Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Feb 2018, 12:57

Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Isky » 02 Feb 2018, 14:04

Als arduino liefhebber kwam ik op het idee om een op afstand bestuurbare boot te maken.
Dus ik onderdelen besteld namelijk; Arduino Uno en -Nano, NRF24L01 wireless module en en een Turbo JET met 390 Motor.
Nadat na veel testen de verbinding eindelijk werkte ben ik de boot gaan bouwen en een frame voor de afstandsbediening.

Nou ben ik begin deze maand op een beurs geweest en kwam ik bij een stand dat kneedbaar plastic demonstreerde.
Ik was er zo van onder de indruk dat ik meteen een kilo heb gekocht met pigmenten ( voor de behuizing ).

Even een korte uitleg over protoplast.

Protoplast is een nieuwe generatie van kunststof met bijzondere eigenschappen.
Op kamertemperatuur is Protoplast een opaak witte kunststof, veel sterker en taaier dan polyethyleen (de plastic bakjes die we thuis gebruiken). Je kan het alle kleuren geven door het te mengen met pigment.

Protoplast is vriendelijk voor het milieu doordat het Biologisch composteerbaar is.

Dit materiaal is kneedbaar bij 60 graden Celcius, en is een hotmelt bij hogere temperaturen. Met andere woorden door het bijvoorbeeld week te maken in warm water krijg je een kneedbaar plastic dat je in allerlei vormen kan brengen. Protoplast is een echte Thermoplast en kan oneindig vaak hervormd worden door deze weer op te warmen.

Bron: https://www.protoplast.nl

Op de foto,s zie je hoe ik de componenten op een plak protoplast heb vastgezet, zonder schroeven, slechts een bak heet water is nodig. Inmiddels heb ik een start gemaakt met de boot zelf.

Ik hou je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Bijlagen
foto afstandsbediening-.jpg
foto afstandsbediening-.jpg (67.61 KiB) 7470 keer bekeken
boot-.jpg
boot-.jpg (59.16 KiB) 7470 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Koepel » 02 Feb 2018, 16:04

Zei iemand "kneedbaar plastic" ? :D
@Isky, kun je uitleggen hoe je dunne wanden maakt ? Dat is mij nog niet gelukt.

PCL = Polycaprolactone = https://nl.wikipedia.org/wiki/Polycaprolacton

Het is minder sterk dan nylon.
Het is volledig veilig. Zuiver PCL kan zelfs binnenin een menselijk lichaam door dokters gebruikt worden.
Het wordt ook gebruikt voor 3D printers.

Te koop bij:
Protoplast: https://www.protoplast.nl/
Plastyfix: http://www.plastyfix.nl/
En vele andere winkels.
Het is zo'n 30 tot 35 euro per kilo. Dat is duur, maar het kan wel steeds opnieuw gebruikt worden.
Als iemand weet waar het goedkoper is, dan hoor ik het graag.

Wanneer je liever zelf iets maakt dan het te kopen, dan is het mooi materiaal:
Een haakje voor een handdoek.
Een ring voor een douchegordijn.
Een betere grip voor een knop of waterkraan (als de kraan maar niet te warm wordt).
Ik gebruik het ook voor een metalen ledikant die ik over het laminaat wil schuiven. Met een paar voetjes van PCL gaat dat prima.

Voor pigment gebruik ik ceramic poeder pigment. Vooral de Neon kleuren doen het goed. Dat is ook op AliExpress te koop, maar let op hoeveel gram je uiteindelijk krijgt voor welke prijs.

Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Feb 2018, 12:57

Re: Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Isky » 02 Feb 2018, 16:12

Je kan een dunne plaat maken door het te walsen met een siliconen wals of stalen buis. Of een klont op een glasplaat/snijplank leggen met 2 stokjes als afstandhouder ernaast en dan een tweede glasplaat/snijplank erop duwen/staan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Koepel » 04 Feb 2018, 03:09

Dat walsen met een roller heb ik geprobeerd, dat werd een puinhoop.
Een glasplaat zou misschien gehard glas moeten zijn. Als ik het ergens tussen klem, dan koelt het snel af of het plakt er aan.

Ik zie dat er siliconen deegrollers bestaan. Die ga ik bestellen.

Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Feb 2018, 12:57

Re: Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Isky » 04 Feb 2018, 13:40

Beste Koepel,


Ik heb een siliconen deegroller 3 a 4 euro bij de Action gekocht (al wel vrij lang geleden ) hier plakt het echt niet aan vast! is vooral handig voor iets kleinere plakken.
de grote doe ik tussen de 2 glasplaten.

Het walsen met een houten deegroller wil echt niet
tegen het plakken kun als lossings middel een beetje olijfolie gebruiken.
Het plastic smelt vanaf 60 graden en wordt vanaf 80 graden echt kleverig.

De glasplaten die ik gebruik zijn inderdaad van gehard glas (wel zo veilig) op glas plakt het niet, of springt weer los als het weer hard geworden is.
Maar met snijplanken wou dit ook best goed.
Tip pak de deegroller niet bij de rollers maar in het midden gebruik hem al meer als buis.
ook hier kun je 2 sate-prikkers gebruiken als afstands houders.

Om de randen aan elkaar te smelten maak ik alleen de randen even zacht en masseer de randen in elkaar vast.
ook een grandbrulee brander is echt reuze handig om erbij te hebben. (maar niet lang op 1 plek houden anders verbrand(degradeerd) het plastic heel snel.)
hiermee is het ook heel handig om een streep te verwarmen, om de plak dan net als bij metaal te kunnen "zetten" /buigen.

Op de site van Protoplast.nl staan best veel handige tips om er goed mee te kunnen werken.
Kijk het volgende filmpje maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=fNqYXTKUSho
Gr. Isky

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Koepel » 04 Feb 2018, 14:36

Bedankt voor de goede tips 8-)

Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Feb 2018, 12:57

Re: Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Isky » 16 Feb 2018, 16:13

Hier weer een paar foto,s van de volgende stappen. De boot is dichtgemaakt en de turbojet motor is geplaatst en nog even een foto vanuit de scheepswerf van het skelet.
Bijlagen
bootmetmotor.jpg
Boot van Kneedbaar plastic Protoplast
bootmetmotor.jpg (64.15 KiB) 7303 keer bekeken
boot skelet.jpg
Boot skelet gemaakt van kneedbaar plastic Protoplast
boot skelet.jpg (68 KiB) 7303 keer bekeken

Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Feb 2018, 12:57

Re: Met kneedbaar-plastic je eigen frame en behuizing maken!

Berichtdoor Isky » 16 Mrt 2018, 17:11

frame boot.jpg
frame boot.jpg (56.75 KiB) 7069 keer bekeken


Vast begonnen met het testen van de besturing.
Het frame heb ik ook gemaakt van protoplast met een beetje geel pigment.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten