Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 07 Mrt 2018, 15:05

oke...

Ik laat het nu even voor wat het is...
Ik wil even de bedrading die ik momenteel heb goed solderen en puzzelen hoe lang enz..
Want ik word een beetje gek van al dat aansluiten en los maken. :lol:
dan meld ik mij wel weer....

Dank je wel Baco voor zo ver je me al geholpen hebt...

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor baco1978 » 07 Mrt 2018, 15:35

arfleming schreef:Mocht het niet te verhelpen zijn.
Dan gaan we kijken welke mp3 module ik er bij ga zetten...
en ik zie deze...
https://benselectronics.nl/mp3-uart-seriele-module-arduino/

...



met die module moet dat zeker gaan lukken!

succes met het in elkaar zetten

graag gedaan
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 07 Mrt 2018, 18:05

baco1978 schreef:Ik heb het filmpje bekeken (voor een deel zonder audio) en het ziet er goed uit.
in de RGBloop funktie zal je dan voor zowel de fade in als fade out
een: IF DetonationActive
moeten verwerken die daarna de k waarde naar minimaal of maximaal (ligt aan het deel wat dan aktief is) insteld


Ik wilde het eens proberen... maar kom er niet uit

is het " if DetonationActive "
of moet er nog de true / false / ; staan ?
En op welke plek in de fade in en out ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor baco1978 » 07 Mrt 2018, 22:27

het is:
if (DetonationActive == true)...........

en je kan het voor de "switch" regel plaatsen
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 07 Mrt 2018, 23:23

Helaas dan werkt het pulserende blauwe effect niet meer.
ik heb ze daar in deze code uit geschakeld
Maar als ik dan op de knop druk begint alleen de rode leds 1 v 1 en flash..
En blijft daar na weer uit.

Code: Alles selecteren
 void RGBLoop(){
  for(int j = 0; j < 1; j++ ) {
    // Fade IN
        for(int k = 40; k < 256; k++) {
        //if (DetonationActive == true)
        switch(j) {
        case 1: setAll(0,0,k); break;
                }
      showStrip();
      delay(2);
    }
    // Fade OUT
        for(int k = 255; k >= 40; k--) {
        //if (DetonationActive == true)
        switch(j) {
        case 0: setAll(0,0,k); break;
             }
      showStrip();
      delay(0);
    }
  }
}


Op zich geen probleem hoor wilde wel eens kijken hoe dat ging werken..

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 08 Mrt 2018, 01:06

https://www.youtube.com/watch?v=gy7Vsmod3Po

Nou het zit er in.....
op het moment van het filmpje zit er een 9v blok batterij in.
Bedrading is nog niet volledig gesoldeerd of de lengte is nog te lang...
Omdat ik niet op te korte kabels wil hangen

Nu even rust...
Morgen weer werken en het weekend heb ik ook mijn handen vol
En ook heb ik de mp3 module nog niet..

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor baco1978 » 08 Mrt 2018, 02:27

heb je het nu wel goed werkende gekregen?

dit onderstaande
baco1978 schreef:het is:
if (DetonationActive == true)...........

en je kan het voor de "switch" regel plaatsen


was alleen maar een aanzet.. het was verder nog niet af. dat is aan jouw om er wat moois van te maken, inclusief de tips die ik een aantal berichten eerder had gegeven.
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 08 Mrt 2018, 20:52

Ik had het geprobeerd maar het werkte niet ik kreeg fout meldingen in het arduino programma.
Maar geeft niet was het proberen waard.
Ik vind hem prima zo...
Ik heb helaas momenteel wat minder tijd nu..
Maar zal misschien vanavond of morgen die mp3 module nog bestellen.
Van het weekend ben ik druk in het huis nieuwe radiatoren plaatsen.
Maar hopelijk heb ik nog wat tijd over om die module in te bouwen
Ondertussen komt dan project 2 er ook aan
Die word voor mijn dochter...
Deze zal iets makkelijker worden denk ik...
Aangezien ik die ongeveer op de zelfde wijze wil maken.
Of toch de zelfde wijze als het orgineel
Project 2 >> https://www.thingiverse.com/thing:2801202

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 17 Mrt 2018, 18:52

Nou we zijn er weer mee bezig en natuurlijk heb ik niet stil gezeten.
De verwarming hangt en ben gisteren weer begonnen met solderen en aanpassen van de bekabeling.
Natuurlijk heb ik de 2 codes geprobeerd te combineren..
Maar helaas :(
Ik hoop dit weekend dit project af te ronden.
En hoop een beetje op de hulp van hier.
En wil mij storten op het volgende project.. https://www.thingiverse.com/thing:2801202/#files
Alvast bedankt...

De player is de https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio/accessoires/mini-mp3-module-yx5200?search=mp3
De player is al verbonden op mijn arduino nano.
TX /RX zitten op 10 en 11.
Precies zoals de code onderaan aangeeft werkt dit prima
Nu moet het geluid en licht nog gelijk lopen na het indrukken van de knop.
En wachten in de blauwe puls tot er weer gedrukt word.

Dit is de code die we tot nu toe nog hebben gemaakt
En werkt naar behoren.
Misschien hier en daar nog wat aanpassingen als eenmaal het geluid samen loopt.


Code: Alles selecteren
#include "FastLED.h"
#include <EEPROM.h>
#define NUM_LEDS 4
CRGB leds[NUM_LEDS];
#define PIN_LEDS 4

#define Grenade_Trigger 2
byte selectedEffect = 2;

bool DetonationActive = false;

void setup()
{
  FastLED.addLeds<WS2811, PIN_LEDS, GRB>(leds, NUM_LEDS).setCorrection( TypicalLEDStrip );
  digitalWrite (Grenade_Trigger, HIGH);  // internal pull-up resistor
  attachInterrupt (digitalPinToInterrupt (Grenade_Trigger), DetonationTrigger, CHANGE); // controleer of de granaat hendel wordt overgehaald
}

// *** REPLACE FROM HERE ***
void loop() {
 
  if (DetonationActive == true) {
    // tijd om te ontploffen, doorloop de volgende stappen
   
    // LED 1 by 1
    LEDloop();

    //Strobe
    Strobe(0xff, 0xff, 0xff, 5, 50, 500);
   
    delay(5000);
    DetonationActive = false; // reset de ontsteking
  }

  else {
    //RGBLoop - no parameters - deze loop blijft die gewoon doorlopen totdat de triggger is overgehaald
    RGBLoop();
  }

}


void DetonationTrigger() {
  if (digitalRead (Grenade_Trigger) == HIGH ) {
    // met de regel hierboven controleren we of de trigger is ingedrukt
DetonationActive =true;
  }
}

// LED EFFECTS FUNCTIONS

void RGBLoop(){
  for(int j = 0; j < 2; j++ ) {
    // Fade IN
    for(int k = 40; k < 256; k++) {
      switch(j) {
        case 0: setAll(0,0,k); break;
      }
      showStrip();
      delay(3);
    }
    // Fade OUT
    for(int k = 255; k >= 40; k--) {
      switch(j) {
        case 0: setAll(0,0,k); break;
      }
      showStrip();
      delay(3);
    }
  }
}

void LEDloop() {
  leds[3] = CRGB(255, 0, 0);
  FastLED.show();
  delay(380); 
  leds[2] = CRGB(255, 0, 0);
  FastLED.show();
  delay(380);
  leds[1] = CRGB(255, 0, 0);
  FastLED.show();
  delay(380);
  leds[0] = CRGB(255, 0, 0);
  FastLED.show();
  delay(1100);
}

void Strobe(byte red, byte green, byte blue, int StrobeCount, int FlashDelay, int EndPause){
  for(int j = 0; j < StrobeCount; j++) {
    setAll(red,green,blue);
    showStrip();
    delay(FlashDelay);
    setAll(0,0,0);
    showStrip();
    delay(FlashDelay);
  }
}

// ***************************************
// ** FastLed/NeoPixel Common Functions **
// ***************************************

// Apply LED color changes
void showStrip() {
 #ifdef ADAFRUIT_NEOPIXEL_H
   // NeoPixel
   strip.show();
 #endif
 #ifndef ADAFRUIT_NEOPIXEL_H
   // FastLED
   FastLED.show();
 #endif
}

// Set a LED color (not yet visible)
void setPixel(int Pixel, byte red, byte green, byte blue) {
 #ifdef ADAFRUIT_NEOPIXEL_H
   // NeoPixel
   strip.setPixelColor(Pixel, strip.Color(red, green, blue));
 #endif
 #ifndef ADAFRUIT_NEOPIXEL_H
   // FastLED
   leds[Pixel].r = red;
   leds[Pixel].g = green;
   leds[Pixel].b = blue;
 #endif
}

// Set all LEDs to a given color and apply it (visible)
void setAll(byte red, byte green, byte blue) {
  for(int i = 0; i < NUM_LEDS; i++ ) {
    setPixel(i, red, green, blue);
  }
  showStrip();
}


DFPlayer MP3 module
Als ik deze code in de arduino nano zet.
Dan begint de player de mp3 bestand continu af te spelen.



Code: Alles selecteren
 #include "Arduino.h"
#include "SoftwareSerial.h"
#include "DFRobotDFPlayerMini.h"

SoftwareSerial mySoftwareSerial(10, 11); // RX, TX
DFRobotDFPlayerMini myDFPlayer;
void printDetail(uint8_t type, int value);

void setup()
{
  mySoftwareSerial.begin(9600);
  Serial.begin(115200);
 
  Serial.println();
  Serial.println(F("DFRobot DFPlayer Mini Demo"));
  Serial.println(F("Initializing DFPlayer ... (May take 3~5 seconds)"));
 
  if (!myDFPlayer.begin(mySoftwareSerial)) {  //Use softwareSerial to communicate with mp3.
    Serial.println(F("Unable to begin:"));
    Serial.println(F("1.Please recheck the connection!"));
    Serial.println(F("2.Please insert the SD card!"));
    while(true){
      delay(0); // Code to compatible with ESP8266 watch dog.
    }
  }
  Serial.println(F("DFPlayer Mini online."));
 
  myDFPlayer.volume(10);  //Set volume value. From 0 to 30
  myDFPlayer.play(1);  //Play the first mp3
}

void loop()
{
  static unsigned long timer = millis();
 
  if (millis() - timer > 3000) {
    timer = millis();
    myDFPlayer.next();  //Play next mp3 every 3 second.
  }
 
  if (myDFPlayer.available()) {
    printDetail(myDFPlayer.readType(), myDFPlayer.read()); //Print the detail message from DFPlayer to handle different errors and states.
  }
}

void printDetail(uint8_t type, int value){
  switch (type) {
    case TimeOut:
      Serial.println(F("Time Out!"));
      break;
    case WrongStack:
      Serial.println(F("Stack Wrong!"));
      break;
    case DFPlayerCardInserted:
      Serial.println(F("Card Inserted!"));
      break;
    case DFPlayerCardRemoved:
      Serial.println(F("Card Removed!"));
      break;
    case DFPlayerCardOnline:
      Serial.println(F("Card Online!"));
      break;
    case DFPlayerPlayFinished:
      Serial.print(F("Number:"));
      Serial.print(value);
      Serial.println(F(" Play Finished!"));
      break;
    case DFPlayerError:
      Serial.print(F("DFPlayerError:"));
      switch (value) {
        case Busy:
          Serial.println(F("Card not found"));
          break;
        case Sleeping:
          Serial.println(F("Sleeping"));
          break;
        case SerialWrongStack:
          Serial.println(F("Get Wrong Stack"));
          break;
        case CheckSumNotMatch:
          Serial.println(F("Check Sum Not Match"));
          break;
        case FileIndexOut:
          Serial.println(F("File Index Out of Bound"));
          break;
        case FileMismatch:
          Serial.println(F("Cannot Find File"));
          break;
        case Advertise:
          Serial.println(F("In Advertise"));
          break;
        default:
          break;
      }
      break;
    default:
      break;
  }

}

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor nicoverduin » 17 Mrt 2018, 20:02

hoeveel mp3 files staan er op het sd kaartje?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten