welke arduino is het meest geschikt voor....

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 Okt 2017, 18:57

welke arduino is het meest geschikt voor....

Berichtdoor FritsOv » 04 Okt 2017, 17:02

Hallo,

Ik wil graag een projectje starten voor mezelf.
Voordat ik begin heb ik een inventarisatie gemaakt voor materialen die ik denk nodig te zijn voor aansturing of als signaal/controle.
Na deze inventarisatie vraag ik mij af welke arduino ik het beste kan gebruiken.

De volgende materialen
• Gyroscoop 1 x
• Led (Ok)
• Led (Fail)
• Sensor (druk of schakelaar) Punt A
• Sensor ( druk of schakelaar) Punt B
• 4 x contact schakelaar
• 2 x Motor Punt A
• LCDscherm Nokia 5110

De sensoren die ik in bovenstaande lijstje noem ben ik nog niet echt over uit, het is of een mechanische oplossing met een simpele pushbutton of een weegschaal/druk sensor.
2 sensoren dienen er voor
de motoren dacht ik aan een stappenmotor

Dus concreet is mijn vraag, welke arduino en hoe zouden de componenten het beste aangesloten kunnen worden (poortnummers)

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Groet
Frits

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: welke arduino is het meest geschikt voor....

Berichtdoor nicoverduin » 04 Okt 2017, 17:51

Zal aan mij liggen maar met tite ... voor.... weet ik niet wat je wilt bouwen. Daarnaast weet ik niet wat je ervaring tot nu toe is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 02 Okt 2017, 18:57

Re: welke arduino is het meest geschikt voor....

Berichtdoor FritsOv » 04 Okt 2017, 21:46

Ik wil een level systeem bouwen zoals het voorbeeld ergens in dit forum gebruikt is als level voor een caravan. Op dat systeem wil ik graag in het klein voortborduren.

heb niet veel ervaring, het is wat dat betreft wat lang geleden.
Maar stap voor stap zou het toch moeten lukken...

Laat ik beginnen met de gyroscoop.
Die heb ik aangesloten op een uno. ik lees hem met behulp van de code zoals die ergens op dit forum al staat.
Openen van de seriele en een commando C sturen calibreert inderdaad de Gyroscoop en geeft mij wat waardes.


Dus de volgende stap is aansturen van de motoren.
Maar vraag mij af voordat ik nou gelijk alle poorten begin toe te wijzen in de software welk bordje ik voor het hele project het beste zou kunnen gebruiken.

groet en bedankt voor je antwoord.
Frits

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: welke arduino is het meest geschikt voor....

Berichtdoor Koepel » 05 Okt 2017, 00:12

Een gyroscoop heeft niets te maken met een waterpas. Je bedoelt waarschijnlijk een accelerometer ;)

Heb je een 3.3V sensor met een 3.3V I2C bus op een 5V Arduino Uno aangesloten ? Hoe ?

Zou je dat nu wel doen ? Zo'n Nokia 5110 schermpje ? Ik heb zo'n schermpje, tjonge tjonge wat een bagger scherm, lastig iets op te lezen.
Volgens mij is een 5110 voor 3.3V, maar met wat weerstanden kan hij ook op een 5V Arduino.
Je kunt bijvoorbeeld ook een OLED scherm of een Nextion scherm kopen.

Een weegschaal/druk sensor is heel wat anders dan een pushbutton. Ken je de KISS regel ? https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe.

Een 5V Arduino Uno kan een led sturen met 20mA.
De nieuwere 3.3V Arduino boards kunnen soms maar 7mA leveren met een pin.
Maar op een 3.3V Arduino board kan zonder problemen een 3.3V sensor aangesloten worden.

De "motor driver" (een printje dat de motor aanstuurt) hangt helemaal van de gekozen motors af. Je kiest eerst een motor, en daar zoek je een motor driver bij. Wanneer je een (te) grote motor kiest, dan is de motor driver vaak duurder dan de motor zelf.

Hoe zit het met de power ? Is het de bedoeling om een accu te gebruiken ?

Conclusie: Er is geen ideaal Arduino bordje voor jouw situatie. Een Arduino Uno kan prima, maar ook een Arduino Due of Arduino Zero. Je hebt nu eenmaal al een Arduino Uno, als je daar een I2C level shifter bij koopt, dan kun je daar mee verder gaan.
Ik gebruik deze: https://www.aliexpress.com/item/3pcs-Level-Converter-Modules-For-Arduino-IIC-I2C-Logic-Level-Converter-Bi-Directional-Board-5V-to/32612226792.html.
De meeste anderen gebruiken deze: https://www.aliexpress.com/item/IIC-I2C-level-Converter-Conversion-module-5V-to-3V-System-Compatible-Module-Dedicated/32501836382.html.
Ze zijn electronisch hetzelfde.
Die tweede kost 26 eurocent. Daar wordt het voor gemaakt, de iDeal kosten van betaald, in een envelop gestopt, per vliegtuig naar je verstuurt, de postnl gooit het door je brievenbus, en dat alles voor 26 eurocent :shock:

P.S.: Dat levert soms rare situaties op. Als ik op AliExpress een 3D kerstkaart koop van 1 euro (met gratis verzenden), en die blijkt zwaarder te zijn dan 20 gram, dan moet ik er twee postzegels op plakken om hem binnen Nederland te versturen. Dat is dus duurder dan de kaart en het verzenden vanuit China :o

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: welke arduino is het meest geschikt voor....

Berichtdoor shooter » 05 Okt 2017, 09:44

Het kan met een UNO, als je dan in je programma bovenaan een paar defines zet, dan kun je simpel overstappen naar een ander bordje als blijkt dat een UNO te vol raakt.
Als je ruimte genoeg hebt, zou ik gelijk een MEGA gebruiken, poorten en geheugen genoeg.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 02 Okt 2017, 18:57

Re: welke arduino is het meest geschikt voor....

Berichtdoor FritsOv » 05 Okt 2017, 11:57

@Shooter, @Koepoel, @Nicoverduin
Hartelijk dank voor de input.

Dank je Shooter door jou bijdrage besef ik dat ik gelijk kan starten met een uno board.

Koepel, tja de motoren worden nog wel een dingetje want dat zullen niet de lichtste zijn. het is de bedoeling om een accu te gebruiken. het e.e.a. in vergelijk met een mover trekt het behoorlijk wat amps...
Dank je voor je opmerking over de Nokia ook dat zal ik dan maar heroverwegen.

KISS ken ik vandaar dat ik ook twee opties geef. een simpele push zal dan voor wat betreft code etc het meest KISS zijn echter mechanisch kon dat wel eens een hele andere afweging tot gevolg hebben. Vooralsnog ga ik uit van een simpele aan/uit contact wat met een veer geactiveerd wordt.

de specs voor de accelerator zijn:
1. Chip: MPU-6050
2. Power supply: 3v-5V power
3. Gyroscope range: +/-250 500 1000 2000°/s
4. Acceleration range: +/-2 +/-4 +/-8 +/-16g
5. Communication: standard IIC communication agreement
6. Chip built-in 16 bit AD converter, 16 bits of data output
7. Pin spacing 2.54mm

Ik heb deze aangesloten op:
3.3 V
GRND
A4 -- SDA
A5 -- SCL
D2 -- INT

Ergens heb ik gelezen dat met 3.3 v aansluiting er twee sensoren via de I2C bus aangesloten kan worden
Jouw voorstel ga ik bekijken.

Tot zover bedankt!
Mochten er nog ideeen of opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.

Groet
Frits

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten