Iot Benelux

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Iot Benelux

Berichtdoor Dries » 01 Jun 2017, 12:05

Voor de Belgen onder ons of iemand die het weet, is er nu dekking in België voor het Iot en kunnen we aan de slag met een arduino via een iot interface en wat de kosten voor een abbonement.....?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Iot Benelux

Berichtdoor nicoverduin » 01 Jun 2017, 13:01

Dries
Ik denk dat je wat specifieker moet zijn. Er is in nl dekking via een aantal telecom aanbieders op zowel de 3/4g band en Kpn op de 868 mhz. Dan heb je nog het internetofthings netwerk wat door vrijwillers is opgericht. Daar moet je maar net mazzel hebben dat er een echte gateway in de buurt is. Ik was op de EA beurs op dinsdag enhet gadget werkte als een tierelier. Als ook op het ns station. Eenmaal bij mij thuis.... jammer dan. Jet hebt nl een 2 weg gateway nodig omdat OTAA wordt toegepast. En dan doen de meeste single channel gateways niet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Iot Benelux

Berichtdoor Dries » 01 Jun 2017, 14:01

Hi Nico,
ik zie mooie projectjes op het internet en onze vriend Massimo Banzi heeft de nieuwe MKRFOX1200 geintroduceerd en ik dacht laten we daar eens mee aan de slag gaan. Maar het geen wat jij verteld daar kan ik niets uitmaken (sorry hoor). Misschien dat er al personen begonnen zijn in Belgie en mij kunnen uitleggen hoe ermee te beginnen zonder kosten te gaan doen als het uiteindelijk toch niet werkt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Iot Benelux

Berichtdoor nicoverduin » 01 Jun 2017, 15:37

Draait op 868mhz. Zelfde als lora. Mogelijk een ander protocol. Ik vermoed iets van IoT- narrow band. Beetje als kpn hier in nl. En hier werkt het ook nog niet allemaal...
In feite is het gewoon een MQTT configiratie waarna je met een eigen server de data in je eigen apps kan stoppen. FRED is zon open source mqtt met wat mogelijkheden om eigen schermen te maken. Draait onder nodejs. Alleen is mijn provider daar pas 2maandenmee aan het kutten om het aan de praat te krijgen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Iot Benelux

Berichtdoor Dries » 02 Jun 2017, 10:25

Best nog even wachten dan?
toch bedankt

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Iot Benelux

Berichtdoor nicoverduin » 02 Jun 2017, 12:48

Tja ..... waarop.....?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Iot Benelux

Berichtdoor Dries » 07 Jun 2017, 09:56

ik weet dat Belgie op dit gebeid achterloopt op de rest, of ik moet me sterk vergissen, ik weet nu niet of er dekking is en via welke "provider" of dat dan Sigfox is ..... ik denk dat het voor de consumenten nog wachten is. ik durf vandaag niet eraan te beginnen om dan er veel tijd aan te verspillen om er dan achter te komen dat nog te vroeg is.

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Iot Benelux

Berichtdoor Dries » 14 Aug 2017, 22:18

De laatste tijd ben ik bezig geweest met het MQTT protocol en probeer ik te begrijpen waarover het allemaal gaat. Broker, client, publish en subscribe daar ben ik mee.... Ondertussen heb ik een Arduino met ethernetshield zover gekregen dat deze de waardes met de PubSub bibliotheek, een Ds81B20 naar de broker stuurt, in mijn geval een Raspberry PI die hier toch maar rondslingerde.... De waardes laat de Rasperry mooi zien via de Mosquitto broker, dus nu op dit moment heb ik communicatie tussen de client (Arduino) en de broker (Raspberry pi). Nu ben ik het spoor kwijt. Zoals ik het begrijp moet ik nu een dashbord gaan maken om die waardes van die DS18B20 te kunnen zien, dit zou via een Broker met websockets moeten? Hive MQ, Crouton..... kan iemand mijn een handje helpen???

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Iot Benelux

Berichtdoor Koepel » 27 Aug 2017, 10:33

Ik heb alleen nog maar aan MQTT gesnuffeld. Maar als je op de Raspberry Pi een website wilt met de gegevens die van MQTT binnen komen, dan hangt dat helemaal af van het software pakket dat je gebruikt.

Wanneer je op Youtube zoekt naar: mosquito dashboard
dan zal er best wel iets gevonden worden.

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Iot Benelux

Berichtdoor Dries » 06 Sep 2017, 12:00

Bedankt Koepel,
ondertussen heb ik bij Adafruit een klant en klare dashbord gevonden. werkt goed en zeer gemakkelijk.....
nu ga ik wat verder prutsen met MQTT :mrgreen:

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten