Ethernet W5100 probleem

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor Koepel » 25 Jun 2017, 18:33

@hazanovo, Je modem/router maakt een thuisnetwerk. Alles wat je via een Ethernet kabel of wifi hebt aangesloten, zit op dat thuisnetwerk.
Het IP adres 192.168.0.33 is op je thuisnetwerk, en is verder nergens bekend.

Kijk eens bij http://www.whatsmyip.org/ of http://www.myip.nl/ of https://www.whatismyip.com/.
Daar staat je IP adres waarmee je bekend bent op het internet.

Wanneer je 4G kiest, dan maak je verbinding met de zendmast van de mobiele provider, en via het netwerk van de mobiele provider ga je het internet op. Dat zit je dus op het internet, en niet meer op je thuisnetwerk.

Wanneer je vanaf internet naar een apparaat wilt op je thuisnetwerk, dan zul je dat in de router moeten instellen. Dat is wat nicoverduin bedoelt. In de router kun je instellen dat als iemand jouw internet IP intypt in een browser, dat het via "port forwarding" naar je Arduino wordt gestuurd. Misschien is het nodig om een paar beveiligingen uit te zetten in de router. Het instellen is voor ieder merk router weer anders.
Misschien is het beter om niet zomaar de instellingen van de router te gaan veranderen.

Er zijn manieren om dat niet te hoeven doen. Bijvoorbeeld via MQTT vraagt de Arduino continue aan een website of er al een knopje op een webpagina is ingedrukt. Je kunt niet zomaar even "MQTT" gaan doen, net als met routers, modems en "port forwarding" vergt ook "MQTT" tijd om je er in te verdiepen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jun 2017, 18:39

Koepel schreef:Er zijn manieren om dat niet te hoeven doen. Bijvoorbeeld via MQTT vraagt de Arduino continue aan een website of er al een knopje op een webpagina is ingedrukt. Je kunt niet zomaar even "MQTT" gaan doen, net als met routers, modems en "port forwarding" vergt ook "MQTT" tijd om je er in te verdiepen.
Dat is voor de TS, mijns inziens", een grote brug te ver :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor hazanovo » 25 Jun 2017, 18:45

Het is gelukt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dank aan jullie beiden! Jullie zijn de best.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jun 2017, 19:32

En wat was de oplossing?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor hazanovo » 25 Jun 2017, 20:30

Het is dus - - > ip code van je locatie/ip code van Ed e router/ip van de w5100 (192.168.0.33)


Eigenlijk best logisch als je het eenmaal weet.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor Gij Kieken » 26 Jun 2017, 10:27

Tik bijvoorbeeld in je favorite browers myIp.nl of ietsdergelijks om je wan Ip te vinden.
Eens je dit Ip-adres hebt voeg daar jou port nummer bij en het zou moeten lukkken.

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor hazanovo » 26 Jun 2017, 21:43

Het gekke nu is, gisteren werkte alles perfect. Vandaag weer de arduino op de pc aangesloten, en wederom kan ik niet met de server verbinden. Ik heb helemaal niets met instellingen of code gedaan, de foutmelding die ik na lang laden krijg is: De server op 213.93.69.140 doet er te lang over om te antwoorden. Dat is de wan server.

Gisteren werkte het en vandaag niet meer.

Hoe kan dit nou weer ?


EDIT


Ik heb mij router herstart, en nu kan ik WEL op de server komen. Kijken of het probleem morgen hetzelfde is

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor hazanovo » 28 Jun 2017, 20:58

Ik heb het probleem gevonden, maar geen oplossing die ik wilde. Als arduino voor de eerste keer aangaat samen met de server is er geen probleem, dan kan ik via 4g verbinding maken met de server.

Wanneer ik de arduino uitzet en na 10 minuten weer opstart, dan kan ik geen verbinding maken met de server althans niet via 4g maar wel via de lokale thuis netwerk. Om dit op te lossen zet ik de modem uit en na paar seconden weer aan.

Na deze handeling heb ik weer verbinding met 4g.
Hoe kom ik hiervan af zonder de modem steeds aan en uit te zetten?

Iemand een idee ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor Koepel » 29 Jun 2017, 23:48

Je doet een client.stop(), dus daar zal het niet aan liggen.
Via 4G is de timing anders, en de W5100 is een wat oudere chip. Misschien dat het daar mee te maken heeft, maar eigenlijk heb ik geen idee, sorry.

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: Ethernet W5100 probleem

Berichtdoor hazanovo » 04 Jul 2017, 18:12

Als ik arduino uitzet voor 1 minuut dan kan ik wel weer verbinding maken met 4g, als het langer is dan 1 minuut dan kan ik geen verbinding maken met 4g ?! Ik kan echt nergens een oplossing vinden. De foutmelding die ik krijg van google chrome is dat de server van ziggo (213.**.**.**) te traag is met antwoorden.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten