Vloerverwarming met kleppen en thermostaten

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 08 Mei 2017, 20:38

Vloerverwarming met kleppen en thermostaten

Berichtdoor JDD » 08 Mei 2017, 22:06

Ik heb zelf een sketch in elkaar geknutseld voor de aansturen van mijn vloerverwarming.

Daarna vond ik een artikel hier op het forum http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=592

Historie:
- 2006 zo'n standaard pomp aansturing device gekocht voor ca 60 euro. Deed zijn werk, verder nooit meer naar omgekeken.
- 2014 vloerverwarming koud - pomp stuk in de winter - advies nieuwe pomp, no cure no pay - zelf condensator vervangen - pomp werkte weer
- 2016 dec. pomp weer defect, weer de condensator? - gewisseld en werkte weer
- Opgevallen dat de pomp aan kon gaan, terwijl de 5 vloerverwarming kleppen allemaal dicht waren. Foute boel, mogelijk oorzaak van de defecte pomp
- Langzaam begon het idee te komen om hier iets aan te doen.
- 2017 In aanraking gekomen met Arduino, leuk speelgoed.
- Plan opgevat om met arduino de vloerverwarming te gaan aansturen.

1e plan:
- Pomp mag alleen aangaan, indien er ook een klep open staat.
- 220V klep-Thermostaten en 220V kleppen
- Arduino moet deze aansturen.

Uitwerking:
- koop device/relais die 220V omzet naar 5V, en device/relais die met 5V de 220V schakeld.
- koop Arduino, breadboard en ander benodigd materiaal, paar touwtjes, mannetjes/vrouwtjes/combinaties, breadboard voeding.

Device/relais voor 220V naar 5V, moelijk te vinden, wel gevonden, gekocht, maar relatief duur.

- Kunnen de klep-thermostaten ook op 5V werken, dat bleek te kunnen.
OK, dan alleen 5V naar 220V device/relais nodig. Hiervoor zijn meerdere mogelijkheden. Ik koos voor een 8-voudige relais, aansturing op 5V.


Simpele sketch gebouwd:
- paar input thermostaat poorten
- paar output klep poorten, en een pomp poort.
- 2 voedingen, 1 voor de arduino, 1 voor de relais en klep-thermostaten.
- Basic: Lees input poorten, als input poort High dan Output port High, en Pomp poort High. Wachttijd met delay(), het was/is niet tijdskritisch.

Dit heeft een tijd zo gewerkt, nog steeds op een breadboard. Eigenlijk van plan om het op een prototype PCB board the monteren. Nog nooit gedaan, maar zou weer een nieuwe ervaring zijn.

'k was not wat aan het zoeken op DE zoekmachine, en vond het artikel op dit forum (zie de genoemde URL)

Mijn interesse was nog verder gewekt.
Shooter maakte op het artikel een opmerking over millis() ipv delay(). Je zou een timer functie nodig hebben. En nog meerdere ook.

Nieuwe eisen/wensen:
- tijdskritisch maken, delay() vervangen door millis().
- extra wens om het standaard device er tussen uit te halen. En de arduino (mini) het werk te laten doen. (1)
- stroom honger inperken.
Voeding voor Arduino
De 2e voeding voor de relais en klep-thermostaten aan laten zetten door de arduino. Klep-thermostaten alleen laten meten wanneer de verwarming aanstaat.
- meer in subroutines werken , hoofd loop() alleen het minimaal noodzakelijkste te laten doen, waardoor de code makkelijker onderhouden kan worden. (2)
- standaard timer functie inbouwen, voor activatie van diverse routines. (3)
Toekomst:
- Zou later nog tijdskritisch gemeten kunnen worden op bepaalde tijdstippen in de nacht/morgen, om bevriezing te voorkomen/melden)

Ad
(1) - toevoegen metingen via sensors zoals in URL artikel beschreven is
(2) - gaat steeds beter af, nog in ontwikkeling.
(3) - ontwikkeld en loopt goed


Dit project is nog niet in zijn eindstatus.

Als er belangstelling is, dan ga ik meer info toevoegen.

Advertisement

Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

Re: Vloerverwarming met kleppen en thermostaten

Berichtdoor babbelkwebbel » 09 Mei 2017, 21:36

hier belangstelling, en blijf rustig de vorderingen posten, ik vind het altijd leuk om te zien hoe creatief mensen kunnen zijn om een niet 13 in een dozijn oplossing te bedenken dan wel te bouwen.
dus bij deze alvast veel succes gewenst.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten