Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 06 Mrt 2018, 17:07

die eeprom..

Ik heb deels de code hier vandaan...
https://www.tweaking4all.nl/hardware/arduino/arduino-alle-ledstrip-effecten-in-1/
( bijna onderaan de pagina staat een hele lange sketch met alle effecten er in.
Dat heb ik zo over genomen.
Als ik de eeprom weg haal aan het begin.
Dan werkt de sketch niet meer...

Ik zou ook niet weten waarom die er in zit en wat het doet..
Al doende leert men.. lol

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor baco1978 » 06 Mrt 2018, 17:43

had je het hele stuk weggehaald dan?

Om er voor te zorgen, dat je er wat van opsteekt
kan je me/ons vertellen wat iedere regel doet?

Code: Alles selecteren
// *** REPLACE FROM HERE ***
void loop() {
  EEPROM.get(0,selectedEffect);
 
  if(selectedEffect>1) {
    selectedEffect=0;
    EEPROM.put(0,0);
  }
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 06 Mrt 2018, 18:55

Sorry Baco..

Ik heb alleen gedaan wat er op Tweaking4all staat gedaan.
Ik heb de sketch zodanig aangepast en mee gespeeld dat ik weet welke waardes verandert kunnen worden om juist dat effect te krijgen
En ik moet zeggen... dat is mij aardig gelukt.
Ik heb er een knop bij geplaatst om de effecten te veranderen
( De knop moet straks het explosie effect geven en het geluid )
In het filmpje kon je zien dat het werkte
Alleen bij het explosie effect bleef het daar hangen... en ging niet terug naar het eerste effect. ( de blauwe pulserende effect )

Ik vind het leuk om 1. jullie te laten zien wat ik aan het doen ben
2. foto's / video's delen
3. misschien dat er iemand mij tips kan geven hier van als je dit bijvoorbeeld ergens daar plaats in je sketch.
Dan werkt het een stuk beter

Maar zo ver ik er achter ben wat die EEPROM doet
Zo ver ik begrijp er van is dat die de opdracht geeft welk effect er als eerste moet worden afgespeeld.
Bij "case 0" / Case 1 enz enz
Daar na zie dat het woord "break;" staat
En gaat het niet naar het volgende effect...
Pas als de knop word ingedrukt gaat die naar het 2e effect....
Bij mij zijn Case 1 en Case 2 eigenlijk aan elkaar en zal die ook gelijk achter elkaar afspelen met een tijds Delay wat aardig overeenkomt met het geluid dat ik heb liggen.

Maar gisteravond werkte het vlekkeloos... alleen dat die niet terug ging naar het eerste effect.
Ik heb met de 3D printer nog even een ander beter onderdeel gemaakt zodat de bedrading weg gewerkt kan worden en de knop op zijn plaats.
Maar ik wilde het weer aansluiten zoals het was.
En helaas op een of andere manier werkt de knop niet meer.
Ik denk niet dat het in de sketch zit
De knop heeft 4 pins... gisteren heb ik er maar 2 gebruikt ( 5V en andere op de Nano / Uno op pin 2 )
Ik heb 3 van dat soort knoppen maar geen van allen willen werken.
Dus dat ben ik momenteel aan het uitzoeken


Of...
ik moet over stappen op de neopixel sketch....

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 06 Mrt 2018, 20:34

ik geef het op denk ik.... :oops:


EDIT:
Ken je dat....
wil je het bijna opgeven....
doe je eindelijk het goede en werkt het weer ? :roll:

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor baco1978 » 07 Mrt 2018, 00:40

Ehmmmm..... opgeven niet, maar soms moet je het gewoon even aan de kant schuiven en het (even) laten rusten.

in ieder geval fijn dat je het niet opgeeft.

ik heb het bovenste stuk van je code aangepast

Code: Alles selecteren
#include "FastLED.h"
#include <EEPROM.h>
#define NUM_LEDS 4
CRGB leds[NUM_LEDS];
#define PIN_LEDS 4

#define Grenade_Trigger 2
byte selectedEffect = 2;

bool DetonationActive = false;

void setup()
{
  FastLED.addLeds<WS2811, PIN_LEDS, GRB>(leds, NUM_LEDS).setCorrection( TypicalLEDStrip );
  digitalWrite (Grenade_Trigger, HIGH);  // internal pull-up resistor
  attachInterrupt (digitalPinToInterrupt (Grenade_Trigger), DetonationTrigger, CHANGE); // controleer of de granaat hendel wordt overgehaald
}

// *** REPLACE FROM HERE ***
void loop() {
 
  if (DetonationActive == true) {
    // tijd om te ontploffen, doorloop de volgende stappen
   
    // LED 1 by 1
    LEDloop();

    //Strobe
    Strobe(0xff, 0xff, 0xff, 3, 100, 500);
   
    delay(5000);
    DetonationActive = false; // reset de ontsteking
  }

  else {
    //RGBLoop - no parameters - deze loop blijft die gewoon doorlopen totdat de triggger is overgehaald
    RGBLoop();
  }

}


void DetonationTrigger() {
  if (digitalRead (Grenade_Trigger) == HIGH ) {
    // met de regel hierboven controleren we of de trigger is ingedrukt 
DetonationActive =true;
  }
}




als het goed moet dit iig een deel doen van wat jij wilt
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 07 Mrt 2018, 10:42

Oke dat werkt
Hij reageert op de knop en gaat terug naar de eerste puls loop

Maar na de flash...
Gaan alle leds uit enkele seconden... en dan pag komen de blauwe leds terug

Ik laat hem nu even aan zonder iets te doen kijken of hij niet zo maar begint..

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor baco1978 » 07 Mrt 2018, 12:02

Fijn om te lezen dat dat gedeelte werkt

De regel

delay(5000); // deze regel mag je ook weghalen

die zorgt er voor dat de granaat eerst een paar secondes uit is en daarna weer naar de "ruststand" gaat
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 07 Mrt 2018, 12:42

Ja had hem al gevonden dank je wel

hier even een filmpje wat hij nu op dit moment doet... sorry voor mijn engels.
https://www.youtube.com/watch?v=taH3Ui-HjX4

Natuurlijk ben ik nog even aan het spelen met de instellingen van de loops..
Wat ik op merk is dat als je de knop indrukt dat het niet altijd gelijk begint.
Ene keer duur het 2 seconden en de andere keer gelijk
Ik ben er achter dat hij eerst de pulserende loop wil afmaken ( is ook best logies )
Is dat te verhelpen ?

Berichten: 21
Geregistreerd: 28 Feb 2018, 21:54

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor arfleming » 07 Mrt 2018, 14:04

Mocht het niet te verhelpen zijn.
Dan gaan we kijken welke mp3 module ik er bij ga zetten...
en ik zie deze...
https://benselectronics.nl/mp3-uart-seriele-module-arduino/

Aansluiting:
http://www.amazingtips247.co.uk/2015/11/how-to-play-sound-tracks-with-catalex.html

Alleen heb ik wel een speakertje
En natuurlijk verwacht ik geen 7.1 HD geluid.
Om hem er in te verwerken in de grijze body.
Mag hij niet groter zijn dan 3,5 tot 4cm in diameter.

Ik heb echter een speaker liggen
https://www.vanallesenmeer.nl/Mini-Metal-Speaker-8-ohm-0,5W-van-adafruit-1890
Maar weet nog niet of het geluid uit dit speakertje redelijk is...

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino Nano, SD card reader mp3/wav file

Berichtdoor baco1978 » 07 Mrt 2018, 14:57

Ik heb het filmpje bekeken (voor een deel zonder audio) en het ziet er goed uit.

in de RGBloop funktie zal je dan voor zowel de fade in als fade out

een: IF DetonationActive

moeten verwerken die daarna de k waarde naar minimaal of maximaal (ligt aan het deel wat dan aktief is) insteld
Met vriendelijke groet Arjan

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten