automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Koepel » 28 Apr 2018, 00:14

Mooi, heel leuk om te zien.

Mag ik een paar dingen aanstippen die mij opvallen ?
Heb je voldoende beveiliging op die webcam ? Ik maak me geen zorgen over de privacy van de kippen, maar als die webcam gehackt wordt dan zijn ze binnen op je thuisnetwerk.
De weerstand van 10k (van de LDR) zit aan de VIN. Die hoort toch echt aan de 5V en niet aan de VIN.
Bij de pagina met de webcam mis ik een knop om het luikje open en dicht te doen :lol:
Is dat een waslijn met een staaldraad als kern ? het lijkt me nogal een stugge draad.
Bij de motor driver zit er een zwarte draad om de andere draden gewikkeld. Die zwarte draad heeft binnenin een metaaldraadje. Dat kan natuurlijk niet in de buurt van elektronica. Tiewraps zijn heel goedkoop: https://www.aliexpress.com/item/100-Pcs-Nylon-Cable-Ties-Self-locking-Nylon-Cable-Ties-White-Black-Two-Optional/32822161819.html.
Het reed contact heeft geen pullup weerstand. De interne pullup weerstand is nogal vrij hoog van waarde daardoor is het gevoelig voor elektrische storing. Een extra pullup weerstand van 10k of 4k7 van 5V naar A1 lijkt me beter.
De sketch heb ik niet bekeken.

Advertisement

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 03 Mei 2018, 11:10

Koepel schreef:Mooi, heel leuk om te zien.

Mag ik een paar dingen aanstippen die mij opvallen ?
Heb je voldoende beveiliging op die webcam ? Ik maak me geen zorgen over de privacy van de kippen, maar als die webcam gehackt wordt dan zijn ze binnen op je thuisnetwerk.
De weerstand van 10k (van de LDR) zit aan de VIN. Die hoort toch echt aan de 5V en niet aan de VIN.
Bij de pagina met de webcam mis ik een knop om het luikje open en dicht te doen :lol:
Is dat een waslijn met een staaldraad als kern ? het lijkt me nogal een stugge draad.
Bij de motor driver zit er een zwarte draad om de andere draden gewikkeld. Die zwarte draad heeft binnenin een metaaldraadje. Dat kan natuurlijk niet in de buurt van elektronica. Tiewraps zijn heel goedkoop: https://www.aliexpress.com/item/100-Pcs-Nylon-Cable-Ties-Self-locking-Nylon-Cable-Ties-White-Black-Two-Optional/32822161819.html.
Het reed contact heeft geen pullup weerstand. De interne pullup weerstand is nogal vrij hoog van waarde daardoor is het gevoelig voor elektrische storing. Een extra pullup weerstand van 10k of 4k7 van 5V naar A1 lijkt me beter.
De sketch heb ik niet bekeken.


Webcam? Heb ik iets gemist?
Mogelijk op termijn GSM module die mij info SMS't over toestand luikje. Webcam lijkt mij overkill...

Ik had nog een vraagje over de voeding voor het hele zootje.
Een adapter kost mij al gauw 20 à 30 EUR. Niet onoverkomelijk maar ik heb nog een voeding van een afgedankte laptop liggen.
Ik dacht 16V, 5A. Motor werkt op 12V tot 15V, na spanningsval over L298N perfect in de gevraagde range dus.
Mag ik aannemen dat een Laptopvoeding voldoende betrouwbaar is?
Mag zo'n voeding permanent aangesloten zijn?

Eerste stukken zijn ondertussen geleverd.
Al wat gestoeid met het Onboard Ledje op de Arduino zelf, daar ben ik al mee weg.
Deze ochtend de Magneetcontacten ontvangen, deze avond daar eens mee aan de slag.
Best boeiend allemaal :-)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Koepel » 04 Mei 2018, 16:45

Een goede kwaliteit laptop voeding kan natuurlijk altijd aan staan.
Voor zover ik weet zijn ze allemaal 19V, en dat lijkt me te hoog.
De 12V voor het Arduino board is al veel voor de 5V voltage regulator.

Ooooh, ik dacht dat het je eigen website was.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 04 Mei 2018, 16:52

Gisteren nagekeken, laptop voeding is 15V - 5A.

De L289N heeft een 5V uitgang die de Arduino van spanning kan voorzien.
Was zeker niet de bedoeling om 15V op de Arduino te zetten.


Is het een goed idee om voor de voeding nog een timer te zetten die het deurtje enkel van spanning voorziet in de uren waarop dit nodig kan zijn.
bvb spanning van 17u tot 23u en van 6u tot 9u. Sluimerverbruik van de voeding wordt dan beperkt tot 9u van de 24u.
Arduino moet dan wel 2 x per dag opnieuw opstarten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Gompy » 04 Mei 2018, 17:25

Zit er een kippenteller :geek: in dat luikje zodat je weet dat alle kippen binnen zijn voordat het luikje dicht gaat ? :lol:

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 04 Mei 2018, 19:47

de ware schreef:Gisteren nagekeken, laptop voeding is 15V - 5A.

De L289N heeft een 5V uitgang die de Arduino van spanning kan voorzien.
Was zeker niet de bedoeling om 15V op de Arduino te zetten.


Is het een goed idee om voor de voeding nog een timer te zetten die het deurtje enkel van spanning voorziet in de uren waarop dit nodig kan zijn.
bvb spanning van 17u tot 23u en van 6u tot 9u. Sluimerverbruik van de voeding wordt dan beperkt tot 9u van de 24u.
Arduino moet dan wel 2 x per dag opnieuw opstarten.


Kleine correctie,
Blijkbaar kan de L289N maar 12V aan als je de 5V uitgang wil gebruiken.
Als de ingangsspanning > 12V moet je een 'jumper' verwijderen maar krijg je geen spanning meer op de 5V uitgang.
Voeding van 15V is dus niet bruikbaar :(

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 04 Mei 2018, 19:48

Gompy schreef:Zit er een kippenteller :geek: in dat luikje zodat je weet dat alle kippen binnen zijn voordat het luikje dicht gaat ? :lol:


Het huidige kippenhok ga ik elke avond zelf sluiten en elke ochtend zelf openen.
Kippen zijn wat dat betreft heeeel betrouwbaar. Eens de schemering zich goed doorzet gaan ze vanzelf op stok in hun hok.
Geen teller nodig dus...

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 05 Mei 2018, 10:03

Onderdeeltje bijbesteld bij de sineezen:
https://www.aliexpress.com/snapshot/0.h ... 2844197048

Plan is de 15V voeding te gebruiken om via de L289N de motor van spanning te voorzien.
Parallel daaraan de step down converter om via Vin de Arduino van stroom te voorzien.

Wat doe ik dan best?
a) step down converter naar 5V en vandaar zowel naar Arduino als naar L289N (die heeft apart 5V nodig voor eigen intern circuit)
b) step down converter naar spanning die het beste is voor Arduino en van 5V van Arduino naar L289N

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Gompy » 05 Mei 2018, 11:31

Waarom niet gewoon een LM7812 gebruiken ? (of LM7809 voor 9 Volt, LM7805 voor 5 Volt enz)
Deze kan in de behuizing van de voeding gezet worden en waarschijnlijk is het zelfs mogelijk om de LM7815 in de voedin g te vervangen voor de LM7812 zodat er ipv 15 Volt 12 Volt uit komt.

Afbeelding

Kostprijs ~25 eurocent.

Mvg, Rob

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 07 Mei 2018, 11:44

Gompy schreef:Waarom niet gewoon een LM7812 gebruiken ? (of LM7809 voor 9 Volt, LM7805 voor 5 Volt enz)
Deze kan in de behuizing van de voeding gezet worden en waarschijnlijk is het zelfs mogelijk om de LM7815 in de voedin g te vervangen voor de LM7812 zodat er ipv 15 Volt 12 Volt uit komt.

Afbeelding

Kostprijs ~25 eurocent.

Mvg, Rob


Of, waarom de LM7812 ipv de module op ALiexpress?
0,90 dollar 0,25 EUR maakt het verschil niet hé.
Module via Aliexpress laat mij nog toe spanning te regelen...

Quid voordeel LM7812

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Majestic-12 [Bot] en 19 gasten