automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Gompy » 07 Mei 2018, 12:01

De link van Ali werkt niet dus ik kon ook niet oordelen.
Een LM7812 heb je binnen een uur in een plaatselijk winkel gescoord terwijl je bij Ali meestal wat weken moet wachten.
Maar het is jouw project, dus jij beslist.

Advertisement

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 07 Mei 2018, 13:48

Gompy schreef:De link van Ali werkt niet dus ik kon ook niet oordelen.
Een LM7812 heb je binnen een uur in een plaatselijk winkel gescoord terwijl je bij Ali meestal wat weken moet wachten.
Maar het is jouw project, dus jij beslist.


Bleek inderdaad link naar mijn bestelling (met wachtwoord dus) en niet naar het artikel zelf.
Bij deze:
https://nl.aliexpress.com/item/LM2596-s ... 0.0.uKylZ0

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Gompy » 07 Mei 2018, 14:15

Voor dat geld kan je het inderdaad zelf niet maken, ook al omdat een LM78XX maar 1 Ampere is ipv deze met 3 Ampere.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 07 Mei 2018, 14:58

Gompy schreef:Voor dat geld kan je het inderdaad zelf niet maken, ook al omdat een LM78XX maar 1 Ampere is ipv deze met 3 Ampere.


Ongelofelijk dat onze Chinese vrienden dat wel kunnen en nog eens kosteloos verzenden ook :shock:

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Gompy » 07 Mei 2018, 15:23

de ware schreef:
Gompy schreef:Voor dat geld kan je het inderdaad zelf niet maken, ook al omdat een LM78XX maar 1 Ampere is ipv deze met 3 Ampere.


Ongelofelijk dat onze Chinese vrienden dat wel kunnen en nog eens kosteloos verzenden ook :shock:


China geeft subsidie om de economie te stimuleren en zelfs de verzendkosten worden vergoed tot op zekere hoogte.
Daarnaast is het (nog) een lage lonen land en drukken de massale productie kosten ook het uiteindelijk eindproduct.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 07 Mei 2018, 15:32

Gompy schreef:
de ware schreef:
Gompy schreef:Voor dat geld kan je het inderdaad zelf niet maken, ook al omdat een LM78XX maar 1 Ampere is ipv deze met 3 Ampere.


Ongelofelijk dat onze Chinese vrienden dat wel kunnen en nog eens kosteloos verzenden ook :shock:


China geeft subsidie om de economie te stimuleren en zelfs de verzendkosten worden vergoed tot op zekere hoogte.
Daarnaast is het (nog) een lage lonen land en drukken de massale productie kosten ook het uiteindelijk eindproduct.


Ik zal het op het deurtje hangen

"Sponsored by Xi Jinping"

Zo weten de kippen dat hun luikje niet enkel mijn verdienste is :lol:

Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Apr 2019, 16:31

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor menno veldsema » 28 Apr 2019, 16:41

Beste lezer is de broncode voor de arduino ook beschikbaar?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Koepel » 29 Apr 2019, 14:25

Beste Menno,
Voor een nieuwe vraag had je beter een nieuw onderwerp kunnen aanmaken.
En ja, van alles is de broncode openbaar.

De ontwikkelomgeving (de Arduino IDE), de libraries, de compiler (GCC), het uploadprogramma (avrdude), alles.
Dit is het belangrijkste: https://github.com/arduino.

Soms zit er een wifi-module op een Arduino board die firmware bevat die niet openbaar is. Dat is dan ook het enige dat niet openbaar is.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 14 Apr 2020, 13:41

Effe een oud topic van onder het stof halen.
Ga mijn kippendeurtje updaten en zou graag twee extra potmeters aansluiten om de lichtintensiteit bij de welke het deurtje sluit en bij de welke opengaat te kunnen instellen.

Stel dat de lichtsensor overdag waardes geeft van bvb 500 dan zou ik gaan programmeren dat het deurtje open moet gaan bij een waarde van 400 + (200 X (waarde potmeter/1024))
Adhv de potmeter kan ik dan een waarde instellen die varieert tussen de 400 en de 600


Vraagje voor de aansluiting van de potmeter.
Overal zie ik aansluitschema's met de potmeter tussen de 0V en de 5V en een verbinding naar 1 van de analoge pinnen.
Als de Potmeter nu volledig naar 0 gedraaid wordt sluit je dan niet de 0V en de 5V kort?
Loopt er dan niet teveel stroom door de Arduino?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor nicoverduin » 14 Apr 2020, 15:10

De potmeter heeft een eigen weerstand (voor dit soort projecten meestal 5Kohm - 10 Kohm). De loper (midden aansluiting) komt uit ergens tussen 0 en die maximale weerstandswaarde afhankelijk van de stand. Parallel aan die loperstand is de interne weerstand van de analoge pin. Die is rond de 1MegaOhm. De invloed van de pin op de stand van de loper is te verwaarlozen en maakt geen sluiting tussen de 5V en 0V. Voor meer info over de stromen door een weerstand, zie Wet van Ohm.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten