Arduino PH meter + wifi

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Jun 2017, 11:23

Arduino PH meter + wifi

Berichtdoor arduinowifiph » 16 Jun 2017, 11:37

Beste Forumleden,

Ik zal mij even kort voorstellen, mijn naam is Jeroen en ik ben botanist.
Voor mijn hydrologische kweek ben ik op zoek naar een systeem om continue mijn pH-waarde van mijn water in de gaten te houden. Echter heb ik weinig tot geen ervaring met arduino, en daarom ben ik uitgeweken naar dit forum :D

Mijn vraag is; Is het mogelijk om onderstaande producten te combineren tot een werkend systeem?
- analoge pH sensor module
https://www.aliexpress.com/item/Liquid- ... 4.2.R3ufOM
- arduino uno
- esp8622

Ik heb al reeds gezocht op het internet, maar heb helaas hier niks over gevonden.
Wie kan mij helpen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino PH meter + wifi

Berichtdoor Koepel » 16 Jun 2017, 12:40

Hallo, welkom.

Ja hoor, dat kan werken.
Het is niet eenvoudig. Je zult zelf alles moeten maken. Dit forum is er niet voor om kant-en-klare programma's voor iemand te schrijven. Heb je programmeervaring ?

De PH sensor en de versterker-module is heel goedkoop. Verwacht er niet teveel van. Ik keek even naar het schema, en zie de ruis van een zenerdiode (weliswaar na een RC filter) door alles heen gaan. Ik vraag me af of de ingangsweerstand van de versterker wel hoog genoeg is. Het is ook niet galvanisch gescheiden.
Maar je moet ergens beginnen, dus voor die prijs is het een goede start.

De Arduino Uno samen met die PH sensor en versterker-module kan ook.

Dan ga je een ESP8622 aan de Arduino Uno verbinden voor wifi ? Dat is een beetje omslachtig.
Met de juiste firmware in een versie van de ESP8622 kun je de ESP8622 zelf als een Arduino compatible gebruiken (wemos of anders nodemcu). Dat is een 3.3V board met soms wel of vaak geen analog ingang. Een ESP32 heeft in ieder geval wel een analog ingang, en die kan ook als een Arduino-compatible gezet worden.


Je kunt een galvanische gescheiden versterker-module kopen die geschikt is voor 3.3V en 5V en een digitale interface heeft : https://www.tindie.com/products/rezahussain/dormant-labs-ph-module-v2/
Daar kun je dan van alles aan verbinden: Een Arduino Uno, een ESP8266 of ESP32 in Arduino-compatible mode.
Dan heb je nog een goede PH sensor nodig.

Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Jun 2017, 11:23

Re: Arduino PH meter + wifi

Berichtdoor arduinowifiph » 16 Jun 2017, 13:12

bedankt voor de reactie!
Nee ik heb geen programmeer ervaring.
Mijn doel is om via een android applicatie mijn ph-waarde van het water bij te houden. Maar ik heb blijkbaar een setup bedacht die volgens jou omslachtig is.
Wanneer ik deze setup neem:
https://www.aliexpress.com/item/Officia ... bfbd9cba8d

Wat kan ik hieraan toevoegen om deze te kunnen aflezen? Of heb jij zelf een eenvoudige setup in gedachten?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino PH meter + wifi

Berichtdoor Koepel » 16 Jun 2017, 16:22

Dat ziet er leuk uit, maar als je dat gekocht hebt en het ligt op je tafel ... wat dan ?
Weet je wat je dan koopt ? Het is alleen maar de PH sensor en de versterker-module. Dus niet het Arduino board, niet het shield, niet het display.
Je kunt beter iets kopen waarbij goede documentatie zit en een tutorial die je stap voor stap er doorheen loodst.

Een Android applicatie lijkt me meer iets voor bluetooth dan voor wifi.

Zoiets als dit heeft Bluetooth al op hetzelfde board: https://www.adafruit.com/product/2829

Maar als je geen programmeerervaring hebt, is er dan iemand die het voor je programmeert ?

Je kunt beter eenvoudig beginnen. Laat eens een paar ledjes knipperen, dan kun je zien of Arduino iets voor je is.
Bij Adafruit hebben ze goede tutorials die je kunt volgen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino PH meter + wifi

Berichtdoor shooter » 17 Jun 2017, 11:13

de sensor geeft een analoog signaal uit, en er is een lib te vinden om deze om te zetten naar een pH waarde, kijk op taobao.com
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Jun 2017, 11:23

Re: Arduino PH meter + wifi

Berichtdoor arduinowifiph » 17 Jun 2017, 21:45

Koepel schreef:Dat ziet er leuk uit, maar als je dat gekocht hebt en het ligt op je tafel ... wat dan ?
Weet je wat je dan koopt ? Het is alleen maar de PH sensor en de versterker-module. Dus niet het Arduino board, niet het shield, niet het display.
Je kunt beter iets kopen waarbij goede documentatie zit en een tutorial die je stap voor stap er doorheen loodst.

Een Android applicatie lijkt me meer iets voor bluetooth dan voor wifi.

Zoiets als dit heeft Bluetooth al op hetzelfde board: https://www.adafruit.com/product/2829

Maar als je geen programmeerervaring hebt, is er dan iemand die het voor je programmeert ?

Je kunt beter eenvoudig beginnen. Laat eens een paar ledjes knipperen, dan kun je zien of Arduino iets voor je is.
Bij Adafruit hebben ze goede tutorials die je kunt volgen.


De codes van de pH-probe die zijn bekend, alleen hoe kan ik die info(analoge data) die je op de computerscherm krijgt naar je smartphone sturen? Kun je die eenvoudig naar een website sturen?

Welke mogelijkheden zijn er? Ik had zelf nog iets van blyke gezien, zou dit iets kunnen worden?

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Arduino PH meter + wifi

Berichtdoor benvo » 13 Jul 2017, 18:39

Wanneer je kijkt onder "overige software". pH meting vind je misschien iets van je gading?


Groet,
Ben.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten