Kracht van solenoid

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Kracht van solenoid

Berichtdoor maikvdb » 15 Sep 2018, 20:44

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden dat ik hier was maar ik heb een vraag voor jullie.
Ik heb voor een escaperoom een console gemaakt waarop codes ingevoerd moeten worden en wanneer de juiste code is ingevoerd gaat er een slot open.

De sloten zijn 9-12V Solenoid sloten. Deze doen precies wat ze moeten doen alleen is de kracht van de pin wel erg weinig. Zodra er maar een beetje druk op de pin staat wordt deze niet ingetrokken.

Is er een mogelijkheid om de kracht van de pin te versterken of doe ik er beter aan om voor een magneetslot te gaan?

Alvast bedankt!

Groet, Maik

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Kracht van solenoid

Berichtdoor shooter » 16 Sep 2018, 20:08

ja eigenlijk wel, want een simpel schuifje heeft geen kracht, dus als je hem tegen houdt dan gebeurt er niks, ze zijn er wel hoor, dan trekt de spoel een klein palletje uit de weg die dan de schuif vrijgeeft. en die werkt dan of met een veer of met de hand.
een magneetslot vraagt wel veel stroom en dus moet je er een relais tussen zetten.(moet je toch doen want die zijn vaak 230 Volt. dat zul je toch moeten want een solenoid op 5 Volt heeft geen zin, zelfs een simpel klein relais kun je niet direct uit een arduino voeden.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Kracht van solenoid

Berichtdoor maikvdb » 26 Okt 2018, 23:39

Hoi Shooter,

Sorry voor de late reactie maar ik begrijp je punt.

Ik heb de solenoid nu ook al via een relais aangestuurd en de solenoid een aparte 9V voeding gegeven.
Heb je zo een voorbeeld van de krachtigere solenoid sloten? Ik kan namelijk niets vinden boven de 12V

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Kracht van solenoid

Berichtdoor shooter » 29 Okt 2018, 00:49

Je moet de schoot van het slot niet verplaatsen, maar de grendel van die schoot omhoogtrekken, dat kost geen kracht, kijk maar eens hoe een hoteldeur opengaat, je hoort maar een heel klein klikje, die trekt een palletje omhoog, en jij doet met de kruk dan de deur open.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Kracht van solenoid

Berichtdoor maikvdb » 30 Okt 2018, 13:06

Hoi Paul,

Zoals je beschrijft heb ik het nu ook zitten. Een magneet houd de deur op zijn plaats zodat de solenoid vrij loopt.
Wat ik echter wil is dat wanneer het slot wordt geopend de deur open springt (d.m.v. een veer o.i.d.) alleen wil dit dus niet omdat dan de druk op de solenoid te groot is en deze niet intrekt.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Kracht van solenoid

Berichtdoor shooter » 31 Okt 2018, 13:00

dan zul je dus over moeten stappen op een motortje, of servo. vaak wordt een combinatie gebruikt van een sterke elektromagneet om de deur dicht te houden (is erg veilig want als stroom uitvalt dan is de grendeling ook gelijk weg.)
en een elektrische deuropener, dat bestaat uit een motor en een veer.

en jouw veer kan zeker werken, want dan moet je eerst de grendel van de deur afhalen en dan pas de magneet.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten