Terrarium dag/nacht licht schakelaar en klimaat controller.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 Apr 2018, 23:06

Terrarium dag/nacht licht schakelaar en klimaat controller.

Berichtdoor SMK86 » 10 Apr 2018, 01:43

Beste forum leden.

Ik ben zowel nieuw hier op het forum, als met het bouwen van Arduino.
Om een lang verhaal "kort" te houden. Ik wil een eenmalig project maken met Arduino, voor een specifiek doel en bepaalt ontwerp.
Ik wil dus geen starters kit kopen omdat het voor mij om een eenmalig en specifiek project gaat, en ik in de toekomst waarschijnlijk niet veel met Arduino zal werken.

Wat ik graag zou willen maken is het volgende, een dag/nacht licht schakelaar en klimaat controller in één voor mijn terrarium.

De basis die ik voor mijn project wil gebruiken is gebaseerd op de "Microclimate EVO PRO". Maar de controller die ik wil maken heeft veel meer stopcontacten en is een aangepaste/doorontwikkelde en meer uitgebreidere controller dan de Microclimate EVO PRO.

Hier de link voor Foto's met uitleg en filmpje van de basis waarvan uit ik wil gaan werken.
http://www.microclimate.co.uk/evo/
https://www.youtube.com/watch?v=f-3Sx9_UYeg

Hier onder een schets van want ik wil maken.


Hoe en wat wil ik het gaan bedienen.

Stekkerdoos A, met 4 stopcontacten:

Moet een tijdschakelaar voor UV lamp, warmte lamp en nacht verlichting zijn. "Tijdschakelaar" "Dag/nacht verlichting".

- Aan/uit schakelen op gezette tijden. (Meerdere keren/tijden per dag.)

- Interval, aan/uit. (in te stellen op meerdere keren/tijden per dag, en van 1seconden tot 1uur.)

- Dim functie. (Van 0% tot 100%.)

- Ieder stopcontact moet apart in te stellen zijn.


Stekkerdoos B met 4 stopcontacten:

Moet een warmtemat en een cool fan aansturen. " warmtemat" en "cool fan" "Verwarmen/verkoelen".

- Aan/uit schakelen op min/max temperatuur en of min/max humiditiy.

- Aan/uit schakelen op gezette tijd. (Meerdere keren/tijden per dag.)

- Interval, aan/uit. (in te stellen op meerdere keren/tijden per dag, en van 1seconden tot 1uur.)

- Dim functie. (Van 0% tot 100%.)

- Puls functie.

- Aan/uit functie.

- Alarm functie voor min/max temperatuur/humidity.

- Ieder stopcontact moet apart in te stellen zijn.


Stekkerdoos C met 4 stopcontacten:

Moet een mist machine, regen machine, en ventilator aansturen. " Mist" en "regen" "fan" "Temperatuur/Humidity".

- Aan/uit schakelen op min/max temperatuur en of humidity.
- Aan/uit schakelen op gezette tijd. (Meerdere tijden per dag.)
- Interval, aan/uit. (in te stellen op 4 verschillende keren per dag, en van 1seconden tot 1uur.)
- Dim functie. (Van 0% tot 100%.)
Alarm functie voor min/max temperatuur en of humidity.
- Ieder stopcontact moet apart in te stellen zijn.

Touch screen voor:

- Aflezen van live temperatuur en humidity in het terrarium. En om te zien welke apparaten/stekkerdoos/stopcontact actief zijn en welke status ze hebben.

- Wijzigen/bediening van de instellingen/status voor de verschillende stekkerdozen/stopcontacten.

- Grafiek van temperatuur en humidity, laatste 24uur.

Internet verbinding voor:

- Live aflezen op telefoon van temperatuur en humidity in het terrarium, en welke lampen/apparaten/stopcontact actief zijn en welke status ze hebben.

- Mobiel (met telefoon) wijzigen/bedienen van de instellingen/status voor de verschillende stekkerdozen/stopcontacten.

- Mobiel (met telefoon) Grafiek van temperatuur en humidity, van de laatste 24uur.

Hieronder heb ik een lijst met onderdelen die ik denk nodig te zijn:

- Breadbord 1x
- Arduino UNO REV3 - ATmega328 1x
- Crove hp RTC 1x
- Crove URAT WIFI 1x
- Crove Temperatuur/Humidity/Barometer sensor 1x
- Waterproof temperatuur/humidity sensor 1x
- 8 kanaal 5v relais 1x
- 4 kanaal 5v relais 1x
- Cool fan 1x (om elektrische distributie box koel te houden.)
- Touch screen 1x
- Buzzer 1x (voor alarm)
- Weerstandjes? zekeringen? condensators? Kabeltjes in allerlei kleuren?
- Stekkerdoos 3x
- Stekker 1x
- Aan/uit schakelaar 1x (als hoofd schakelaar.)
- Behuizing touch screen 1x
- Electrische distributie box 1x

Dingen die ik nog niet op mijn lijstje staan en die ik nodig ben:

Weerstandjes, zekeringen, condensators, kabeltjes?
Graag zou ik jullie mening en input voor dit project willen horen, en of ik inderdaad de juiste onderdelen heb geselecteerd voor dit project. Al hulp is welkom!!

Ook zou ik willen vragen of er mensen zijn die mee lezen, en het leuk vinden en bereid zijn om mij mee te helpen om de juiste onderdelen bij elkaar te vinden voor dit project. Mij mee willen helpen met het programmeren van de Arduino software en het maken van een mooi en duidelijk schema voor mijn project, soort gelijk als hier onder afgebeeld zo dat het voor mij (Jip en Janneke taal word.)


Ik zou het ook op prijs stellen als jullie mij mee willen helpen mijn onderdelen lijst compleet te maken, en dit project te realiseren.

Bedankt voor het lezen en voor jullie hulp en input!
Bijlagen
20180410_004734_1523316817135_resized.jpg
Schets.
20180410_004734_1523316817135_resized.jpg (29.83 KiB) 4742 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 2
Geregistreerd: 09 Apr 2018, 23:06

Re: Terrarium dag/nacht licht schakelaar en klimaat controll

Berichtdoor SMK86 » 10 Apr 2018, 01:46

Jip en janneke schema die ik kan begrijpen :p
Bijlagen
e6b638c2e9579707a9a249801af34397--arduino-motor-diy-arduino.jpg
Jip en Janneke schema :p
e6b638c2e9579707a9a249801af34397--arduino-motor-diy-arduino.jpg (29.94 KiB) 4741 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Terrarium dag/nacht licht schakelaar en klimaat controll

Berichtdoor Koepel » 10 Apr 2018, 09:57

Je wilt erg veel voor een eerste project. Arduino is bedoeld om te leren programmeren en om snel een prototype te maken.

Wanneer je super goed bent in programmeren en elektronica, dan kun je zo van start gaan.
Anders wordt het uitzoeken hoe alles werkt.
Wij gaan niet de code voor je schrijven, en dat is veel werk. Er zijn veel libraries beschikbaar, maar toch is het meeste (zoals displays en wifi) erg low level.

Voor de onderdelen zou het handig zijn als je daar links bij hebt.

Bijvoorbeeld de "Grove - UART Wi-Fi" wordt niet zo vaak gebruikt. Als zij alle hardware en libraries er bij hebben, dan kan het snel werken. Maar daar weet ik verder niets van af.
Die "Grove - UART Wi-Fi" heeft een ESP8266 chip, die al vele malen sneller is dan een Arduino Uno. Daarom is het vaak handiger om een ESP8266 chip te nemen en daar meteen Arduino code op te zetten. Dan kom je uit bij WeMos of nodeMCU.
Sommigen gebruiken Bluetooth om een Arduino te bedienen.

Weet je hoeveel werk het is om de bediening met dat schermpje zo te maken ?

Stel dat je een bedrijf de opdracht geeft om iets vergelijkbaars te maken, hoeveel gaat dat kosten denk je ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Terrarium dag/nacht licht schakelaar en klimaat controll

Berichtdoor baco1978 » 10 Apr 2018, 11:57

Ik ben het met Koepel eens, dat het enorm veel is, vooral voor een beginner zijnde.

ook al is de code voor een arduino redelijk simpel, alles bij elkaar wordt toch behoorlijk complex
en dan nog niet eens gesproken over het wifi / html gedeelte.

Mocht je toch de uitdaging aan willen gaan, dan zou ik als ik jouw was het gewoon beperken tot een offline versie.

aangezien je aardig wat wil aansturen, is het verstandiger om een Arduino Mega 2560 ipv een uno.

En zoals Koepel zegt, de code zal je zelf moeten schrijven. We zijn tenslotte allemaal hobbyisten
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Terrarium dag/nacht licht schakelaar en klimaat controll

Berichtdoor Gompy » 10 Apr 2018, 12:00

Voor dit geld kan je het niet zelf maken......zelfs niet als het je hobby is.
https://www.reptiles.swelluk.com/microclimate-evo-lite/
https://www.reptiles.swelluk.com/microclimate-evo/

Mvg, Rob

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten