verwarmen.
Dat kan dus beter. Ik ben me al een tijdje aan het inlezen en denk er over om een Arduino Uno te gaan gebruiken met een thermal probe DS18B20 (jawel, op de website van een forumlid (pjh) gevonden inclusief beschrijving ), maar ik zit nog met de manier waarop ik de 220V 1800W moet gaan schakelen.
Ik wil liever niet gaan sleutelen aan mijn ketel zelf, dus ik prefereer om de stroomtoevoer van de ketel te schakelen.
Het programmeren zal niet zo'n probleem zijn, ik ben beroepsmatig goed thuis in Delphi en heb al een "productieprogramma" voor mijn hobby en wil die uitbreiden tbv de aansturing van de Arduino. Later wil ik eventueel via dat programma en de Arduino op basis van een timer een "roerinstallatie" gaan schakelen...
Wie kan mij aan verdere informatie helpen?

Advertisement

Berichten: 9
Geregistreerd: 20 Feb 2013, 20:43

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor ON5MF » 15 Mrt 2013, 15:53

Die 220v kan je volgens mij best schakelen met een relais: voorbeeld schema
huidig Arduino project: universele banddecoder om volautomatisch antennes en bandpasfilters te schakelen

Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Mrt 2013, 13:25

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor HvdH » 15 Mrt 2013, 16:54

Hallo ON5MF, bedankt voor je antwoord, maar op deze manier gaat het al boven mijn pet. Ik heb wel relais-boardjes gezien, b.v. bij DealExtreme, maar ik zal als een klein kind bij de hand genomen moeten worden en stapje voor stapje worden begeleid. Ik vind het een hele leuke uitdaging om zoiets te gaan maken, maar het is wel 220V...
Voor de temperatuursensor die pjh op zijn website heeft staan heb ik een plaatje gevonden dat zelfs begrijpelijk is voor mij :oops:
Bijlagen
DS18S20-Arduino-300x177.png
DS18S20-Arduino-300x177.png (42.49 KiB) 11249 keer bekeken

Berichten: 85
Geregistreerd: 10 Jan 2013, 14:51
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor Karel » 15 Mrt 2013, 18:54

Het doet me denken aan de schakelkast die mijn vrouw gebruikt voor haar keramiekovens. Die kan je instellen op bijv. een programma van 4 stappen:
stap 1: ga in 2 uur naar de 120
stap 2: ga in 4 uur naar de 640
stap 3: ga zo snel mogelijk (in 0 uur) naar de 1020
stap 4: houd de 1020 een half uur vast.

Die schakelkast is kant en klaar gekocht. Wat je ziet is dat de kast heel voorzichtig begint: ongeveer 1 seconde inschakelen, 30 seconden wachten. weer 1 sec. inschakelen. In de tussentijd wordt steeds de temperatuur gemeten, vanwege de hoge temperaturen met een thermokoppel. Zo berekent de kast steeds de 'stooklijn', bij stap 1 dus 1 graad celcius per minuut (ik heb me het met de voorbeelden een beetje gemakkelijk gemaakt). Zodra de temperatuur van 120 gr. is bereikt, is er 4 uur voor 520 graden temperatuurverhoging. Dat geeft ook weer een functie van x graden omhoog per minuut. Wordt de stijging te snel, dan zal het programma de inschakelduur verkorten. Gaat het te langzaam, dan neemt de inschakelduur toe. Je kan ook de uitschakeltijd veranderen, dat levert een wat fijnere verdeling op, immers 30 seconden tegen 1 seconde. Jouw temeraturen liggen veel lager, maar het principe is hetzelfde. Loop maar eens een bakkerij binnen met een 'bake-off' in de winkel. Of luister naar je magnetron als je die niet op vol vermogen hebt staan. Het is in principe gewoon PWM, maar dan met wat langere tijden. Zoiets moet volgens mij ook wel in een Arduino te realiseren zijn.

Groet, Karel
If you think education is expensive, try ignorance! (Derek Bok)

Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Mrt 2013, 13:25

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor HvdH » 15 Mrt 2013, 21:30

Ben ik van overtuigd, en ik denk dat het uitprogrammeren hiervan niet zo'n probleem zal zijn gezien mijn programmeer-ervaring. Maar inmiddels heb ik weer e.e.a. gevonden op internet op http://arduino-info.wikispaces.com/ArduinoPower en het lijkt met dat ik met een relais met optical isolation een heel eind moet kunnen komen voor het schakelen en voor het meten met een waterproof DS18B20.
Maar ik kijk nog steeds uit naar een kompleet plaatje, iets zoals wat ik hierboven heb toegevoegd...

Berichten: 85
Geregistreerd: 10 Jan 2013, 14:51
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor Karel » 15 Mrt 2013, 22:37

zoiets?

De engelse versie is in aantocht, maar hier is ook wel uit te komen.

Groet, Karel
If you think education is expensive, try ignorance! (Derek Bok)

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor astrofrostbyte » 16 Mrt 2013, 14:21

Er is al een uitgebreidere versie van de ABC: http://arduino.cc/forum/index.php/topic ... msg1158713
er mooi gemaakt hoor.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 85
Geregistreerd: 10 Jan 2013, 14:51
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor Karel » 16 Mrt 2013, 14:29

astrofrostbyte schreef:Er is al een uitgebreidere versie van de ABC: http://arduino.cc/forum/index.php/topic ... msg1158713
er mooi gemaakt hoor.


Nou, al? Die is er vandaag (herstel: in de laatste 7 minuten van gisteren) opgezet. Die op arduino.cc komen van dezelfde auteur. Ik linkte naar één van de italiaanse plaatjes op zijn eigen website. Hij is nu dus ook klaar met zijn engelse versies ;)
If you think education is expensive, try ignorance! (Derek Bok)

Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Mrt 2013, 13:25

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor HvdH » 17 Mrt 2013, 12:16

OK, ga ik lezen...

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Amateur kaasmaker

Berichtdoor astrofrostbyte » 17 Mrt 2013, 12:39

Tis niet echt een arduino vriendelijke oplossing :( , maar dit soort process controllers worden vaak gebruikt: http://dx.com/s/temperature+controllers
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten