Bij gebruik van servo.h vliegen de servo's naar positie

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Bij gebruik van servo.h vliegen de servo's naar positie

Berichtdoor Gompy » 08 Apr 2018, 14:47

Ik ben als gepensioeneerde een beginner in deze hobby, dus heb er (nog) weinig tot geen verstand van (mijn excuus als ik eea niet gelijk begrijp).
Ik ben na het vele lezen en proberen aan een simpele solartracker begonnen omdat ik daar veel van op internet kan terug vinden.


Ik heb twee vragen en de eerste is:
Ik gebruik servo.h in mijn code, maar als ik de Arduino reset "vliegen" de servo's in razende vaart naar de begin positie (90/90 graden).
Is er een manier om dit te voorkomen zodat ze langzamer naar "neutraal gaan ?
in de loop() werken de servo's goed, eea afhankelijk van de instelling van de potmeter.

De tweede vraag is:
Nadat de zon is onder gegaan blijven de servo's in de laatste bekende positie staan, stel 35 verticaal en 165 graden horizontaal (uiterste).
Graag zou ik 's nachts de servo's weer in de neutrale positie willen zetten, dus horizontaal 90 graden en verticaal 25 graden.
Als de zon op komt staat de solartracker gereed om naar de zon te draaien, maakt niet uit waar hij op komt of wanneer.
Eea heeft ook als rede dat als het regent het gebruikte "reiziger USB laad paneeltje" schoon zou kunnen spoelen.

De code welke ik gebruik werkt, maar bovenstaande puntjes gaan mijn kennis nog even te boven.


Code: Alles selecteren
#include <Servo.h> // include Servo library
#include <LiquidCrystal.h> // Include LCD library
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);

Servo horizontal; // horizontal servo
int servoh = 90;  // position horizontal servo

Servo vertical;   // vertical servo
int servov = 90;  // position vertical servo
 

// LDR pin connections
//  name  = analogpin
int ldrlt = 0; //LDR top left (orange)
int ldrrt = 1; //LDR top rigt (brown)