ArduinoOne en shift register

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor Koepel » 09 Apr 2017, 18:07

En die zitten dan waarschijnlijk niet in een rij bij elkaar, en het zijn dan ook geen RGB leds.

Dus normale 5mm leds van 20mA. 30 ledjes van 20mA is 600mA. Dan is teveel voor een Arduino en teveel voor de meeste USB poorten van een computer. Je hebt een aparte voeding nodig voor de leds. Dat is als je de mogelijkheid wilt hebben dat ze allemaal tegelijk aan zijn. Verder heb je ook nog 30 weerstanden voor leds nodig. Er zijn echter ook led driver chips, waarbij die weerstanden niet nodig zijn.

De shiftregisters in die link die ik gaf (TPIC6B595) zou kunnen.
Misschien dat deze geen aparte weerstanden nodig heeft: https://www.adafruit.com/product/815.
Wanneer de leds ver uit elkaar staan, en je niet teveel draden wilt hebben, dan kun je ook meerdere Arduino boards gaan gebruiken.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Apr 2017, 19:24

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor jelleruben » 09 Apr 2017, 18:21

In het project zal er max 7 of 8 leds gaan branden.

Rood/Geel/Groen stellen als sein voor (bij elke sein gaat er maar één led aan) blauw is de positie van een trein, en gaat ook 1 aan.

Vervolgens gaat de ene blauwe led uit, en de volgende blauwe led aan. Daarop zal het seinbeeld veranderd word.

Hopelijk kun je mijn idee begrijpen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor shooter » 09 Apr 2017, 21:00

de simpelste is de 74hc595, TM1638 heeft wat meer pinnen en mogelijkheden, en er zijn er nog vele andere, er is ook nog I2C (PCF8574.... )
30 ledjes kunnen toch niet op een UNO (te veel stroom),
je zou ook nano als shift register kunnen gebruiken, de prijs is vrijwel gelijk.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor Koepel » 09 Apr 2017, 21:27

jelleruben schreef:In het project zal er max 7 of 8 leds gaan branden.

Dan zie ik nog een mogelijkheid: een Arduino Mega 2560 met daar een prototype shield op, 30 weerstanden op het protoboard, en draden naar de leds.
Dit bedoel ik met een prototype shield: https://www.aliexpress.com/item/1set-for-Arduino-MEGA-Proto-Prototype-Shield-V3-0-V3-Expansion-Development-Board-Mini-PCB-Breadboard/32348089831.html

Ik weet niet hoeveel kilometer draad je gaat leggen...

Je hebt nu een stuk of zes goede mogelijkheden, welke spreekt je het meeste aan ?

Nog even een vraagje: wil je elke led afzonderlijk kunnen dimmen ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Apr 2017, 19:24

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor jelleruben » 09 Apr 2017, 21:51

30 led, gebruikt ook stroom als ze uit zijn? Als dat zo is, moet ik inderdaad naar een andere mogelijkheid kijken
(welke jullie hebben genoemd hebben).


Ik wil alle leds afzonderlijke kunnen besturen
Zal misschien wel veel werk zijn. Ik had eerst zelf nog meer in gedachten hebben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor Koepel » 09 Apr 2017, 22:04

Uhm, nee, een led die uit is gebruikt geen stroom.
Daarom dacht ik aan het Arduino Mega 2560 board. Die heeft genoeg uitgangen voor 30 leds, en ik dacht dat die 200mA totaal aan kon. Dus 8 leds van 20mA is 160mA en dat is minder dan 200mA.

Wil je later uitbreiden of wil je ze later gaan dimmen, of wil je ze later van kleur laten veranderen, dan zou het handig zijn om dan daar nu al rekening mee te houden.
Kun je duidelijker zijn ? Als jij zegt "besturen", dan zie ik bestuurbare leds die rond kunnen draaien, die kunnen rijden, vliegen en onder water zwemmen, met meerdere kleuren en verschillende intensiteit en op afstand te besturen :lol:

Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Apr 2017, 19:24

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor jelleruben » 10 Apr 2017, 07:46

Ik snap je punt, en ja die "Arduino Mega 2560" heb ik bekeken. Dat is wel een voor op mijn verlanglijstje.

Besturen aansturen in de zin van aan en uit te doen bedoelde ik.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor Koepel » 11 Apr 2017, 02:42

Er zijn nog heel veel dingen die ik nog niet weet, dus het is lastig om het juiste advies te geven. Volgens mij zijn alle goede mogelijkheden al genoemd, dus dan is het aan jou om een keuze te maken.

Voor mezelf zou ik dit doen:
Omdat er zo weinig leds tegelijk 'aan' zijn, zou ik Charlieplexing bekijken. Met iedere led een eigen weerstand. Misschien is dan een Arduino Uno voldoende. Anders zou ik zelf een paar shift registers op een prototype boardje solderen. Zo'n blauw pcb boardje met doorgemetaliseerde gaatjes. Dan zou ik shift registers nemen die meer stroom aan kunnen. Een module kopen zou misschien ook kunnen. Als er een paar meter tussen de leds en de Arduino zit, dan zou ik misschien een tweede Arduino gebruiken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Apr 2017, 19:24

Re: ArduinoOne en shift register

Berichtdoor jelleruben » 12 Apr 2017, 06:02

Ja, zeker zijn er genoeg ideeën en advies gegeven. Waar ik wel wat meer mee kan doen. Een tweede Arduino is misschien ook mogelijk. Maar kan ik wat extra geld neer leggen voor de Mega 2560. Maar ik merk dat er wel veel mogelijkheden zijn.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten