ds18b20 en frequentie omvormer

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 Jan 2016, 17:26

ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor WiMac » 19 Jun 2017, 14:34

Hoi,
wij gebruiken een arduino om een zwembadsturing te automatiseren.
dwz : we sturen via de arduino een frequentieomvormer aan (starten/stoppen/snelheden van de pomp).
Maar we loggen ook temperaturen van het water, de zonnecollector en de omgeving.
Dit wordt via ethernet op een server geplaatst.
Nu de vraag : kan het zijn dat de frequentie omvormer de temp meting (ds18b20) verstoord?
zie bijlage : eerste deel van grafiek is zonder dat de FO in dienst is, je ziet wel wanneer hij wordt gestart...

thanks
Bijlagen
arduino.PNG
arduino.PNG (9.39 KiB) 9226 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor baco1978 » 19 Jun 2017, 15:23

hallo, dit is heel goed mogelijk.

Alleen is het niet de meting van de temperatuur die misgaat.
Het probleem zal hem eerder zitten in het verzenden van de data over de kabel.

le kabels van de sensor dicht in de buurt van kabels van en naar de FO?
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 12
Geregistreerd: 12 Jan 2016, 17:26

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor WiMac » 19 Jun 2017, 19:18

die liggen idd allemaal redelijk dicht in de buurt van elkaar.
maar daar iets aan doen is niet eenvoudig. er moet nu eenmaal een draadje van de arduino naar de FO...
of moet ik enkel de temp draden proberen te verleggen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor Koepel » 19 Jun 2017, 19:52

De DS18B20 werkt met een digitaal protocol waar een checksum in zit. Volgens mij staat dat ook standaard aan in de OneWire library, en ook als de DallasTemperature library wordt gebruikt dan wordt volgens mij die checksum gecheckt. De temperatuur is dus ook echt de temperatuur die de DS18B20 meet.

Zit de DS18B20 in de lucht of in het water ?

In de lucht pakt de DS18B20 gemakkelijk warmtebronnen op, die in de buurt zijn. Dus als er iets in de buurt warm wordt (zoals een pomp) dan gaat de DS18B20 omhoog met de temperatuur.

Ik weet niet of het door het zwarte plastic van de DS18B20 komt, of doordat het stralingswarmte (deep IR) oppikt, of omdat het temperatuurgevoelige deel weinig massa heeft, maar als er iets in de buurt van de DS18B20 een hogere temperatuur heeft, dan meet de DS18B20 een hogere temperatuur.

In het water meet de DS18B20 ook echt de watertemperatuur. Dat zou betekenen dat de pomp het water verwarmd. Dat is ook wel logisch omdat het water meteen als een soort waterkoeling voor de pomp werkt.

In de grafiek mis ik de temperaturen, en de tijd, en het moment dat de pomp aan gaat.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor shooter » 22 Jun 2017, 11:05

ja dat zijn storingen van de VFD, die zul je dus moeten minderen met schermkabel en filters.
bij die DS dingen is de stroom ook nog van belang, zet de sensoren goed warmtegeleidend vast
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor kockie » 22 Jun 2017, 11:22

Ik heb dezelfde ervaring met de combi van ds18b20 en een FO. Het gebruik van een afgeschermde kabel tussen FO en pomp heeft bij mij heel veel geholpen. Verder alle metingen van 85.00 graden weg gooien, die zijn (nagenoeg allemaal) foutief.
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Berichten: 12
Geregistreerd: 12 Jan 2016, 17:26

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor WiMac » 24 Jun 2017, 10:14

Bedankt alvast voor de tips en info.
nog enkele antwoorden op jullie vragen/opmerkingen :
* er wordt gemeten in het zwembadwater en in de verwarmde waterstroom van de zonnecollector. de buitentemp is gewoon lucht natuurlijk.
ze worden zeker niet beïnvloed door andere warmtebronnen.

Verder zal ik de voedingskabel van de FO naar de motor vervangen door een afgeschermde.
(zal in de betere "doe het zelf" wel te vinden zijn zeker? )

merci, ik geef feedback als het getest is.

Zou het kunnen dat mijn externe 5V voeding voor mijn DS18B20 te zwak is? (500mA)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor nicoverduin » 24 Jun 2017, 12:45

500ma voor de sensor? Te weinig? Ik mag hopen van niet. Wel neem ik aan dat de voeding dicht bij de sensor is. Anders gaat de voeding zakken met die dunne draadjes
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 12 Jan 2016, 17:26

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor WiMac » 25 Jun 2017, 11:32

@ nicoverduin

ik vroeg het me af want : momenteel heb ik 3 sensors aangesloten, lengte kabel is verschillend, van 5m tot 10m.
elk een eigen kabel die samenkomen en dan via één draadje naar de arduino gaan.
Het gekke is, 2 van drie werkt, met 3 krijg ik melding dat er één sensor niet te vinden is. En het maakt niet uit welke sensor ik niet aansluit.
Daarom dat ik dacht dat er mss te weinig spanning ( beter gezegd stroom) aanwezig was?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ds18b20 en frequentie omvormer

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jun 2017, 12:16

Ik denk dat je al mazzel hebt dat er überhaupt nog sensoren werken. Over dit soort afstanden is de capaciteit over de kabels zo hoog dat er van de blokgolven weinig overblijft. Voor het goede zou je met een scope moeten kijken hoe ze eruit zien. Wil je dit soort afstanden goed overbruggen moet je al richting currentloop oplossingen met line drivers. Dus bij de sensor het signaal omzetten naar 4..20mA en bij de Arduino weer van 4..20mA naar 0-5V TTL. Zo werkt dat in de industrie ook waarbij ook grotere afstanden overbrugd moeten worden.
Dat het niet uit maakt komt omdat op het moment dat je de 3e kabel aansluit, de totale capaciteit te groot wordt. Je zou kunnen meten wat de kabel capaciteit is met een eenvoudige capaciteitsmetertje waarbij de sensoren even niet gekoppeld zijn.
Daarnaast heb je nog eens de weerstand van de kabel. Die combinatie vertraagd de blokgolf pulsen van/naar de sensor.
Om je een idee te geven:
a) stel de kabel weerstand = 100 ohm over deze afstand
b) de capaciteit = 2000pF.(die heb je al gauw met dit soort afstanden)
Om de 5V aan de anderekant te bereiken is ongeveer 5 x R x C seconden nodig. Dus wordt dit 5 x 100 x 0.000000002 = 0.02milliseconden.
Maar ook de omgekeerde weg van 5V naar de 0 is nogmaals 0.02 milliseconden.
Per saldo heb je minimaal 0.04 millis seconden nodig om daadwerkelijk een puls over te brengen.
Dat betekent dat je je maximale overdracht die haalbaar is 1 / 0.00004 = 25000 Hz= 25kHz. Ga je met een hogere frequentie werken en ik meen dat die sensoren op een hogere frequentie zitten dan krijgen de pulsen niet de tijd om tussen de 5V en 0V te bewegen. Gevolg de Arduino herkent het niet.

Ik heb dit probleem als eens eerder gehad met te trage opto koppelaars. Ik werkte met I2C optisch gekoppelt. Op de scope zag je dan een mooi wiebeltje op de 5V. Onvoldoende om de gewenste snelheid te halen. Andere optokoppelaar en opgelost.

In jouw geval lijkt dit op hetzelfde (te meten met een scope). Vandaar het voorstel met current loop drivers/receivers. Die kunnen gerust 1200 meter overbruggen omdat de stroom varieert en niet de spanning zoals nu. Pas op het laatste moment zet je de stroom weer terug naar de TTL spanningen voor de Arduino.

bijvoorbeeld:
Afbeelding

En hier nog wat meer info over alle ellende waar je tegenaan kan lopen : https://www.maximintegrated.com/en/app- ... mvp/id/148
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten