Aquarium controller probleem.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Aquarium controller probleem.

Berichtdoor benvo » 14 Jun 2018, 13:21

Hallo allemaal,

Zoals jullie wellicht weten heb ik een Arduino aquarium controller gebouwd die mijn (led) verlichting verzorgt, de temperatuur en tenslotte mijn PH gehalte meet en zonodig CO2 toevoegd.
Om het laatste gaat het. De controller heeft altijd zeer goed gewerkt. Er doet zich nu een probleem voor sinds een paar dagen waarvan de oorzaak zich niet laat achterhalen, tot nu toe.

Wanneer de electrode in mijn aquarium hangt geeft hij, via een PH module een spanning af van zo’n 2,94 volt waardoor hij een PH van ergens tussen 5.84 en 6.00 waarde afgeeft. Veel te laag. Nu het gekke, Neem ik een beetje water uit het aquarium en hang ik daar de electrode in geeft dan wordt er een spanning van 2,34 Volt afgegeven hetgeen een PH waarde geeft van zo rond of net onder de 7.00 hetgeen juist is. De electrode laat zich overigens ook goed ijken.

Als er zoiets raars gebeurd probeer je natuurlijk uit te vogelen waar het probleem kan liggen. Ik volg dan maar het prinicipe van eliminatie. In de software is niet veranderd en werkt ook naar behoren. De sensor werkt zodra ik hem aan een andere, gekochte, controller hang in alle gevallen dus in het aquarium en ook als ik hem in een bakje met aquarium water hang. Dat brengt mij dan op de gedachte dat het probleem dus in mijn controller moet liggen. Maar het vreemde is dus, als eerder vertelt, dat de waarde juist is zodra ik de electrode in een bakje met aquarium water leg of hang maar meteen terugloopt wanneer deze in de bak, met de hetzelfde water (!), hang. De gedachte ontstond toen bij mij dat er wellicht iets een storing zou kunnen veroorzaken, dat zou dan wel iets nieuws moeten zijn want alles werkte tot een paar dagen geleden goed. Toch heb ik verlichting, pompen en alle verdere electronica uitgeschakeld zonder resultaat.
Misschien ben ik niet op de juiste plek met deze vraag. Hoewel ik gemerkt heb dat de kennis van een Arduino maar ook van electronica groot is bij sommigen. De controller is dan wel een Arduino (mega) maar mogelijk ligt het probleem toch elders in de electronica? Hopelijk een advies want
vergeet ik misschien nog iets?

Groet,
Ben.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor Koepel » 14 Jun 2018, 22:49

Een PH-sensor geeft vaak problemen als er geen galvanische scheiding is.

Dit is een module met een galvanische scheiding: https://www.tindie.com/products/rezahussain/dormant-labs-ph-module-v2/

Maakt het verschil als je het aquarium met aarde verbindt ?

De PH waarde van water is duidelijk aanwezig en het water heeft een flinke massa. Het is echter het principe van de PH-sensor die via een glazen wand (binnenin de sensor) op een hoogohmige manier probeert om de PH te meten. Daar komen de problemen vandaan.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor benvo » 16 Jun 2018, 11:04

Dank je (alweer(!!!)) Koepel voor je reactie.

Het aquarium aarden zal niet meevallen, alles bestaat uit kunststof en , uiteraard, glas? Misschien via de kap waar de ledbalken aan een aluminium ophangsysteem hangen? Beter nog; op de een of andere manier de PH module aarden? Via de stroomkring in onze kamer kunnen we niet werken omdat de wandcontactdozen niet geaard zijn hetgeen tegenwoordig in nieuwere huizen wel gebeurd.
Dus misschien moet ik eens kijken naar een module zoals door jou omschreven. Deze gebruik ik nu:

https://nl.aliexpress.com/item/Vloeibar ... 4c4dLfj3TD

Verder vraag ik me af waarom dit nu pas naar voren komt? E.e.a. draait al maanden zonder problemen. Overigens klinkt mij je verklaring ergens wel logisch in de oren.


Groet,
Ben.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor shooter » 16 Jun 2018, 13:12

Inderdaad is aarding, eigenlijk het nivelleren van spanning belangrijk, want als er geen spanning staat zal het weg zijn.

Test:
sluit alles normaal aan, en kijk naar de meter, trek vervolgens telkens 1 stekker los, dus ook die van stekkervoedingen etc.
als er eentje een beetje lekt dan zie je dat.
probeer ook eens een stekker om te draaien want er bestaat verschil in door filters in de voedingen. Dat kan heel makkelijk gebeuren als je bijvoorbeeld de pomp schoonmaakt.
Aarding is niet verplicht, en de meeste apparatuur heeft ook geen aarding, dat komt omdat het allemaal dubbel geisoleerd is.
maar een beetje aardlek is normaal (daarom is het ook 30 mA) Dit meten is best wel een probleem trouwens.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor benvo » 21 Jun 2018, 17:17

Dank allemaal, alvast voor de reacties. De suggesties heb ik opgevolgd, tot nu toe zonder resultaat. Voor mij is het ook een raadsel hoe dit van het een op het andere moment is ontstaan zonder dat er ergens aanwijsbare wijzingen zijn geweest. Natuurlijk blijf ik doorzoeken, er moet toch een verklaring zijn. Voor tips blijf ik natuurlijk dankbaar!


Groet,

Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor Gompy » 21 Jun 2018, 18:41

De vloeistof in de PH-sensor moet wel af en toe ververst worden en ook het membraan moet schoon gespoeld worden.
Daarnaast mag er ook geen lucht in de sensor zitten.
Wij maakten het membraan schoon met (verdunt) mierenzuur omdat er altijd alg aan hecht.
LET OP, je mag niet met je vingers druk op het membraan uitvoeren of de vloeistof er doorheen drukken !!

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor benvo » 23 Jun 2018, 14:59

Nagenoeg hetzelfde probleem wordt hier omschreven. Denkelijk heeft met name Koepel het bij het rechte eind toen hij schreef over een Galvanische scheiding.

https://forum.arduino.cc/index.php?topic=136059.0

Dat brengt me tot de vraag, kan een opto isolator een oplossing bieden? Of moet ik denken aan een opto coupler? De laatste lijkt me wat moeilijker, trouwens. Is zo'n opto isolator voor een ph module te zetten? Mijn electronica kennis schiet hier helaas te kort! Wat zou een simpel te realisren oplossing zijn?


Dank voor het meedenken!

Groet,
Ben.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor benvo » 23 Jun 2018, 16:15

Inmiddels heb ik een (goedkope) opto coupler gevonden die ik eens tussen mijn MCU en ph module zal zetten. Het gaat wat langer duren voordat het ding hier is maar daar is de prijs ook naar. Daarna zal ik van mij laten horen of e.e.a. resultaat heeft gehad.


https://nl.aliexpress.com/item/4-Road-O ... 0000000000

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor Koepel » 24 Jun 2018, 11:28

Hoe ga je dan de PH module van stroom voorzien ? Met een batterij ?
Ik weet niet of de galvanische scheiding zal helpen, en ik heb zelf geen aquarium, maar op forums lijkt het alsof iedereen een keer tegen dit probleem aanloopt.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aquarium controller probleem.

Berichtdoor benvo » 24 Jun 2018, 17:05

Hallo,

De Vcc (5V) en Gnd verzorgen de nu spanning vanuit de MCU naar de PH module. De opto coupler kan dus tussen de MCU en PH module komen en zo spanning/aarde optisch scheiden. Er blijkt trouwens een spanning van 1,5 mV op het water te staan. Dat is een gevolg, waar dit vandaan komt ben ik helaas nog niet achter. Wanneer ik de PH doormiddel van de opto coupler scheidt van de MCU denk ik dat ik het probleem opgelost is. Dat blijkt ook uit het feit dat alle metingen perfect verlopen wanneer ik met een afzonderlijke PH controller werk.

Dank weer voor de reactie!

Groet,
Ben.

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten