RC truck met kraan

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Jul 2018, 11:22

RC truck met kraan

Berichtdoor Petervanrijnsbergen » 23 Jul 2018, 11:58

goedendag.
ik ben nieuw met arduino. maar niet nieuw met modelbouw. en ik heb mezelf weer voor een uitdaging gesteld.
het project is qua electronica nog in de concept fase, de bouw van de hardware is al begonnen. maar op een laag pitje.

het gaat om een 4 assig truck met aanhanger.
het rijden zal via een 4 kanaals 2,4 zender gaan.
maar de overige functies zou ik graag met een arduino of een handvol arduino's willen regelen.
dit gaat om 19 functies met een DC motor. die of 0-12V gestuurd moeten kunnen worden. enkele uitgevoerd met een eindschakelaar. bediend met een "playstation"joysick. andere moeten bediend kunnen worden met een drukknop. die krijgen zeker een eindschakelaar.

daarnaast zijn er nog 10 verlichting functies. waaronder zwaailampen (4 ledjes in een looplicht functie) de rest is gewoon aan en uit.

de zender zal een kist met riem zijn die als het origineel aan de buik hangt. met hierin de rc-zender ingebouwd. en de stuurknuppels verplaatst naar de deksel van de kist, ook op deze deksel de knuppeltjes voor de kraan op een rijtje. en voor de verlichting een keypad. met 4x4 schakelaars.

in deze kist zal ook een of meerdere arduino's moeten komen om al deze kanalen te verzenden naar de truck en aanhanger.

via wifi of bleutooth. ( voor dit soort modelbouw is een bereik van kilometers niet nodig, infrarood is net even te tricky)

zoektochten op internet hebben mij opgeleverd dat uit een motorshield. 2 motoren aangestuurd kunnen worden.
uiteraard is de ruimte in het model niet oneindig. het wordt immers een modeltruck. en niet een rijdende bult eletronica.
maar uit een standaard arduino 12 servo's nu heb ik de mogelijkheid om de motortjes met een gewone brushed regelaar aan te sturen die reageert dan als een servo. dat geeft mij meer flexibiliteit dan een stapel van 10 motorshields
misschien is via een vergrote arduino meer servo's te sturen.
maar er is een grotere kans dat er een extra arduino in moet komen.
en dan ook in de aanhanger. die moet een aantal dingetjes als standalone kunnen doen. alarmverlichting, contour verlichting, handrem of iets.

mijn grootste vraag hierin is hoeveel kan ik via een wifi verbinding verzenden.

Advertisement

Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Jul 2018, 11:22

Re: RC truck met kraan

Berichtdoor Petervanrijnsbergen » 25 Jul 2018, 07:53

In mijn zoektocht op internet heb ik ook nog iemand gevonden die een nano koppelt aan een 2.4ghz module en met de joysticks die ik voor ogen heb, zelf een zender bouwt. Nu heeft dit als beperking dat het 8kanalen kan oversturen. Met ca 32 functies in totaal betekend dit dus 4 van deze setjes in een zender. En even zoveel ontvangers ook een nano plus een module. Daarmee is het idee los gelaten dat een arduino alles moet kunnen. Er gaan meerdere nanos in voor de verschillende functies.
Bijvoorbeeld de 2 zwaailampen. Dat is een looplicht met 4leds. Met 8 kanalen kan ik waarschijnlijk een nano zo programeren dat de ene 4leds in een iets ander tempo draaien als de andere 4leds. Maar dat wordt dan wel weer een eigen nano.
Wordt vervolgd zullen we maar zeggen

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: RC truck met kraan

Berichtdoor sterretje » 28 Jul 2018, 19:01

misschien is via een vergrote arduino meer servo's te sturen.

Je hebt ook iets zoals Adafruit 16-Channel 12-bit PWM/Servo Driver - I2C interface - PCA9685 om 16 servos en/of leds aan te sturen.

Kan je niet echt adviseren op het gebied van de communicatie. Alternatieven zijn bv 433MHz modules and nRF24L01 modules. Je kunt een 'command set' ontwerpen voor de communicatie; bv een 3-letter afkorting om aan te geven wat bestuurd moet worden en een numerieke waarde om de nieuwe positie van de servo aan te geven of de looplicht snelheid / intensiteit / wat dan ook.

Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Jul 2018, 11:22

Re: RC truck met kraan

Berichtdoor Petervanrijnsbergen » 05 Aug 2018, 22:41

Hoi. Ik heb inmiddels wel door dat ik als leek via een zijkanaal op een behoorlijk gevorderd niveau probeer in te stromen. Dat 16kanaals printje van sterretje ga ik in mijn achterhoofd houden. Voor nu ga ik het nog niet opnemen in het plan. Na een middag voorbeelden jagen. Ben ik er wel achter dat mijn idee om de zwaailichten op verschillende snelheden te laten draaien vanuit 1nano. Waarschijnlijk wel kan. Maar ik zat op een kladblok het programma in elkaar te drasien voor de zwaailampen. En kwam ik aan het einde van de loop tegen het probleem dat de ene zou wachten op de ander bij het begin van de loop. Een oplossing is misschien in de programatuur te vinden. Voor de prijzen bij ali. Is een zoveelste nano waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: RC truck met kraan

Berichtdoor baco1978 » 06 Aug 2018, 08:56

Ik zat aan hetzelfde te denken zoals sterretje het al aangaf:

Kan je niet echt adviseren op het gebied van de communicatie. Alternatieven zijn bv 433MHz modules and nRF24L01 modules. Je kunt een 'command set' ontwerpen voor de communicatie; bv een 3-letter afkorting om aan te geven wat bestuurd moet worden en een numerieke waarde om de nieuwe positie van de servo aan te geven of de looplicht snelheid / intensiteit / wat dan ook.


met 1 communicatie kanaal kan je al je rand-functies voorzien

zoals je zelf al aangaf ben je nog een leek, dan is het slimmer om gewoon eerst simpel te beginnen
neem dan 2 arduino's om te oefenen, 1 met een joystick en wat druktoetsen en de andere arduino met ledjes er op aangesloten.
een serieele verbinding tussen beide, hiermee zal je al even zoet zijn.

heb je dit allemaal werkende, dan haal je de serieele verbinding weg en gebruik je 433MHz modules of nRF24L01 modules.

Zo kan je je project steeds een stapje groter (uit)bouwen.
Met vriendelijke groet Arjan

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten