Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Berichtdoor JohanK » 04 Mei 2017, 19:50

klok1.jpg
klok1.jpg (78.59 KiB) 6815 keer bekeken
klok.jpg
klok.jpg (65.23 KiB) 6815 keer bekeken
Ik had me al eerder voorgesteld en aangegeven dat ik tekst en uitleg in een ander topic zou geven.
Zelf ben ik volledig a-technisch waar het gaat om electronica maar wil toch (stukje bij beetje) proberen een digitaal dashbord voor mijn bijna oldtimer te gaan maken.
Inmiddels is de klokhouder al aangepast om de nodige gekleurde led's te plaatsen waar uiteindelijk een stuk donkergetint perspex voor komt.
Door de kleine beurs zal het een geruime tijd duren maar dat maakt het wel makkelijker omdat ik me zeker goed moet gaan inlezen.
De grote cijfers (7segment) moeten aangestuurd gaan worden met een Arduino met GPS.
Hiervan ben ik wel het een en ander tegengekomen maar nog niet de gehele onderdelenlijst zodat ik een kostenplaatje kan maken om dit deel als eerste werkend te krijgen.
Dan wil ik ook nog (zal wel heel lastig zijn) onder de grote cijfers een totaalkilometer stand met kleinere 7segments
Daarnaast moeten uiteindelijk de leds die rondom de grote cijfers meegaan met de oplopende snelheid in de cijfers.

Het meest linker (led) gedeeltje moet de toerenteller (led's en cijfers) worden met daarnaast de voltmeter.
Het meest rechtergedeelte zijn de brandstof en temperatuurmeter (led's en cijfers).

Van de week komt het perspex binnen word dit eerst op maat gemaakt.

De printjes laten maken is hier in de regio een dure business dus wil ik ze zelf gaan maken.
Alle tips hoe dit goed en goedkoop zelf te doen stel ik dan ook zeer op prijs.

Advertisement

Berichten: 19
Geregistreerd: 03 Mei 2017, 09:18
Woonplaats: Almere

Re: Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Berichtdoor PeterZ » 04 Mei 2017, 20:12

Ziet er goed uit, dat wordt een oldtimer met nieuwe look.

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Re: Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Berichtdoor JohanK » 05 Mei 2017, 07:37

Oldtimer met een jongere look.
Het zal wel een uitdaging worden omdat ik zelf totaal geen kennis van electronica heb.
Gelukkig is er heel veel op internet te vinden dus zal het uiteindelijk wel gaan lukken. :)

Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

Re: Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Berichtdoor babbelkwebbel » 05 Mei 2017, 20:27

vraagje voor welke auto wordt het?, ziet er verder wel erg mooi uit, of wordt het KITT, of toch back to the future... :D

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Re: Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Berichtdoor JohanK » 05 Mei 2017, 21:37

babbelkwebbel schreef:vraagje voor welke auto wordt het?, ziet er verder wel erg mooi uit, of wordt het KITT, of toch back to the future... :D

Het dashboard moet in mijn Fiat Cinquecento komen waar inmiddels al het nodige in is aangepast:
Bijlagen
mijne.jpg
mijne.jpg (114.07 KiB) 6779 keer bekeken

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Berichtdoor Palumbus » 13 Mei 2017, 15:16

De cijferdisplays zijn volgens mij redelijk eenvoudig te doen met de adafruit 7-segment displays met I2C backpack
zie: https://www.adafruit.com/product/878

Heb ik zelf ooit ook een keer gebruikt in een projectje voor snelheidsbewaking icm een gps binnen trajectcontroles
2 displays, 1 voor de huidige snelheid en 1 voor de gemiddelde snelheid binnen de trajectcontrole

kleine (0.56" ) $10 en de grote (1.2") $18

Voor de leds zijn mogelijk de "through hole" Neopixel leds een idee ?
zie: https://www.adafruit.com/product/1938

rgb driver ingebouwd in de led zelf en simpel door te lussen
Wel wat prijzig... 5mm of 8mm ca $0.95 per stuk

is maar een idee :)

Gerard

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 14:24

Re: Digitaal dashbord voor een bijna oldtimer

Berichtdoor JohanK » 13 Mei 2017, 16:28

De neopixels zijn niet echt geschikt daar ze een redelijk flauw licht geven.
De led's komen achter een donkere perspexplaat zodat wanneer alles uit is er alleen een donker scherm te zien is.
Op dit moment gaat alles een beetje traag omdat ik de verzorging van mijn vrouw heb die qua gezondheid niet opperbest is.

Toch stukje bij beetje kom ik er ook wel.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten