Automaat speeltuin

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 01:52

Automaat speeltuin

Berichtdoor sansites » 27 Jul 2017, 02:05

Goedenacht allemaal,

Ik ben een 16 jarige jongen die graag een Arduino beter wilt leren, en ik hou wel van een uitdaging! :)
Ik mag voor een speeltuin een automaat in de vorm van een dier die een verassing ''poept'' maken, vergelijkbaar met ezeltje strekje uit de Efteling, maar toch iets anders :P het mechanisme zit er al in. De elektro mag ik doen,
ik ben dit project begonnen omdat ik het vrijwillig doe en hun zien het ook voor mij als een leermiddel, en als het toch niet lukt is het niet erg zeg maar,

Ik wil dit op een Arduino dus gaan doen, echter zijn er nog wat problemen.
Ik weet niet specifiek wat voor MP3 module ik nodig heb, want er moet dus ook bij inworp geluiden ontstaan, en ik weet ook niet zo goed hoe je die aansluit, want het lijkt me niet dat je dit in de Arduino (uno) zelf kunt inprikken.

Ik heb dus qua elektra het volgende

-3 microswitch
-2 elektromotor 12v
-Muntproever

Het moet dus met de staart bewegen, voor dat de verassing er uitrolt, de staart heeft 2 microswitch's, de staart moet namelijk een paar seconde omhoogstaan
voor/nadat de verassing er uit rolt, dan draait hij verder, tot de volgende microswitch en dat is zijn eindpunt. Het mechanisme voor de verassing heeft ook
een microswitch bij de motor, maar dan 1. Heel duidelijk deze draait rond tot dat hij een hele ronde heeft gedraaid.

De elektro motors zijn voor de staart en het mechanische voor de verassing. Ik vind het nog wat lastig, hoe krijg ik 12v op een Arduino aangezien die altijd 5v is?

En natuurlijk de muntproever ook.

Zoals jullie zien, ik weet er nog niet zoveel van. Maar ik ben snel lerend en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Natuurlijk een paar voorbeeldcodes zijn altijd welkom.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Automaat speeltuin

Berichtdoor Koepel » 27 Jul 2017, 07:28

Bij zo'n mp3 module is het belangrijk dat het gaat werken.
Er is van alles te koop waar geen of slechte libraries voor zijn, terwijl de library net zo belangrijk is.
Bijvoorbeeld deze komt met een library: https://www.adafruit.com/product/1788

Om een motor aan te sturen is er een module nodig. Dat heet een "driver" of "motor driver".
Dit is een eenvoudige voor een brushed DC motor: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-Dual-Motor-Driver-1A-TB6612FNG-forArduino-Microcontroller-Better-than-L298N/32687141108.html
Hier is een overzicht van allerlei modules voor brushed DC motors: https://www.pololu.com/category/11/brushed-dc-motor-drivers

Ik schrijf "brushed DC motors", want er zijn een stuk of tien verschillende soorten motors. Wanneer je speelgoed open maakt, dan zit daar meestal een brushed DC motor in, dat is het meest gangbare.

Een motor driver kies je pas nadat je een motor hebt gekozen. Kies eerst een bepaald type motor met een bepaald voltage en kracht (en misschien een vertraging). Pas daarna kun je er een geschikte motor driver bij kiezen. Kijk niet raar op, als de motor driver duurder is dan de motor zelf.

Dit is een coin acceptor: https://www.sparkfun.com/products/11719.

Zijn de microswitches de enige veiligheid ? Het is misschien beter om daar nog een paar extra veiligheden bij te doen. Bijvoorbeeld door de kracht van de motor te beperken, of een slip-koppeling, en de Arduino die de motor niet te lang aan zet, enzovoorts.

Wat heb je al met de Arduino gedaan ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automaat speeltuin

Berichtdoor nicoverduin » 27 Jul 2017, 08:20

Die VS1053b modules kun je ook op Aliexpress vinden hoor. Uiteindelijk is het dezelfde chip. Alleen heeft dat Adafruit ding een ingebouwde 2x3W versterker. Maar dan is het nog maar de vraag of dat voldoende is in grote ruimtes. En er zijn zat klasse-D versterkers voor een habbekrats te vinden. Zit trouwens een lekker Hammond geluidje in die VS1053B chip.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 6
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 01:52

Re: Automaat speeltuin

Berichtdoor sansites » 27 Jul 2017, 11:40

Koepel schreef:Bij zo'n mp3 module is het belangrijk dat het gaat werken.
Er is van alles te koop waar geen of slechte libraries voor zijn, terwijl de library net zo belangrijk is.
Bijvoorbeeld deze komt met een library: https://www.adafruit.com/product/1788

Om een motor aan te sturen is er een module nodig. Dat heet een "driver" of "motor driver".
Dit is een eenvoudige voor een brushed DC motor: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-lot-Dual-Motor-Driver-1A-TB6612FNG-forArduino-Microcontroller-Better-than-L298N/32687141108.html
Hier is een overzicht van allerlei modules voor brushed DC motors: https://www.pololu.com/category/11/brushed-dc-motor-drivers

Ik schrijf "brushed DC motors", want er zijn een stuk of tien verschillende soorten motors. Wanneer je speelgoed open maakt, dan zit daar meestal een brushed DC motor in, dat is het meest gangbare.

Een motor driver kies je pas nadat je een motor hebt gekozen. Kies eerst een bepaald type motor met een bepaald voltage en kracht (en misschien een vertraging). Pas daarna kun je er een geschikte motor driver bij kiezen. Kijk niet raar op, als de motor driver duurder is dan de motor zelf.

Dit is een coin acceptor: https://www.sparkfun.com/products/11719.

Zijn de microswitches de enige veiligheid ? Het is misschien beter om daar nog een paar extra veiligheden bij te doen. Bijvoorbeeld door de kracht van de motor te beperken, of een slip-koppeling, en de Arduino die de motor niet te lang aan zet, enzovoorts.

Wat heb je al met de Arduino gedaan ?


Hartelijk bedankt voor deze uitgebreide reactie! Ik heb nog niet zo gek veel gedaan, maar ik begrijp wel snel. Tot nu toe heb ik alleen iets gemaakte met LED's dus het is een overgang om van 5v ook met 12v te werken, ik heb geen idee wat voor module ik precies nodig heb, en eerlijk gezegd hoe je die van arduino tot motor aansluit

Dit zijn de motoren die in het beest zitten https://www.conrad.nl/nl/transmissiemot ... 20Overview

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automaat speeltuin

Berichtdoor nicoverduin » 27 Jul 2017, 12:04

Motor driver : https://www.aliexpress.com/item/New-Dua ... 38a09611cd


Daar gaat de 12V op. Alle Grounds aan elkaar aansluiten. De ingang van die driver is gewoon 0-5V. Net als de Arduino.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Automaat speeltuin

Berichtdoor shooter » 29 Jul 2017, 10:44

een paar simpele transistoren is al voldoende om de motoren aan te sturen. gewoon npn naar de gnd en daarboven de motor, en een diode voor de spikes.
Maak een schema in fritzing, en begin eens met een schema voor de software.
je kunt heel goed simuleren met een paar leds, dus lekker aan de gang.
een mp3 module kun je gebruiken, of een simpele recorder die je voed met 5 volt, waardoor deze gaat afspelen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten