Aansturen 6V elektromagneet

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 Sep 2017, 09:09

Aansturen 6V elektromagneet

Berichtdoor Hans Mol » 04 Sep 2017, 09:19

Beste mensen,

Graag wil ik mij even voorstellen. Mijn naam is Hans Mol, 59 jaar en ben een absolute newbie op het gebied van Arduino.
Ik wil jullie graag het volgende probleem voorleggen.
Ik zou middels de Arduino Uno graag een 6V elektromagneetje willen aansturen. Dus aan/uit zetten.
Echter de Arduino levert max 5V. Ik begrijp dat ik de elektromagneet dan het beste met een externe voeding kan aansturen maar mijn vraag is dan hoe sluit je dit dan aan op de Arduino? Heeft iemand daar een schema van?

Alvast bedankt voor jullie input.

Groeten,

Hans

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Aansturen 6V elektromagneet

Berichtdoor Koepel » 04 Sep 2017, 10:00

Vrijwel alles is mogelijk. Zolang de GND van de Arduino maar verbonden is met de GND van de 6V en je een flyback diode gebruikt.

1 ) een module met een relais, dat werkt prima maar is ouderwets, en je hoort klik-klik geluiden als je heel goed luistert.
2 ) gewone transistor. De Arduino kan 20mA met een pin leveren, dus dat is voldoende voor een wat stevige transistor.
3 ) darlington transistor. Dit is de klassieke oplossing, maar een Darlington transistor, daar is geen lol aan.
4 ) mosfet. Dit is de moderne oplossing. Het moet een speciale "logic level" mosfet zijn.

http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/connect-a-dc-motor/
http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/connect-a-relay/

Zie je die diode naast het relais en de motor ? Dat is de flyback diode. Bij het uitschakelen ontstaat er een spanningpiek die kan doordenderen in het Arduino board. Die diode is echt nodig.

Maar uhm... stel dat je 6V en een Darlington transistor gebruikt, dan ontstaat er spanningval van 1.2V over de Darlington transistor. Het elektromagneetje krijgt dan 6V - 1.2V = 4.8V.
Stel dat je het elektromagneetje op 5V gebruikt en een mosfet (of gewone transistor) gebruikt, dan krijgt het misschien 4.9V, en dat is dus net iets meer.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aansturen 6V elektromagneet

Berichtdoor shooter » 10 Sep 2017, 21:14

simpele is een ULN2003 bijv, kun je gelijk meerdere aansluiten.
of inderdaad een simpele transistor (plus een diode)
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten