Daglichtschakeling

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 20 Feb 2015, 22:35

Daglichtschakeling

Berichtdoor arent » 18 Aug 2018, 21:01

Beste forumleden.

Mijn vriendin heeft kippen gekocht. I.v.m. roofdieren moet het nachthokluikje 's avonds dicht en bij het ochtendgloren weer open.
Het dichtdoen is geen probleem, maar voor dag en dauw eruit om een luikje open te doen willen we liever niet. Er is geen 220V voorhanden om iets met een simpele schakelklok te doen (palletje + elektromagneetje).

Het mooist zou zijn als er een soort 'omgekeerde schemerschakelaar' zou zijn. De schakelaar (Arduino) geeft eenmaal per 24uur bij een bepaalde lichtwaarde een korte puls (0,5 sec.) af. Daarna relaisje, een elektromagneetje en een palletje die ervoor zorgen dat het luikje ontgrendeld wordt.

Wie kan mij helpen?

Advertisement

Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Re: Daglichtschakeling

Berichtdoor Duckman » 19 Aug 2018, 00:00

Waar heb je hulp bij nodig?
Moet iemand alles voor je bouwen of doe je dat zelf.
Heb je wat ideeën nodig
Hulp bij programmeren
etc
Er zijn licht gevoelige weerstanden kosten een cent die kan je met een tweede weerstand lezen door een arduino. Bepaal schemer en klaar, zou twee standen doen. Één voor dicht en één voor open, zorg dat het deurtje pas dicht gaat als het al iets donkerder is dan bij open. Stel in de schemer heb je wat wolken dan gaat je deurtje een tijdje open, dicht voor deze echt dicht gaat.
Ter Leeringe ende Vermaeck

Berichten: 6
Geregistreerd: 20 Feb 2015, 22:35

Re: Daglichtschakeling

Berichtdoor arent » 20 Aug 2018, 17:57

Duckman schreef:Waar heb je hulp bij nodig?
Moet iemand alles voor je bouwen of doe je dat zelf.
Heb je wat ideeën nodig
Hulp bij programmeren
etc
Er zijn licht gevoelige weerstanden kosten een cent die kan je met een tweede weerstand lezen door een arduino. Bepaal schemer en klaar, zou twee standen doen. Één voor dicht en één voor open, zorg dat het deurtje pas dicht gaat als het al iets donkerder is dan bij open. Stel in de schemer heb je wat wolken dan gaat je deurtje een tijdje open, dicht voor deze echt dicht gaat.


Dank voor de reactie!
- het enige dat ik nodig had is een script voor een puls bij het ochtendkrieken.

Inmiddels heb ik gekozen voor de eenvoudige knipperlichtschakeling: 86.400.000 low en 500 high.

Ik wilde het dus moeilijker dan nodig. Nogmaals dank voor de reactie.

Wat mij betreft topic gesloten, maar als iemand nog ideeën heeft, gaag!

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten