eigenbouw flipperkast

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Jun 2018, 19:11

eigenbouw flipperkast

Berichtdoor Don75 » 24 Jun 2018, 19:59

Hallo allemaal,

Mijn naam is Don, ik ben nieuw met Arduino en ik heb een vraag.

Thuis spelen de kinderen graag Williams pinball op de playstation, en wij knutselen graag.
Het idee om een flipperkast te bouwen was vorig jaar ontstaan en we zijn er inmiddels ook aardig mee bezig.

De kast is al een heel eind en we kunnen een bal over een veld spelen met diverse targets.

Nu zou het leuk zijn als we dan ook scores bij zouden. Dus ik ben informatie gaan zoeken op internet. Vervolgens een 6 delige dotmatrix gebouwd met max7219 ic's. Aangesloten op Arduino met parola en Md72xxmax bibliotheken en een scrollende tekst komt voorbij.

nu alleen nog punten.
mijn gedachte is;
- bal rolt/raakt een schakelaar(target)
- schakelaar geeft een analoge puls naar de arduino
- de code telt met vooraf gestelde waarde
- en deze "print" de score

Nu heb ik inmiddels iets gevonden waar ik kan tellen m.b.v schakelaars maar het wordt weergegeven op het computerscherm, niet op de matrix.

ik zit vast op het moment.

Zou iemand mij iets vooruit kunnen helpen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 1772
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: eigenbouw flipperkast

Berichtdoor Koepel » 25 Jun 2018, 09:53

Welkom op dit forum.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk.

Allereerst is het natuurlijk nodig dat je goed beschrijft wanneer de score en wanneer de scrollende tekst op het display komt.

Ik weet niets af van Parola en MAX7219. Het schijnt zo iets te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=u1iELyROjW8.
De score zou bijvoorbeeld van de zijkant er in kunnen schuiven, dan even blijven staan en ge-update worden terwijl het daar staat, en dan weer verder schuiven. Volgens mij is het mogelijk om een tekst zonder effecten stil op het display te zetten en te verversen.

Kun je de hele sketch laten zien, en kun je vertellen welke libraries (met links er naar toe) je gebruikt ?

Welk Arduino board gebruik je ?
Wat is het totaal aantal schakelaars ?

Als je schrijft dat je iets hebt gevonden waarmee je kunt tellen, dat is lekker vaag :shock: Kun je een link geven naar wat je bedoelt ? Bijvoorbeeld dit: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/StateChangeDetection. Ik ben er echter een voorstander van om meteen de Bounce2 library te gaan gebruiken. Daar zit een filter in om het denderen van de schakelaars er uit te filteren en die kan ook hetzelfde als de StateChangeDetection. De Bounce2 zit in de Bibliotheek Beheerder in de Arduino IDE.

Hoe is je kennis van programmeren ?

Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Jun 2018, 19:11

Re: eigenbouw flipperkast

Berichtdoor Don75 » 25 Jun 2018, 11:29

Dank je voor je reactie,

Zoals ik al zei, ik ben nieuw met arduino. Mijn kennis met programmeren is nagenoeg niks.
Ik heb het boek Arduino in control aan geschaft om inzicht te krijgen in het programmeren.

Door het boek ben ik uiteraard al iets wijzer geworden. Maar ik vindt bijv. geen lijst met commando's (of hoe noem je dat) zodat ik beter begrijp hoe en waar deze toe te passen.
(Een dergelijke lijst heb ik wel gevonden op de arduino home pagina echter in het engels en beknopt en dus ook niet echt duidelijk voor mij)

De eerste oefeningen uit het boek snap ik en het lukt me om dingen aan te passen. Knipperende led's en dergelijke. Meerdere Led's andere uitgangen en het versnellen en vertragen d.m.v. een potmeter is ook niet echt een probleem.

In dit boek staat ook een code waarin je met behulp van twee schakelaars waardes kunt optellen en aftrekken. Ook dit werkt, en ik kan het veranderen naar vermenigvuldigen, delen etc. meerdere schakelaars en minder. Ook het denderen van de schakelaars is me duidelijk en in dit boek past men een delay toe. Zoals ik het begrijp, het eerste contact wordt ontvangen en voor korte tijd genegeerd als de schakelaar nog "stuitert"
(ik probeer van de week even die code hier bij te plaatsen, maar ik zit nu op een andere computer)

Ik zal zeker Bounce 2 library en die tutorial met ChangeStateDetection gaan bekijken, bedankt voor je tip!

Hier twee links naar de bibliotheken die ik gebruik om de dot-matrix te testen.

https://github.com/MajicDesigns/MD_Parola
https://github.com/MajicDesigns/MD_MAX72XX

Deze codes zijn inderdaad voor scrollende teksten, maar voor mij hoeft dat niet perse. Als mijn score maar gewoon weergegeven wordt en optelt en naar nul gaan zodra ik reset.
Echter dacht ik deze bibliotheken nodig te hebben om de Max7219 ic's juist aan te sturen.

De flipperkast heeft momenteel een twintig tal schakelaars. er komen er waarschijnlijk nog meer bij.
De schakelaars dacht ik parallel per groep aan te sluiten en dan bijvoorbeeld;
-groep 1= 10 punten
-groep 2= 50 punten.. etc
(ik had een bijlage toegevoegd met wat foto's, maar ik zie ze hier niet terug)

Op het moment werkt mijn matrix met de arduino uno, maar ik heb onlangs ook een arduino mega gekregen.

Binnenkort zal ik proberen wat meer te laten zien.

Vriendelijk gegroet,
Don75

Gebruikers-avatar
Berichten: 1772
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: eigenbouw flipperkast

Berichtdoor Koepel » 25 Jun 2018, 12:05

Een plaatje mag hoogstens 640x480 zijn. Je kunt beter gebruik maken van andere websites. Ik gebruik TinyPic.com
Dat plaatje kun je in je bericht zetten door de URL van het plaatje tussen img-tags te zetten.
Wanneer je een bericht typt, dan zie je boven het text veld een "Img" knop voor img-tags.
Er is ook een "Code" knop om je sketch tussen code-tags te zetten, dan is het beter te lezen.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast