Stappenmotor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Mrt 2018, 14:40

Stappenmotor

Berichtdoor Jannie » 06 Mrt 2018, 15:05

Goedemiddag allemaal,

Ik ben voor een persoonlijk project een golfslagsimulator aan het maken. hiervoor word een drukschot aangedreven dmv. een stappenmotor.
Echter heb ik mijzelf helemaal suf gelezen op internet maar kom ik er gewoon niet uit.
Ik heb berekeningen op de simulator losgelaten en na aanleiding hiervan heb ik de volgende keus van de motor gemaakt:

Ik heb via mijn opleiding ooit Arduino lessen gevolgd alleen kwamen we daar niet verder dan het laten knipperen van een lampje... :lol:

De volgende stappenmotor dient aangestuurd te worden door een Arduino:
https://en.nanotec.com/products/1694-sc ... 04-eno05k/
Type: SC6018L4204-ENO05K — Stepper Motor with Connector - NEMA 24

Vervolgens wil ik het geheel op een accu laten werken met mogelijkheid tot netstroom.
Nu heb ik heel wat rondgekeken en vind het reuze interessant, alleen heb ik werkelijk geen idee meer welke driver ik hiervoor kan gebruiken, hoe ik de driver verbind met mijn Arduinotje en hoe ik mijn motor (met ineens 6 pinnen omdat deze unipolair is??) verbind met de driver/Arduino.

Kan iemand mij een duwtje de juiste richting in geven?

Alvast bedankt!
met vriendelijke groet,
Jan

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Stappenmotor

Berichtdoor Koepel » 06 Mrt 2018, 18:56

Dat is een stappenmotor van 1.4 kg en 4.2 Ampère per fase.
Weet je zeker dat je een stappenmotor nodig hebt ?
Een stappenmotor is om heel precies een aantal stappen te maken, maar niet om kracht te zetten.
Dan ligt een DC motor met vertraging en een encoder meer voor de hand.

Met die stappenmotor zou ik voor stabiliteit en zekerheid kiezen en een aparte controller kopen.
Zo'n controller bedient zelf de stappenmotor en kan duurder zijn dan de stappenmotor. Het zijn meestal zwarte dozen. Ze zie er zo uit: http://www.motioncontrolproducts.com/drives/digital-stepper-drive-dmd556.php

Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Mrt 2018, 14:40

Re: Stappenmotor

Berichtdoor Jannie » 07 Mrt 2018, 13:24

Ik heb inderdaad naar DC motoren gekeken.

Ik heb alleen een holding torque van min. 2Nm nodig en moet de motor min. 1000 rpm kunnen draaien. Ik kon hier geen passende DC motor voor vinden.

Als ik bij conrad bv. kijk, hebben ze een DC motor die 1000 rpm draait maar dan heeft deze een torque van 0.75 Nm... :cry:

De gekozen stapenmotor klopt bij benadering ook niet omdat deze veel te sterk is. maar ik heb liever een te hoog holding torque dan dat de machine nooit zal werken omdat de motor het geheel niet kan laten bewegen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Stappenmotor

Berichtdoor Koepel » 07 Mrt 2018, 15:45

Een holding torque betekent meestal een vertraging toevoegen.
Bijvoorbeeld een 12V motor met 5000 rpm en dan een vertraging van 5:1, dat is lastig te vinden.
Kan een linear actuator ook ? https://www.pololu.com/category/127/linear-actuators.

Die link die ik gaf naar die controller, dat is meer een driver. Het is met dat kastje niet mogelijk om een commando te geven, maar er is een puls nodig voor iedere stap.
Wanneer de kosten geen probleem is, dan zal een zware stappenmotor natuurlijk wel werken. Het heeft ook voordelen. Je kunt terug gaan naar precies dezelfde positie.

Is het bijvoorbeeld nodig om een sinusbeweging te maken ?

Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Mrt 2018, 14:40

Re: Stappenmotor

Berichtdoor Jannie » 08 Mrt 2018, 12:27

De motor moet een drukschot waar water tegen zit laten bewegen. Hiervan is het mechanisme bepaald (dus een linear actuator kan helaas ook niet)
Echter moet ik de motor kunnen bersturen. Ik moet (dmv een arduino) de motor in rotatiesnelheid en rotatie tijd kunnen veranderen.

Ik had eerder aangegeven dat dit allemaal op een accu moet maar deze eis heb ik laten vallen. dus netstroom mag ook :)
Ik zoek dus eigenlijk een motor (u weet beter welk soort :lol:) die een koppel kan leveren van min. 2Nm en 1000 (liefst 2000) Rpm kan draaien.

Een Dc motor met vertraging is erg interessant en voldoet redenlijk aan mij eis alleen gaat het toerental zo ver naar beneden.

Nu heb ik het volgende mototrtje gevonden:

https://www.banggood.com/nl/High-Speed- ... rehouse=CN

Deze voldoet in princype volledig aan mijn eisen alleen ik kan deze niet met mijn arduino aansturen begrijp ik uit uw verhaaltje?
Als ik het goed bedgrijp is deze driver een soort arduino op zichzelf, het heeft een aparte besturing en als ik dit beheers, is er geen arduino meer nodig.

alvast bedankt!
-jannie-

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stappenmotor

Berichtdoor shooter » 08 Mrt 2018, 13:53

Een 12 Volt accu gaat prima hoor,
jouw motor is overigens bipolair, aansluitingen op 2,3,4,5 en 1,6 zijn vast aan de housing.
als je er 48 Volt opzet en de stroom beperkt tot die 4 ampere gaat er dus wel 8 ampere lopen. Motor wordt dan erg snel bloedheet, dus opletten.
1000 rpm is met een stappenmotor niet te doen, dus anders oplossen.

afhankelijk van wat je wilt meten, is het slimmer om met een servo (ofwel een DC motor met een resolver) of met een standwijzer (een simpele potmeter) dan kun je ook het vermogen meten, en dat is een belangrijke voor een simulator.

zoek eens op wave simulator.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten